De top 5 voor je huid zit in groente & fruit

Blog fruit voor je huid
Shares

Dag- en nachtcrèmes zijn heerlijk om je huid te verzachten en te beschermen tegen invloeden van buiten. Maar…, het is niet genoeg om je te beschermen tegen rimpeltjes. Er zijn voedingsstoffen die specifiek goed zijn voor je huid en het mooie is dat ze gewoon op je fruitschaal liggen (en in andere lekkere dingen):

  1. Vitamine A
  2. Vitamine C
  3. Essentiële vetzuren
  4. Alfaliponzuur
  5. Zink

Veel gezichtscrèmes verzorgen vooral de bovenste laag van je huid en helpen ook om uitdroging te voorkomen. Rimpels ontstaan dieper in je huid, waar deze producten niet kunnen komen. De krachtigste hulpmiddelen hiervoor zijn een goed dieet en de juiste voedingsstoffen.

Top 5 voor je huid

1 – Vitamine A

Deze vitamine is vetoplosbaar en helpt om cellen gezond te houden. Het is goed voor de aanmaak van collageen- en elastinevezels. Het ondersteunt een normaal pigmentniveau en herstelt schade die je huid al heeft opgelopen.

Dit moet je eten: abrikozen, pompoen, worteltjes en waterkers zijn goede bronnen voor bètacaroteen, de plantaardige vorm en vlees en vis voor retinol, de dierlijke variant van vitamine A. Kies je voor een supplement dan 150 mg retinol en 500 mg bètacaroteen per dag.

2 – Vitamine C

Behalve goed voor je weerstand, is vitamine C onmisbaar voor de aanmaak van collageen en tegen vrije radicalen.

Dit moet je eten: broccoli, paprika’s, citrusfruit, aardbeien, waterkers en kiwi. Een alternatief is een supplement voor 1000 mg per dag.

3 – Essentiële vetzuren

Onmisbaar om je huid zacht te houden en je cellen in goede conditie. Ze helpen ontstekingen te bestrijden.

Dit moet je eten: noten en zaden, zoals amandelen, walnoten, vlaszaad, sesamzaad en pompoenpitten zijn de beste plantaardige bronnen. Dierlijke bronnen zijn vaak nog rijker aan deze vetzuren, omdat ze in visolie zitten: vette vissoorten als makreel, zalm, ansjovis, sardines en haring. Een goed supplement (600 mg EPA, 450 mg DPA, 200 mg GLA) kun je iedere dag nemen, bijvoorbeeld in combinatie met vitamine E.

4 – Alfaliponzuur

Een zwavelhoudend vetzuur en superantioxidant. Herstelt schade aan je huidstructuur en verzacht ontstekingen in je huid. Alfaliponzuur verhoogt ook het gehalte vitamine C en E in je lichaam.

Dit moet je eten: het zit in heel veel voedingsmiddelen, maar vaak in heel kleine hoeveelheden. Spruitjes zijn een van de beste leveranciers van alfaliponzuur. Wil je echt zeker zijn, neem dan een supplement van 100 mg per dag.

5 – Zink

Dit mineraal behoort tot de anti-oxidanten en staat vooral bekend omdat het goed is voor gezond sperma en dus de vruchtbaarheid. Het zorgt voor celherstel en -deling.

Dit moet je eten: plantaardige bronnen zijn pompoenpitten en pecannoten. Grotere concentraties tref je in oesters, vis, vlees en eidooiers. Neem je een supplement? Dan is 15 mg per dag het advies en je zou dit dan in combinatie met andere anti-oxidanten en mineralen moeten nemen, zoals vitamine E en selenium.

Mijn zesde advies is water: drink liefst 8-10 glazen water per dag. Valt niet altijd mee, maar het is zeker als je de hele dag in de warmte van de CV zit de moeite waard!

Geef als eerste een reactie on "De top 5 voor je huid zit in groente & fruit"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares