Is afvallen als je borstvoeding geeft wel veilig?

Shares

Tijdens mijn eerste zwangerschap leek het wel of mijn lichaam letterlijk alles wat ik aan calorieën at en dronk vasthield, plus het vocht. Een gewichtstoename van bijna 20 kg was het gevolg. Overigens was daar een dag of wat na de bevalling al zo’n 15 kg vanaf – toen mijn zoon eenmaal geboren was, blééf ik plassen. Dit plaatste mij wel voor de vraag moet ik nu verder afvallen of gewoon even afwachten? Want hoe veilig is afvallen als je borstvoeding geeft eigenlijk? De feiten op een rijtje:

  1. Zorg dat de borstvoeding eerst goed op gang komt
  2. Sporten alleen is niet genoeg
  3. Van diëten alleen ga je je niet goed voelen
  4. Beperk je gewichtsverlies tot maximaal 1 kg per week
  5. Je hebt voldoende koolhydraten nodig

Het zal voor veel jonge moeders die borstvoeding geven de vraag zijn. Wat is de beste strategie om af te vallen, zonder de melkproductie in gevaar te brengen. Bedenk dat het geven van borstvoeding je zo’n 500 calorieën per dag kost, dus misschien is het helemaal niet nodig om echt op dieet te gaan, maar is ‘gewoon’ eten al voldoende.

1 – Borstvoeding eerst op gang

Voordat je met afvallen begint, moet je borstvoeding goed op gang gekomen zijn. Neem rustig de tijd hiervoor en om van de bevalling te herstellen. Voor ontzwangeren heb je minimaal zes weken nodig en overleg daarna met je huisarts of het al verstandig is om op dieet te gaan.

2 – Sporten alleen is niet genoeg

Een combinatie van caloriebeperking en sporten wel. Beter nog, want door te sporten zorg je voor een versteviging van je spieren en verbranding van vetten. Bovendien is sporten ook goed voor je conditie en je stofwisseling en kun je er mentaal ook nog eens van opknappen.

3 – Uitsluitend diëten ook niet

Wanneer je alleen maar minder gaat eten, ga je je echt niet beter voelen. Dat ga je wel na een stevige wandeling. Het advies aan vrouwen is om na de bevalling minimaal 150 minuten per week matig intensief te bewegen. Eerlijk gezegd kom je daar volgens mij makkelijk aan. Het is net iets meer dan 20 minuten per dag en je gaat toch elke dag met je kind naar buiten. Maak er een echte stevige wandeling van en je bent er al. Voel je je na een tijdje wat beter? Dan kun je misschien een avondje per week je baby bij zijn vader laten en weer wat gaan sporten (rustig).

4 – Maximaal 1 kg per week

Het is verantwoord om 1 of 2 pond per week te verliezen. Méér kan ertoe leiden dat de melkproductie minder wordt en jij zelf vermoeider. Om er zeker van te zijn dat je baby voldoende melk (en voeding) krijgt, moet je letten op gewichtsvermindering bij je baby, de ontlasting en hoe vaak hij wil eten. Om ongeveer 1 pond per week kwijt te raken, moet je dagelijks 500 calorieën minder opnemen. Dat is nou precies wat je baby verbruikt. Hiervoor kun je minimaal 1800 calorieën per dag binnenkrijgen.

5 – Beperk koolhydraten niet

Ga geen koolhydraatarm dieet volgen, want je hebt koolhydraten nodig om het melksuiker lactose aan te maken. Verder maakt het eigenlijk niet uit wat voor je dieet je volgt dus eet vooral wat je lekker vindt en waar je blij van wordt en voldaan en niet waarbij je het gevoel krijgt dat je jezelf te kort doet. Zorg voor tussendoortjes die je snel en makkelijk kunt eten, zoals noten en fruit.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om optimaal fit te zijn zolang ik borstvoeding gaf (die gebroken nachten zijn al erg genoeg) en pas later op mijn eigen gewicht te letten. Mijn focus hield ik helemaal op de gezondheid en het voeden van mijn kinderen gevestigd. Afvallen zou later wel komen. En dat is gelukt. Inmiddels zijn mijn baby’s pubers en ben ik (bijna) op het gewicht van voor mijn eerste zwangerschap.

Supplementen

Een jonge moeder die net bevallen is en vervolgens borstvoeding geeft, kan wel wat steun gebruiken. Neem in ieder geval visolie, want tijdens de zwangerschap wordt je eigen voorraad omega-3 vetzuren – EPA en DHA – voor de groei van de baby gebruikt. Deze zijn ook van belang voor het functioneren van je hersenen en een tekort is mede verantwoordelijk voor de vergeetachtigheid van veel zwangere vrouwen. Vaak heeft je huid ook flink te leiden gehad en kan deze wel wat steun en stevigheid gebruiken.

Let op! Kijk uit met slanksupplementen als je borstvoeding geeft. Ten eerste kan dit een effect hebben op de melkproductie of in de melk terechtkomen en rechtstreeks invloed hebben op de gezondheid van je baby.

2 Reacties op "Is afvallen als je borstvoeding geeft wel veilig?"

  1. Handig om dit te weten. Toevallig is een vriendin van mij nu aan het ontzwangeren maar geeft zij ook borstvoeding! Ik zal dit artikel aan haar laten lezen. Bedankt voor de tips!

    • Vorig jaar zijn drie van mijn vriendinnen in december bevallen en alle 3 geven ze borstvoeding. De ene is echt al wat pondjes kwijt door het geven van borstvoeding terwijl de ander niet lijkt af te vallen. (Dit zeg ik haar natuurlijk maar niet als ik op bezoek ben 😉 )

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares