Depri? Tref de juiste noot & be happy

be happy
Shares

Ga je ook meer of zelfs te veel eten als je down bent? Het is maar al te gewoon om gevoelens te verdoven met vet en zoet eten. Soms werkt dat (even), maar gezond voedsel kan je stemming op de lange termijn écht verbeteren. Zink en de goede soort onverzadigde vetzuren, zoals noten en zaden, vette vis (visolie), een stukje mager rood vlees, bonen en peulvruchten zijn allemaal erg geschikt om je welbevinden te verhogen. Een heel belangrijke rol heeft het aminozuur tryptofaan, dat vooral in noten voorkomt. Het:

  1. Verbetert je stemming
  2. En gaat zo vreetbuien tegen
  3. Bestrijdt migraine
  4. Helpt je inslapen

Al deze effecten worden veroorzaakt doordat tryptofaan door ons lichaam gebruikt wordt om het gelukshormoon serotonine aan te maken en juist van deze stof voelen we ons opgewekt en happy. Een laag serotoninegehalte wordt in verband gebracht met depressiviteit, eetstoornissen en migraine.

1 – Hiervan word je happy

Goede bronnen zijn kip, bananen, vijgen, tonijn, kalkoen, eieren en zonnebloempitten. Er is aangetoond dat 5-HTP, een supplement met een vorm van tryptofaan, even effectief kan zijn als antidepressiva.

2 – Geen noot (of juist wel)!

Doordat tryptofaan het peil van het stemmingsverbeterende hormoon serotonine kan verhogen, helpt dit ook om je neiging tot overeten te onderdrukken. Meng gelijke hoeveelheden pecannoten, walnoten, cashewnoten en amandelen. Deze bevatten allemaal erg veel tryptofaan en kunnen helpen om een depressieve bui tegen te gaan en een meer ontspannen geest te krijgen.

3 – Migraine

Met name van migraine wordt gedacht dat dit het resultaat is van een laag serotonineniveau in de hersenen. Lage serotoninespiegels verlagen de pijndrempel, waardoor andere triggers gemakkelijker een hoofdpijnaanval kunnen veroorzaken. 5-HTP blijkt in staat verschillende soorten hoofdpijn te kunnen verminderen, waaronder migrainehoofdpijn, spanningshoofdpijn en hoofdpijn bij kinderen.

4 – Lekker slapen

Het is geen bakerpraatje dat een beker warme melk ’s avonds helpt om in te slapen. De tryptofaan in de melk bevordert namelijk de productie van serotonine. En uit dit hormoon wordt onder invloed van duisternis melatonine aangemaakt, een belangrijke regulator van de slaap-waakcyclus. Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat 5-HTP de slaap bevordert via verbetering van deze synthese van melatonine. 5-HTP blijkt vooral de hoeveelheid REM-slaap te verhogen. De ervaring leert dat (te) hoge doses (600 mg of meer) zeer levensechte dromen tot zelfs nachtmerries kunnen veroorzaken.

Geef als eerste een reactie on "Depri? Tref de juiste noot & be happy"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares