Carnitine voor langdurige energie

Blog-carnitine
Shares

Carnitine (carnis = vlees) is een aminozuur dat door veel duursporters gebruikt wordt vanwege de prestatieverhogende werking. Het is van essentieel belang voor het vrijmaken van energie uit vetzuren waardoor het de vetverbranding bevordert. Daarnaast heeft het vele voordelen. Het is goed voor hartpatiënten, diabetes type II, chronische vermoeidheid en bij ADHD.

De voordelen van carnitine:

  • zorgt voor energie uit vetzuren
  • levert langdurig energie voor zware inspanningen
  • vermindert de kans op verzuring
  • ondersteunt de vetverbranding tijdens het afvallen
  • sterke antioxidant
  • goed voor het hart
  • verbetert de insulinegevoeligheid
  • vermindert de kans op complicaties bij diabetes type II
  • verbetert de vruchtbaarheid van mannen
  • meer energie bij (chronische) vermoeidheid
  • verbetert concentratie en vermindert hyperactiviteit bij ADHD

We maken het zelf aan

Carnitine wordt met behulp van vitamine C, B3, B6, magnesium en ijzer uit de aminozuren l-methionine en l-lysine gemaakt (in lever en nieren). Daarnaast nemen we dagelijks 50 tot 100 mg op via onze voeding. Vooral dierlijke producten en met name rood vlees, zoals rosbief en rundvlees zijn een rijke bron van carnitine.

Extra suppletie

Bij het ouder worden gaat de hoeveelheid carnitine langzaam achteruit. Ook kan er een tekort ontstaan door onvoldoende opname via de voeding of als gevolg van een aandoening (levercirrose of chronisch nierfalen). In deze gevallen is extra suppletie aan te raden. Dit geldt ook voor veganisten en vegetariërs. Langdurige tekorten kunnen leiden tot afwijkingen aan de hartspier en aandoeningen aan de hersenen. Duursporters, zoals wielrenners en hardlopers, maar ook tennissers kunnen veel voordeel halen uit carnitinesuppletie. Wanneer er op sportief gebied veel van je gevraagd wordt, dan kan suppletie je helpen beter te presteren. Naast suppletie van l-carnitine kan men ook de eigen aanmaak stimuleren door suppletie van de bouwstenen  l-lysine en l-methionine en door middel van een goede multi-vitamine voor vitamine B3, B6, C, magnesium en ijzer.

De voordelen op een rijtje:

Energieproductie

Carnitinespeelt een belangrijke rol in het vrijmaken van energie uit vetten. Dit proces vindt plaats in de mitochondriën (energiefabriekjes) van onze cellen. Voordat er energie uit vetzuren vrijgemaakt kan worden moeten ze eerst in de mitochondriën terecht komen en daar is carnitine voor nodig (transport). Carnitine zorgt ervoor dat de vetzuren in de mitochondriën terecht komen. Daar worden ze door middel van bèta-oxidatie in de energiedrager ATP (adenosine-trifosfaat) omgezet. ATP levert de energie voor de gevraagde kracht/inspanning. In combinatie met Q10 kan dit proces geoptimaliseerd worden omdat Q10 ervoor zorgt dat de energieproductie optimaal verloopt.

Langdurige energie

Duursporters moeten langdurig presteren. Om te voorkomen dat de glycogeenvoorraad opraakt is het belangrijk dat er voldoende carnitine in de spiercellen aanwezig is. Door carnitine gecombineerd in te nemen met hoogwaardige koolhydraten kunnen duursporters ervoor zorgen dat het carnitinegehalte in de spiercellen omhoog gaat. Zo zorgen ze ervoor dat er voldoende vetzuren in de spiercellen aanwezig zijn waardoor de glycogeenvoorraad gespaard blijft en wordt vroegtijdige vermoeidheid voorkomen.

Verzuring

Met carnitine vermindert de kans op het verzuren van de spieren. Dit komt doordat het de vorming van melkzuur afremt (door verbetering maximale zuurstofopname=VO2 max.) en de afvoer ervan bevordert. Ook bevordert carnitine het herstel van de spieren na de krachtsinspanningen.

Vetverbranding

Wil je afvallen, dan kan carnitine je daarbij helpen. Het zorgt voor een optimale vetverbranding en gecombineerd met intensieve cardiotrainingen zal je vetpercentage omlaag gaan. Eigenlijk kan carntine niet ontbreken in een dieet. Het laat het hongergevoel afnemen en het helpt je meer calorieën te verbranden.

Antioxidant

Carnitine is een sterke antioxidant die onze cellen beschermt tegen vrije radicalen (schadelijke stoffen) die bij de productie van ATP ontstaan. Carnitine zorgt ervoor dat deze stoffen uit de cel afgevoerd worden zodat ze onze cellen niet kunnen beschadigen.

Hart

Carnitine is goed voor ons hart en draagt bij aan een goede hartfunctie. Onze hartspier verbruikt veel energie (vooral uit bèta-oxidatie van vetzuren) om ons lichaam van voldoende zuurstof te voorzien. Mensen die net een hartaanval gehad hebben kunnen er met extra carnitine suppletie voor zorgen dat de kans op hartritmestoornissen en verder hartfalen afneemt.

Insulinegevoeligheid

Steeds meer mensen worden minder gevoelig voor insuline. Dit kan onder andere leiden tot diabetes type II. Bij deze ziekte wordt er door de cellen minder goed glucose opgenomen (insulineresistentie). Carnitine kan er voor zorgen dat de insulinegevoeligheid van de cellen verbetert waardoor de bloedsuikerswaarden stabiliseren.

Diabetes type II

Voor diabetes type II patiënten is het belangrijk om te zorgen voor voldoende carnitine. Complicaties als hartfalen en neuropathie (pijn door zenuw-beschadigingen) worden in verband gebracht met een tekort hieraan. Bij neuropathie heeft carnitine een beschermende werking op de zenuwcellen waardoor (de kans op) verdere zenuwbeschadiging en de daarbij behorende pijn kan afnemen.

Vruchtbaarheid

Goed nieuws voor de mannen die proberen vader te worden, maar waar dit niet wil lukken vanwege de kwaliteit van het sperma. Uit onderzoek is gebleken dat lage carnitinewaarden hierop van invloed zijn. Door extra suppletie (2-3 gram per dag) kan zowel de hoeveelheid als de kwaliteit (beweeglijkheid) van het sperma omhoog gaan.

Chronische vermoeidheid

Mensen met (chronische) vermoeidheid kunnen baat hebben bij suppletie van carnitine. Een aantal ziektes zoals M.E / CVS en Fybromyalgie worden in verband gebracht met een tekort aan carnitine. Extra suppletie kan ervoor zorgen dat de energieproductie verbetert waardoor de vermoeidheid kan afnemen.

ADHD

ADHD is een stoornis met een tekort aan aandacht en hyperactiviteit die zich vooral voordoet bij kinderen. De kinderen hebben problemen hebben met hun aandacht en concentratie en daarbij zijn ze vaak hyperactief, agressief en impulsief. Carnitine kan de symptomen die bij ADHD horen verminderen door het beschermen en het verbeteren van de functie van de zenuwen. Hierdoor kan de concentratie verbeteren en de hyperactiviteit en agressie afnemen.

 

2 Reacties op "Carnitine voor langdurige energie"

  1. wil graag afvallen

    • Beste Nicole,
      Carnitine helpt je om vet te verbranden voor extra energie. Dit is handig als je langer aan het sporten bent, want na ongeveer 30 minuten ben je door je voorraad direct beschikbare brandstof – glycogeen – heen. Door over te schakelen op een andere brandstof kun je door langer te sporten meer spierweefsel opbouwen. Meer spieren is meer verbranding (metabolic rate), ook in rust. Houd daarbij een voedingspatroon aan met voldoende calorieën om goed te functioneren, maar niet te veel. Afvallen is dus een combinatie van meerdere factoren. Succes!

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares