Alles wat je moet weten over anti-ageing

woman-exercise
Shares

De voorspelling is dat kinderen die nu geboren worden, 100 zullen worden. De ontwikkelingen in de medische wetenschap hebben hier grote invloed op, maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat je er ook zelf heel wat aan kunt doen om veroudering tegen te gaan. Anti-ageing is al lang niet meer het voorrecht van huidverzorgingsproducten. In je hele lichaam kun je veroudering bestrijden. Hoe? 

15 dingen die je moet weten over anti-ageing

  1. Stress mag je dagelijkse gewoontes niet beïnvloeden
  2. Hormonen zijn de sleutel tot een langer leven
  3. Lichaamsbeweging stimuleert anti-ageing hormonen
  4. Trainen met gewichten stopt verslapping
  5. Wandelen houdt je jonger
  6. Je lever houdt je lichaam fit
  7. Zonneschijn is een must
  8. Genen zijn ook niet alles
  9. Rode wijn is prima (met mate)
  10. Vitamine C helpt huidherstel
  11. Eiwit=essentieel
  12. Roken versnelt veroudering
  13. Geraffineerde koolhydraten blokkeren herstel
  14. Mini-vastkuur kan helpen
  15. Van slaapgebrek word je sneller oud

1-Stress mag je dagelijkse gewoontes niet beïnvloeden

Stress, of liever gezegd de manier waarop we ermee omgaan,  is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak voor vroegtijdige veroudering. Dit komt vooral omdat het invloed heeft op je hormoonhuishouding. Grote boosdoener is cortisol. In kleine hoeveelheden beschermt dit stresshormoon je, maar als het te veel wordt is het schadelijk en verhindert het je lichaam om jong te blijven. Sterker nog het zorgt voor snellere veroudering. Recent onderzoek heeft aangetoond dat wie goed om gaat met stress, of beter druk, en het niet zijn dagelijkse gewoontes laat beïnvloeden hier veel minder last van zal hebben. Laat het niet zo ver komen en zorg dat je dagelijks streeft naar een goede balans. Blijf weg van alcohol en sigaretten, eet gezond en ga sporten. Ook als je het druk hebt.

2-Hormonen zijn de sleutel tot een langer leven

Je lichaam maakt zelf hormonen aan die veroudering tegengaan. Helaas worden de spiegels met het stijgen der jaren snel lager waardoor je huid dunner wordt, je gewicht toeneemt en je hele lichaam van binnen (onzichtbaar) veroudert. Je kunt dit proces afremmen of omdraaien door te zorgen dat de productie van dergelijke hormonen, zoals HGH (humaan groeihormoon), toeneemt. De afgifte vindt onder meer plaats bij lichaamsbeweging (stress) en twee uur nadat je bent ingeslapen. HGH is opgebouwd uit aminozuren en extra L-arginine en glutamine helpen bij de aanmaak.

3-Lichaamsbeweging stimuleert anti-ageing hormonen

Een zittend leven is het beste recept om snel oud te worden. Je verliest sowieso al spierweefsel als je ouder wordt, maar als je weinig beweegt wordt dat alleen maar erger. Spieren zijn opgebouwd uit type 1 en type 2 vezels en met name type 2 kan snel afgebroken worden. En juist deze vezels spelen een rol bij het vrijkomen van het anti-ageing groei hormoon. Wanneer je dus regelmatig goed traint, komt dit hormoon weer vrij en kan je lichaam weer spieren opbouwen waardoor je lichaam steviger wordt.

4-Trainen met gewichten stopt verslapping

De opbouw van spierweefsel, waardoor je silhouet strakker wordt, heeft een verjongend effect doordat het verslapping en verzakking van je huid tegengaat. Met slechts 20 minuten per dag, zie je na zes weken al resultaat. Kies de volgende aanpak: wissel voor verschillende delen van je lichaam series van 8 à 10 rustige herhalingen met een zwaar gewicht af met series van 15 à 20 snelle herhalingen met een lichter gewicht. Je hartslag moet hierbij verdubbelen, waardoor je vet verbrandt.

5-Wandelen houdt je jonger

Je kunt het ook overdrijven. Rennen, aerobics of andere cardio die langer dan 30-40 minuten duurt, kan veroudering versnellen en spierafbraak veroorzaken. Regelmatig wandelen is beter dan té hard oefenen.

6-Je lever houdt je lichaam fit

Wist je dat je lever honderden vitale functies heeft? Je moet hierbij denken aan de aanmaak van bloedeiwitten voor de afweer, maar ook ontgiften van je lichaam en het uitscheiden van afvalstoffen. Je lever zet gifstoffen en andere troep uit drugs, alcohol en lichaamsafval om in onschuldige stoffen die zonder problemen kunnen worden afgescheiden. De lever slaat bloed op en filtert het; produceert gal voor de darmen, zodat die vet kunnen verteren. De lever zet voedingsstoffen uit ons voedsel om zodat er stoffen voor energie en opbouw van weefsel in de bloedbaan komen en vitaminen en mineralen worden opgeslagen. Met een lever in topvorm ben jij dat ook.

7-Zonneschijn is een must

Vitamine D speelt een rol bij het onder controle houden van de snelheid van celvernieuwing, die bij het ontstaan van ziektes als kanker volledig uit de hand is gelopen. Daarnaast is dit vitamine noodzakelijk voor sterke botten, omdat het ervoor zorgt dat calcium en fosfaat goed opgenomen kunnen worden. Broze botten kunnen het gevolg zijn van een tekort. Om voldoende vitamine D aan te maken, heb je 15 minuten zonneschijn per dag nodig. Let wel op! Te veel zon is hartstikke slecht: het breekt collageenvezels af, veroorzaakt rimpelvorming en huidverkleuring. Smeren dus.

8-Genen zijn ook niet alles

Het valt niet te ontkennen dat erfelijkheid een rol speelt bij hoe oud je wordt, maar dat moet je ook niet overdrijven. Ongeveer 20% zit in je genen, maar de manier waarop je erfelijk materiaal tot uiting komt staat onder invloed van je levensstijl. Het idee is dat bepaalde genen aan of uit gezet worden en meer of minder van invloed zijn, door hoe je leeft.

9-Rode wijn is prima (met mate)

Er zijn aanwijzingen dat een stof in rode wijn helpt om een gen te activeren dat veroudering tegengaat. Daarnaast is het een krachtige antioxidant dat schadelijk stoffen, die voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor té snelle veroudering, neutraliseert. Aan de andere kant is te veel alcohol juist een recept voor snellere veroudering. Met name doordat de glucose in de drank het vermogen van de huid om collageen aan te maken belemmert. Om nog maar te zwijgen over het extra verlies van hersencellen en aantasting van zenuwweefsel, waardoor je beoordelingsvermogen en geheugen worden aangetast.

10-Vitamine C helpt huidherstel

Huidveroudering wordt voor een heel groot deel veroorzaakt door beschadiging door de zon en het effect van vrije radicalen. Het blijkt nu dat vitamine C de huid steunt bij herstel. Schade kan ontstaan zijn door de zon, luchtvervuiling of sigarettenrook. Producten met veel vitamine C zijn vers fruit, vooral citrusfruit, paprika’s, zwarte bessen, kiwi’s, kool, mango’s, bloemkool en aardappelen. Je vindt vitamine C ook in huidcrèmes en voedingssupplementen.

11-Eiwit=essentieel

Hoogwaardige eiwitten bevatten hoogwaardige aminozuren, die van belang zijn voor de opbouw van spierweefsel, huidcollageen, elastine, pezen, hormonen, stoffen voor de werking van je hersenen, haar en nagels. Eiwitrijke voeding is vis, eieren, mager rood vlees, kip en magere zuivelproducten. Je kunt ook met eiwitshakes zorgen voor voldoende voorraad.

12-Roken versnelt veroudering

En niet alleen omdat het kanker veroorzaakt of je huid verslechtert. Het is inmiddels ook aangetoond dat door roken je hersenen sneller verouderen. Welke redenen heb je nog meer nodig om direct te stoppen?

13-Geraffineerde koolhydraten blokkeren herstel

Geraffineerde koolhydraten in wit brood, pasta en rijst zorgen ervoor dat het hormoon insuline vrijkomt in je bloed en dit blokkeert HGH. Aan de andere kant houden complexe koolhydraten, zoals volkorenbrood, havermoutpap, couscous en peulvruchten je bloedsuikerspiegel constant. Veel verse groente en fruit zijn belangrijk voor de opname van vitamine C. Juist dit vitamine speelt een rol in de aanmaak van bindweefsel en neutraliseert vrije radicalen die celschade veroorzaken.

14-Mini-vastkuur kan helpen

Leef je eigenlijk té ongezond? Probeer dan eens een mini-vastkuur. In onderzoek is aangetoond dat hierdoor een gen wordt geactiveerd dat veroudering afremt. Langdurig vasten is voor velen te veel gevraagd, maar je kunt hetzelfde effect bereiken door één dag per week periodes van zes uur te vasten. Je schema zou kunnen zijn: ontbijt om 7 uur, lunch om 1 uur en avondeten om 7 uur ’s avond. Water of thee drinken mag tussendoor, snacken niet.

15-Van slaapgebrek word je sneller oud

Ongeveer twee uur na het inslapen, in de niet-REMslaap, komt HGH vrij waardoor je lichaam kan uitrusten, herstellen en veroudering tegengaan. Daarom zie je slaapgebrek zo snel aan iemand: wallen onder je ogen, rimpels, een slappe en grauwe huid. Ook intern leidt je lichaam eronder: het risico op diabetes neemt toe, je spijsvertering raakt van slag en je wordt dikker. Acht uur per nacht slapen is dus echt goed voor je. Heerlijk toch?

Geef als eerste een reactie on "Alles wat je moet weten over anti-ageing"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares