Houd je testosteron hoog

Het bekendste mannelijk hormoon is testosteron. Niet zo gek ook, want het bepaalt voor een groot deel het welzijn van de man. Mannen worden gedreven door testosteron, leer daarom deze 15 tips om het testosterongehalte hoog te houden.
testosteron
Mannen worden gedreven door testosteron.

Je testosteronproductie bepaalt voor een groot deel je energiepeil, spiergroei, vetpercentage, welzijnsgevoel en libido.

Hier zijn 15 tips om je testosteronspiegel hoog te houden:

1. Drink 's ochtends bij het wakker worden veel water en ontbijt goed. Zo help je je lichaam te reinigen en meer hormonen te produceren tijdens de ochtendpiek.

2. Sport kort en krachtig. Om de dag rekken, zweten en aan de ijzers. Luister naar je lichaam en blijf niet in de sportschool hangen wanneer je vermoeid bent.

3. Doe korte setjes van 10, 6 en 3. Heel langzaam, iedere keer met een gewicht dat bijna te zwaar is. Haal je het aantal herhalingen niet? Geen punt, alles stapsgewijs.

4. Drink tijdens het sporten iets dat je spieren helpt beschermen. Een stevige reep mag ook. Dit remt slijtage en helpt je cortisonspiegel laag houden. Zo is herstel na zware inspanningen veel sneller en gemakkelijker.

5. Houd je vetpercentage laag. Overtollig vet, vooral een buikje, drukt je hormoonproductie en leidt tot versnelde veroudering.

6. Gezond snacken houdt je insuline op peil. Tussendoortjes met Griekse of Turkse yoghurt, fruit, ruwe lichte groenten, roggebrood, noten, vis of kip zijn slim. Snoep je graag, pak dan liever een proteïnereep en gebruik dagelijks chroom.

7.
Vermijd witte suiker en cafeïne. Beiden maken je lichaam lui en verlagen je hormoonproductie. Kies liever voor rietsuiker, honing, groene thee of slimme kruidentheeën.

8. Houd je zink inname hoog. Een niet-sporter kan rondkomen met 15 mg per dag, maar een actief persoon kan beter presteren met 50 mg per dag. Een intensieve krachtsporter kan soms wel 100 mg per dag gebruiken.

9. Eet zesmaal per dag een gezond hapje. Ben je sportief, zorg dan dat 40% van ieder bord bestaat uit proteinrijk voedsel. Vul aan met shakes overdag en voor het slapen.

10. Gebruik Ayurvedische kruiden zoals tribulus, epimedium, muira puama, ginseng enz., die de eigen natuurlijke productie van testosteron aanmerkelijk ondersteunen.

11. Slaap eens per week diep en lang. Houd rekening met een wekelijks slaaptekort en laat je hersenen in het weekend bijtanken.

12. Vermijd spanning. Niets werkt spierafbraak en vetophoping meer in de hand. Gaat iets niet meer, los het dan op of pas je aan. Stress maakt je oud!

13. Laat zware en geraffineerde koolhydraten vaker links liggen, zeker wanneer je boven de 28 bent. Zie brood-, pasta- en aardappelmaaltijden eerder als uitzondering dan als dagelijkse routine. Kies altijd voor volkoren alternatieven.

14. Eet om de dag verse vis bij de lunch en minstens tweemaal per week 's avonds. Verse zalm en tonijn zijn ideaal. Haring, tonijn uit blik (in olijfolie), makreel en andere vette vissoorten zijn ook goed. Maak je eigen sushi, sashimi of bouillabaise. (Anders meet je aan de visolie.)

15. Houd je geest scherp met innerlijke vernieuwing. Doe dingen die je mentaal sterker zullen maken. Dingen die je energie geven. De stimulans voor testosteronproductie komt vanuit je hersenen. Je lichaam en geest zijn één.