Bètacaroteen voor je de zon in gaat

PH058-084
Shares

Bètacaroteen is een natuurlijke kleurstof die we vinden in groente en fruit. Is dit oranje of geel van kleur, dan komt dat door het bètacaroteen. Vooral wortels zijn een rijke bron. De naam is er zelfs van afgeleid (carrot = wortel). Het is goed voor de huid, onder andere door de beschermende werking tegen uv-straling van de zon. Verder is het goed voor onze ogen en draagt het bij aan een goede weerstand.

Alles wat je moet weten over bètacaroteen:

  • uitgangsstof = provitamine voor vitamine A
  • beschermt de huid tegen uv-straling van de zon
  • ondersteunt pigmentvorming
  • voor een stevige en gladde huid
  • ondersteunt vorming van de epitheellaag
  • goed voor onze ogen
  • ondersteunt het afweersysteem

Maximaal 15 milligram per dag

Door de European Food Safety Authority (EFSA) wordt voor bètacaroteen geadviseerd niet meer dan 15 mg per dag in te nemen (suppletie). Bij hoge doseringen kunnen huid en ogen verkleuren. Voor rokers worden een hoge dosering helemaal afgeraden, omdat dit in verband gebracht wordt met het ontstaan van longkanker.

De eigenschappen van bètacaroteen op een rijtje:

Provitamine A

Bètacaroteen bestaat uit twee aan elkaar gekoppelde retinolmoleculen. Het is een uitgangsstof voor vitamine A en daarom wordt het ook wel provitamine A genoemd. We slaan het op in de lever en indien nodig wordt het omgezet in vitamine A. Voor de aanmaak van 1 microgram vitamine A is 12 microgram bètacaroteen nodig (omrekeningsfactor van 1:12).

Ultraviolette straling

De uv-straling van de zon is erg slecht voor onze huid. Zowel door directe beschadiging van de huidcellen (verbranden) maar ook van binnenuit door het ontstaan van vrije radicalen. Deze combinatie zorgt ervoor dat de huid sneller veroudert en het is de belangrijkste risicofactor voor het ontstaan van huidkanker. Het is belangrijk je huid goed te beschermen tegen deze straling. Bètacaroteen werkt als een soort zonnebrand van binnenuit. Het is een antioxidant die de cellen beschermt tegen vrije radicalen zodat voorkomen wordt dat het DNA beschadigt. Wanneer er een voldoende hoge concentratie aan bètacaroteen in de huid zit, ben je extra beschermd tegen zonnebrand. Bètacaroteen is geen vervanger van zonnebrandcrème, maar je kunt het zien als een extra bescherming. Gewoon blijven smeren dus.

Pigmentvorming

Bètacaroteen ondersteunt de aanmaak van pigment (melanine). Pigment geeft onze huid een kleurtje om ons te beschermen tegen schadelijke uv-straling. Door ervoor te zorgen dat je een aantal weken voordat je gaat zonnen of op vakantie gaat begint met bètacaroteensuppletie – je kunt natuurlijk ook heel veel wortels eten – krijgt je huid een bruinere tint waardoor deze beter beschermd is tegen de zon.

Stevige en gladde huid

Vitamine A is het nodig voor het vasthouden van vocht en het heeft een stimulerende werking op de productie van collageen. Dit geeft onze huid stevigheid.

Epitheel

Opperhuid, tandvlees, organen en de bekleding van onze luchtwegen (longen) en darmen bestaan uit epitheel. Deze beschermt ons tegen het binnendringen van micro-organismen, tegen vochtverlies en uitdroging. Bètacaroteen draagt bij aan de vorming van dit epitheel.

Ogen

Als bouwstof (retinol) van het pigment rodopsine is bètacaroteen een bestandsdeel van de staafjes (lichtgevoelige zenuwcellen) in het netvlies. Deze zetten beelden om in elektrische signalen, die vervolgens naar onze hersenen gaan en daar verwerkt worden tot wat we zien. Dit zorgt ervoor dat we in het schemerdonker kunnen zien.

Afweersysteem

Huid en slijmvliezen zijn de eerste verdedigingslinie tegen ongewenste indringers zoals bacteriën, virussen of giftige stoffen. Bètacaroteen draagt bij aan de productie van slijm. Dit zorgt ervoor dat de slijmvliezen vochtig blijven en niet uitdrogen. Als ze uitgedroogd zijn verliezen ze hun beschermende werking en dan zijn we vatbaarder voor infecties. Ook draagt het bij aan de aanmaak van voldoende witte bloedcellen. Deze zijn onmisbaar voor een goed werkend afweersysteem. Ze helpen ons beschermen tegen bacteriën en virussen zodat we niet ziek worden.

 

Geef als eerste een reactie on "Bètacaroteen voor je de zon in gaat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares