De keuzes van MMA-vechtster Marloes Coenen (1)

Marloes Coenen
Shares

Tegenwoordig staat ze bijna dagelijks in de ring om zich voor te bereiden op een titelgevecht in januari 2016 en geeft ze daarnaast ook nog haar expertise door aan jong en aanstormend talent.

Marloes Coenen (31 maart 1981) is een Nederlandse MMA (Mixed Martial Arts) vechtster en behoort tot de internationale wereldtop. Ze behaalde in haar carrière al menig nationaal en internationaal succes: naast Nederlands kampioen Braziliaans Jiu Jitsu werd ze al op negentienjarige leeftijd gekroond als wereldkampioen MMA. Wij spraken met Marloes over haar weg naar de top en kwamen tot de ontdekking dat hoewel ze een ware krijger binnen de ring is, ze daarbuiten juist het toonbeeld van rust, kennis en wijsheid is.

''Zonder hard te werken haal je nooit het maximale uit jezelf''

1 – Waarom juist vechtsport?

In eerste instantie vooral vanuit het oogpunt van zelfverdediging;  een donker bosweggetje bij ons in de buurt was de reden dat ik startte met kickboksen, aangezien daar best iemand met kwade bedoelingen zou kunnen rondlopen. Net zoals vele andere meiden deed ik ook aan sporten zoals tennis en volleybal, maar bleek mijn talent toch meer op het vlak van de vechtsport te liggen. En gelukkig vind ik het ook nog leuk om te doen.

2 – Talent of hard werken?

Beide. Talent is ontzettend belangrijk, maar ik geloof dat je zonder hard werken nooit het maximale uit jezelf kan halen en dus ook minder succes.

3 – Duurtraining of krachttraining?

Circuittraining. In onze tak van sport heb je eigenlijk geen duurtraining nodig, aangezien er binnen de MMA maximaal 5 rondes van 5 minuten wordt gevochten. Je hebt dus een maximale belasting van 25 minuten. We trainen daarom vaak in circuitvorm, maar vooral heel specifiek. De trainingsvorm wordt ook afgestemd op de periode waarin ik zit. Hoe dichter bij de wedstrijd, hoe wedstrijdgerichter we trainen.

4 – Favoriete core stabilty oefening?

Planking staat toch wel op 1. Binnen de vechtsport is een goede ‘core’ ontzettend belangrijk, aangezien je ook veel grondgevechten hebt. Ik ben hier dus gemiddeld wel 3-5 x per week mee bezig. Naast ‘planking’ werken we ook veel met de TRX: een trainingsmethode waarbij je heel gerichte oefeningen kunt doen om kracht, balans en flexibiliteit te verbeteren.

5 – Fysiotherapie, yoga of meditatie?

Alle drie! Ik heb vooral goede ervaringen met dryneedling, een behandelmethode waarbij met een speciale techniek met een naald spieren worden aangeprikt die daardoor snel en langdurig ontspannen. Daarnaast heb ik een tijdje geleden kennis mogen maken met Bikram Yoga. Bikram Yogalessen bestaan uit een vaste serie van 26 houdingen, waaronder twee ademhalingsoefeningen. Het wordt beoefend in een ruimte verwarmd tot 40 °C met een luchtvochtigheid van 40%. De eerste keren waren echt behoorlijk afzien, maar ik heb er ontzettend veel baat bij. Ook doe ik regelmatig ademhalingsoefeningen om mijn lichaam en geest tot rust te laten komen.

Hoeveel aandacht Marloes aan haar voeding en rust besteedt, kun je teruglezen in deel 2 van dit interview dat op dinsdag 10 november verschijnt.

 

Geef als eerste een reactie on "De keuzes van MMA-vechtster Marloes Coenen (1)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares