Depressieve voetballers opgelet! Er is eten waar je blij van wordt

Shares

Bewegen is goed voor je! Je maakt het hormonen door aan die het geluksgevoel bevorderen. Ja. Dat beweren we allemaal, maar dit is geheel in tegenspraak met allerlei berichten die onlangs verschenen in de pers over een onderzoek dat is uitgevoerd door de wereldspelersvakbond Fifpro onder leiding van de wetenschappers Vincent Gouttebarge en Gino Kerkhoffs van het AMC in Amsterdam: 1 op de 3 profvoetballers is weleens depressief.

Deze cijfers zijn hoog – zeker als je het vergelijkt met de 5 of 6% in de gehele bevolking – en duiden er volgens de onderzoekers op dat vooral na een blessure de mentale problemen ernstiger zijn dan gedacht. Hiermee wordt onderschreven dat fysieke tegenslag in deze groep een grote risicofactor is voor depressie. Men denkt dat dit gepaard gaat met de persoonlijkheidsverheerlijking die bij voetballers nogal eens een rol speelt. Veel geld maakt dus blijkbaar niet altijd gelukkig…

Voel jij je moe en lusteloos, heb je nergens zin in en moeite met opstaan en zou je jezelf het liefst de hele dag willen verstoppen onder je dekbed? Een verandering van leefstijl kan een aantal feelgood-voordelen hebben waardoor je stemmingswisselingen weer wat beter beheersbaar kunnen worden. Je kunt nu meteen beginnen door voedingsstoffen uit te kiezen waar je blij van wordt.

  1. Omega-3 vetzuren
  2. B-vitamine en dan vooral B6
  3. Vitamine C
  4. Magnesium en calcium

Vicieuze cirkel

Vooral nu de dagen weer korter worden en vooral grauw en grijs zijn, krijgen weer steeds meer mensen depressieve gevoelens. Wanneer iemand een slecht humeur heeft of zich depressief voelt dan heeft dit ook vaak invloed op de lichamelijke gezondheid, bijvoorbeeld door het ontbreken van voldoende motivatie om te bewegen of om gezond te eten. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht. Door ongezonde voeding heb je minder energie en daardoor verslechtert je humeur wat vaak weer omslaat in nog minder motivatie om gezonder te eten en/of om extra te bewegen. Door uit de onderstaande voeding te kiezen, help je jezelf alvast een klein stukje op weg.

1 – Omega-3 vetzuren

Studies laten zien dat een afname van omega-3 niveaus in verband gebracht worden met depressies en andere geestelijke aandoeningen. Voeg vette vis, noten en zaden toe aan je dieet.

2 – B-vitamines (vooral B6)

Deze zitten onder andere in volkoren granen, verse jus d’orange en mager vlees. B-vitamines zijn net als zink (rund-, varkens-, en kippenvlees, kikkererwten) nodig voor de aanmaak van serotonine. Dit is een van de belangrijkste stoffen die bijdragen aan het geluksgevoel.

3 – Vitamine C

Verse groente en fruit zitten boordevol vitamine C, dat nodig is voor het omzetten van tryptofaan (essentieel aminozuur) in serotonine, het hormoon waardoor je je gelukkig voelt.

4 – Magnesium en calcium

16x9-1Samen zijn deze mineralen verantwoordelijk voor een goede werking van het zenuwstelsel. Magnesium vind je in vooral in groene (blad)groenten, bananen, volkoren granen en noten. Calcium zit o.a. in melk en zuivelproducten, noten en peulvruchten.

 

 

 

Advertentie

HET AMISET VOEL-JE-GOEDPAKKET
Stress en depribuien kunnen een signaal van je lichaam zijn dat je iets moet veranderen. Dat kan in je levensstijl zijn, maar ook in je voeding. Misschien ben je wel veel te druk en gespannen, eet je de verkeerde dingen en beweeg je te weinig. De juiste voedingsstoffen maken het verschil, zoals in dit pakket met Vitamine D, GOJO Ginseng en Burnout.
Het helpt bij extreme vermoeidheid (zonder direct aanwijsbare oorzaak), geeft extra steun aan je immuunsysteem, helpt je lichaam en brein aanpassen en herstellen in tijden van stress. Geeft daarbij ook energie en steunt concentratie en leervermogen.
voel je goed
Shares

Advertentie

 

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares