Als ze hun leverfunctie verbeteren, blijven je ouders zich langer energiek voelen

leverfunctie verbeteren
Shares
Tips & Trucs voor... minder gasvorming

Wie herkent dit niet? Elke keer dat ik bij mijn ouders kom, lijkt het of ze wéér meer medicijnen voorgeschreven hebben gekregen. En mocht je je afvragen waar al die windjes van oma vandaan komen (terwijl ze dat vroeger echt niet deed), nou dat komt dus ook daardoor. Geneesmiddelen zijn een belasting voor je lever en wanneer deze niet goed functioneert, heeft dit effect op de darmwerking met gasvorming tot gevolg. Deze tips helpen je leverfunctie verbeteren. 

Dit moet je doen:
 Goed kauwen 
 Detox je lever
Goede darmflora bevorderen 
En dit niet: 
x Gasveroorzakende voeding en dranken
x Suiker en zetmeel
x Gaan zitten na het eten

Mijn ouders zijn vast niet de enige 70-plussers bij wie het zo gaat. Voor het grootste deel zullen ze die – statines, bloedverdunners, pijnstillers – waarschijnlijk nodig hebben, maar het is wel een belasting voor de lever. En hoewel enige gasvorming in je maag-darmkanaal normaal is, kunnen te grote hoeveelheden klachten en ongemak bezorgen. Als je leverfunctie minder is, heb je meer kans dat je ook deze spijsverteringsproblemen hebt. Laat altijd eerst een onderzoek doen door je arts om ernstigere oorzaken uit te sluiten en als deze niks vindt, kun je – gelukkig – gasvorming in je maag-darmkanaal verminderen met deze simpele tips die helpen je leverfunctie verbeteren.


6 trucs die je leverfunctie verbeteren

 Bewust eten, kauwen en slikken

Door expres langzaam te eten, je voedsel goed te kauwen en schrokken te voorkomen, breng je minder lucht in je maag-darmkanaal.

x Vermijd voeding en dranken die gasvorming bevorderen

Voedingsmiddelen, zoals bonen, broccoli, (bloem)kool, mierikswortel, paksoi, spruitjes, radijs, boerenkool en rucola, vergroten de hoeveelheid gas in je onderbuik. Vermijd deze zoveel mogelijk. Ook koolzuurhoudende dranken kun je beter niet drinken.

x Ga niet zitten na het eten

In plaats van direct na het eten te gaan zitten of liggen, kun je beter een stukje gaan wandelen na het eten. Dit bevordert je spijsvertering, waardoor je eten niet in je darmen nog afgebroken hoeft te worden.

 Detox helpt 

Het ontgiften van je lever is essentieel voor een optimale leverfunctie. De voedingsstoffen die in je voeding zitten, worden in je lever omgezet in kleinere moleculen wat opname in de darmen mogelijk maakt en zo een goed functionerende spijsvertering ondersteunt. En zo ook gasvorming tegengaat. Mariadistel wordt van oudsher gebruikt om ontsteking van je lever tegen te gaan, zelfs bij leverschade door alcohol en andere gifstoffen, bijvoorbeeld (recept)geneesmiddelen. Silymarine is de werkzame stof die op drie manieren je leverfunctie verbetert. Het is ontstekingsremmend, bevordert de productie van gluthation (een antioxidant) en versnelt de eiwit- en DNA-synthese, waardoor het de aanmaak van nieuwe levercellen stimuleert.

x Beperk eten van suiker en zetmeel

Consumptie van suikers heeft direct invloed op de kans dat darmbacteriën die je liever niet ziet zich gaan vermeerderen en de darmflora uit balans raakt. Beperk suikers en zetmeel om dit te voorkomen en ondersteun dit met het volgende punt.

 Bevorder goede bacteriën

Probiotica in voeding of supplementen vullen de goede bacteriën in je darmen aan. Deze zorgen ervoor dat er meer gas uit je darmen wordt verwijder. Daarnaast kun je ook prebiotica in je eetpatroon opnemen. Dit zijn niet verteerbare koolhydraten of voedingsvezels die de groei en/of de activiteit van één of meerdere soorten bacteriën in je dikke darm stimuleren, wat zorgt voor een evenwichtige darmflora en een gezond lichaam.

Een verminderde leverfunctie gaat heel vaak gepaard met spijsverteringsproblemen, die zich uiten als gasvorming in maag en darmen.

Gasvorming: de normaalste zaak van de wereld

Het wordt dan wel als sociaal ongepast gezien om af en toe een wind te laten, maar het is een doodgewone fysiologische manier om overtollig gas uit je darmen te laten ontsnappen. Doe je het niet, dan kun je zelfs buikpijn krijgen. Heb je hier heel veel last van, dan kan dit wijzen op een slechte leverfunctie en bijzonder onprettig zijn. Er is een onderscheid tussen gasophoping in je buik (een opgeblazen gevoel) en in je darmen. Overigens zijn er nog andere manieren dan via je darmen om gas uit het lichaam te verwijderen: door opname in de bloedbaan vanuit je darmen en vervolgens uitademing in je longen en door de opname door goede bacteriën die zich in gezonde darmflora bevinden. Je kunt de aanwezigheid hiervan bevorderen met probiotica.

Gasophoping in je darmen

Er zijn legio redenen die dit kunnen veroorzaken, maar vooral een slechte opname en/of vertering van voedingsstoffen kunnen gasvorming geven, met name wanneer de leverfunctie minder is. Dit treedt op bij leverziektes door alcoholgebruik of bij leverziektes door afwijkingen in de galwegen. Behalve gasophoping heeft dit ook een verminderde opname van nutriënten tot gevolg. Wanneer de voeding niet in je maag of dunne darm wordt opgenomen of afgebroken, moet dat in je dikke darm gebeuren. De bacteriën hier produceren gas (waterstof en/of methaan) wanneer zij voeding verteren. De grootste boosdoeners zijn suiker en zetmeel. De suikers die slecht verteerbaar zijn: lactose (uit melk), sorbitol (kunstmatige zoetstof in kauwgom of frisdrank) en fructose (de meest gebruikte suiker in voeding). Zetmeel wordt door planten gemaakt en bestaat uit lange ketens van suikers. Het komt voor in tarwe, haver, aardappels, maïs en rijst. Deze laatste is verreweg het makkelijkst verteerbaar en komt hierdoor niet of nauwelijks in zijn geheel terecht in je dikke darm en er ontstaat dus ook nauwelijks gasontwikkeling. In tegenstelling tot de andere producten die juist wel in je dikke darm verteerd worden.

Een opgeblazen gevoel in je buik

Wanneer je buik is uitgezet, kan dit drie oorzaken hebben: vocht-, weefsel- of luchtophoping. Wanneer vocht zich ophoopt ten gevolge van leverziekte, noemen we dat ascites. Hierbij is de buik sterk uitgezet en het gaat vaak gepaard met kortademigheid, omdat het vocht ook op het middenrif drukt. Behalve alcoholisme zijn er verschillende medische oorzaken die hieraan ten grondslag kunnen liggen. Dit is een probleem dat met behulp van een arts moet worden opgelost. Dat geldt ook voor een opgeblazen of uitgezette buik ten gevolge van weefselophoping in de vorm van een vergroot orgaan of een tumor. Wanneer luchtophoping de oorzaak is kan dit in de maag, de dunne- en de dikke darm optreden. Oorzaken zijn bijvoorbeeld het inslikken van lucht, de bijproducten van bacteriën, slechte opname van voeding, slechte vertering, bijwerkingen van geneesmiddelen of de consumptie van gasvorming-bevorderende producten.

Advertentie

Wanneer je veel gegeten en (alcohol) gedronken hebt, moet vooral je lever aan de slag. Hier wordt je bloed zo n 1.400x per etmaal gereinigd. Dagelijks wat hulp van natuurlijke remedies zorgt ervoor dat je lever veel beter om kan gaan met – te veel – eten en alcohol. Het is niet bedoeld als vrijbrief om jezelf te buiten te gaan, maar het is veel beter om kruiden, voedingsstoffen en vitamines te gebruiken dan je toevlucht te zoeken in chemicaliën en medicijnen om de symptomen te onderdrukken en niet de onderliggende problemen van je spijsvertering. In dit pakket een detoxdrink voor de lever om bij je ontbijt of voor het slapen (als je alcohol gedronken hebt) te nemen, gemberkauwtabletten om de verwerking van grote maaltijden te vergemakkelijken en lactase waarmee je wél van zuivel kunt genieten zonder opgeblazen gevoel, winderigheid of obstipatie. leverfunctie verbeterenMeer informatie
Shares

1 Comment on "Als ze hun leverfunctie verbeteren, blijven je ouders zich langer energiek voelen"

  1. Mensen met prikkelbare darmen MOETEN wel zitten na het eten (min. half uur). Zowiezo is dat beter voor iedereen. Ga dan pas wandelen na een half uur of uur.

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.


*


Shares