30 jaar prozac – hiep hiep hoera?? Vijf tips voor ‘antidepressiva’ die beter werken

Medicines
Shares

Antidepressiva, we eten ze als snoepjes. Het aantal gebruikers blijft stijgen en toch neemt het aantal mensen met psychische klachten niet af. Het probleem ligt dan ook veel meer in onze levenswijze en dat los je niet op met een tabletje.

Sterker nog, ook deze ‘moderne’ geneesmiddelen die zo’n 30 jaar geleden op de markt kwamen, hebben nog steeds ongewenste bijwerkingen. Zeldzaam zijn de gewelddadige incidenten die de pers halen, maar toch. Ook hier blijken fabrikanten te sjoemelen met gegevens en wanneer je lange tijd antidepressiva gebruikt, loop je het risico op serotoninevergiftiging. Immers, deze middelen zorgen er kunstmatig voor dat juist dit gelukshormoon vrijkomt. Dit noemt men het serotoninesyndroom en vooral het in Nederland veel voorgeschreven paroxetine kan dit uitlokken. Verwardheid, rusteloosheid en slapeloosheid zijn een aantal van de symptomen. Liever kun je je levensstijl aanpassen en kijken welk effect dat heeft. Het is belangrijk om te achterhalen waarom je je zo depressief voelt. Je kunt het ook accepteren en onder de dekens weg kruipen, maar de kans is groot dat je depressie daardoor alleen maar erger wordt. Als je eenmaal weet waarom je neerslachtig of depressief bent kun je je depressie te lijf gaan met de onderstaande vijf tips:

  1. Eet jezelf blij
  2. Beweeg
  3. Verminder stress
  4. Praat over je gevoelens
  5. Denk positief

Stemming

Onze stemming wordt bepaald door de hoeveelheid energie die we hebben en hoe goed we ons voelen. Dit weerspiegelt ons lichamelijke en geestelijke welbevinden en hoeveel we kunnen doen. Voor een groot gedeelte wordt dit bepaald door de afgifte van verschillende neurotransmitters in onze hersenen. Ook zijn er ontzettend veel externe factoren die invloed hebben op ons welbevinden. Zo kunnen ziekte, financiële problemen en veel stress een negatieve invloed hierop hebben.

Vicieuze cirkel

Wanneer iemand een slecht humeur heeft of zich depressief voelt dan heeft dit ook vaak invloed op de lichamelijke gezondheid, bijvoorbeeld door het ontbreken van voldoende motivatie om te bewegen of om gezond te eten. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht. Door ongezonde voeding heb je minder energie en daardoor verslechtert je humeur wat vaak weer omslaat in nog minder motivatie om gezonder te eten en/of om extra te bewegen. Door uit de onderstaande voeding te kiezen, help je jezelf alvast een klein stukje op weg.

Vijf antidepressiva die je zelf kunt ‘maken’

1- Eet jezelf blij:

Eten wordt vaak gebruikt in de strijd tegen een slecht humeur. Net als drugs kan dit zowel een positieve als een negatieve invloed hebben. Velen van ons gebruiken eten om zich beter te voelen. Men eet hiervoor vooral vette en suikerrijke voeding (chocolade en chips) en men eet vaak te veel als reactie op de slechte stemming.

Suikerrijke voeding veroorzaakt een korte hoge energiepiek, maar snel daarna veroorzaakt het een dip in de bloed-suikerspiegel waardoor de stemming alleen maar slechter wordt. Het is daarom belangrijk om je bloed-suikerspiegel in balans te houden en suikerrijk voedsel te vermijden. Grijp dus niet meteen naar een mars of een snicker.

Kies voor volkoren granen of complexe koolhydraten zoals volkoren brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta, havermout, aardappelen en peulvruchten, eigenlijk alles wat langzaam door het lichaam opgenomen wordt en dat een gelijke reeks energie af geeft. Ook helpt het om een aantal kleine maaltijden te eten, verspreid over de dag.

2- Beweeg

Probeer minimaal 3 keer per week 45 minuten te bewegen en kies iets wat je leuk vindt zodat je gemotiveerd blijft dit vol te houden. Begin er zo snel mogelijk mee want je merkt waarschijnlijk al meteen een positieve invloed op je stemming vanaf het moment dat je er mee begint. Dit komt omdat bij lichamelijke activiteit (meestal binnen 20 minuten) de aanmaak van endorfines gestimuleerd wordt. Dit zijn stoffen die je je goed laten voelen. Kies ervoor om samen met iemand anders of een groep te gaan zodat je een stok achter de deur hebt om te gaan.

3- Verminder stress

Hoge niveaus van het stresshormoon cortisol worden in verband gebracht met het ontstaan van een depressie. Mensen die langdurig onder (veel) stress staan hebben een vergroot risico op het krijgen van een depressie. Daarnaast kan stress kan leiden tot overeten en dit kan ervoor zorgen dat je in gewicht aankomt wat weer een negatieve invloed kan hebben op je zelfvertrouwen. Probeer zoveel mogelijk stressfactoren te vermijden.

4- Praat over je gevoelens

Het is belangrijk om met iemand over je depressieve gevoelens te praten. Zorg dat je een vertrouwenspersoon hebt waarmee je alles kunt delen. Dit kan een vriend of vriendin, een familielid maar ook een hulpverlener zijn. Daarnaast zijn er ook zelfhulpgroepen (ook online) waarmee dit kan.

5- Denk positief

Een depressie gaat vaak samen met negatieve gedachten. Deze negatieve gedachten voeden als het ware je depressie. Vermijd negatieve gedachten en denk positief.

Depressief zijn is niet leuk en het lukt niet iedereen om zonder hulp van een depressie af te komen. Zoek professionele hulp als het je niet alleen lukt.

Geef als eerste een reactie on "30 jaar prozac – hiep hiep hoera?? Vijf tips voor ‘antidepressiva’ die beter werken"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares