Aanhoudend gebruik van melatonine niet goed, maar voor een paar nachten kan het helpen

blog-jet-lag
Shares

Onlangs is – mede door het t.v. programma Radar – de melatonine-discussie weer aangezwengeld met de vraag: is melatonine niet goed voor je gezondheid? Het antwoord is niet 1,2,3 te geven, want de meningen lopen nogal uiteen. Houd daarom deze drie punten in het oog als je melatonine wilt (gaan) gebruiken:

  1. Bij wintertijd & jetlag: kort en effectief
  2. Altijd: zo laag mogelijke dosering
  3. Langdurige slaapproblemen: oorzaak zoeken

Brain On The WallWat doet melatonine?

Slaaptekort is heel vervelend, want wie niet uitgerust is, functioneert slechter. Maar liefst 40% van ons slaapt te weinig en wordt ’s nachts regelmatig wakker. Niet verwonderlijk dat er massaal naar oplossingen voor dit probleem gezocht wordt. Melatonine is dan een veel genoemde optie. Dit slaaphormoon wordt in je lichaam aangemaakt (in de epifyse of pijnappelklier), zodra het donker wordt. Door het stijgen van je melatoninespiegel word je eerst wat soezerig en daarna val je in slaap.

Hoe kan ik melatonine gebruiken?

1-Bij jetlag & wintertijd: kort en effectief

Is je biologische klok van slag? Dan kan ook de melatonineproductie niet goed zijn en wordt het moeilijk om in te slapen. Je interne klok raakt van slag wanneer je naar een andere tijdzone reist, maar ook hebben veel mensen last van de overgang van zomertijd naar wintertijd (en andersom). Zowel opstaan als inslapen kan dan een probleem zijn. Melatonine kan in deze gevallen helpen om je biologische klok weer goed te zetten. Je hebt het dan maar een paar dagen nodig.

2-Altijd: zo laag mogelijke dosering

Hogere doseringen melatonine kunnen klachten geven, ook op korte termijn. Dit gaat om doseringen boven de 3mg. Hoofdpijn en slaperigheid zijn hierbij de meest voorkomende. Ook kan het zijn dat je de volgende ochtend wat slaperig bent en langer nodig hebt om op gang te komen. Zorg voor veel (dag)licht en kijk erin. Dit geeft het signaal om de productie te stoppen. Doordat melatonine wordt geproduceerd uit serotonine, zorgt een overschot ervoor dat de serotonineproductie afneemt, met alle nadelige gevolgen van dien. Serotonine is ons gelukshormoon en een lagere concentratie, maakt nu eenmaal dat je je minder gelukkig gaat voelen.


3-Langdurige slaapproblemen: oorzaak zoeken

Melatonine is niet de oplossing als je langdurige slaapproblemen hebt. Werkt een aantal dagen gebruik niet, of val je weer terug nadat je met het slikken bent gestopt, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Slapeloosheid heeft veel oorzaken en is voor iedereen anders. Regelmatig checken van je smartphone – ook ’s nachts – staat hierbij steeds hoger op het lijstje. Wil je niet meer continu op je telefoon kijken en hem toch niet uitzetten? Zet ‘m op grijs.

Kun je het niet laten om zelfs 's nachts je telefoon te checken? Zet 'm op grijs en je zult zien dat het leven in zwart/wit een stuk saaier is.

Het is echt geen toeval dat de kleuren rood en knalroze op veel telefoons gebruikt worden om aan te geven dat je een nieuw berichtje hebt. Het menselijk brein slaat nu eenmaal aan op de kleur rood. In dit filmpje kun je zien dat kleur is een van de redenen waarom je de hele tijd de behoefte hebt om op je scherm te kijken.

Voor wie is melatonine niet goed?

Mensen die lijden aan een auto-immuun ziekte dienen geen melatonine te gebruiken. Dit komt omdat melatonine een werking heeft op het immuunsysteem. Ook kan melatonine de oorzaak zijn dat medicijnen hun effectiviteit verliezen. Je moet hierbij denken aan corticosteroïden en andere medicatie die het afweersysteem van het lichaam onderdrukken.

Hoe gebruik jij melatonine?
Wij zijn dus wat terughoudend in het gebruik van melatonine, maar we zijn ook heel benieuwd naar jouw ervaringen ermee!

Geef als eerste een reactie on "Aanhoudend gebruik van melatonine niet goed, maar voor een paar nachten kan het helpen"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares