Cafeïne: geen doping en je krijgt er wel een kick van voor het sporten

sports-caffeine
Shares

Homeland gekeken van de week? Daar kon je zien dat de vrouwelijke hoofdrol, Carrie Mathison, een paar cafeïnepilletjes fijnstampte en deze zeer geroutineerd naarbinnen snoof. ‘Voor het snellere effect,’ was de uitleg. Mmm… of dat nou zo goed voor je is. Zeker is wel dat cafeïne je bij het sporten een extra impuls geeft. Dat wel. 

Cafeïne heeft veel positieve effecten op het lichaam. Eentje is dat je sportprestaties er echt door verbeteren. In een leuk onderzoek naar de effecten van de meestgebruikte verslavende middelen in de westerse samenleving: cafeïne, alcohol, nicotine en THC, bleek alleen cafeïne een positief effect te hebben. Het heeft dan ook tot 2004 op de dopinglijst gestaan, maar dat is moeilijk te handhaven. Mede omdat uit onderzoek gebleken is dat het niet door iedereen even snel wordt afgebroken en daardoor onmogelijk via een urinetest kan worden gemeten.

Atleten hebben het meeste profijt van een inname van 3 tot 6 mg per kg lichaamsgewicht. Je prestaties kunnen daarvan tot wel 25% verbeteren! Met name als je ’s ochtends vroeg traint. Maar wat doet cafeïne dan?

  1. Men vermoedt dat cafeïne de frequentie of de intensiteit van zenuwimpulsen vergroot en bovendien pijnprikkels dempt. Het is niet helemaal duidelijk of korte, explosieve sporten er beter van worden, maar als de activiteit langer duurt, dan zeker wel. Het duurt 30 tot 60 minuten nadat je een kopje koffie hebt gedronken voordat de cafeïne piekt en het grootste effect heeft.
  2. Cafeïne bevordert de vetverbranding, met name wanneer je het zwart drink, zonder suiker. Een stevige espresso dus!
  3. In te grote hoeveelheden veroorzaakt cafeïne slapeloosheid, angstigheid en rusteloosheid. Te veel cafeïne versnelt je hartslag en kan uiteindelijk tot problemen leiden. Dit zal niet zo snel gebeuren door koffie of cafeïnepillen, maar het pure poeder is wel een risico: 1 tl komt overeen met 25 koppen koffie en is dus eigenlijk puur gif!

Geef als eerste een reactie on "Cafeïne: geen doping en je krijgt er wel een kick van voor het sporten"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares