Dit is waarom we misselijk worden tijdens het sporten (soms dan)

misselijk worden
Shares

Wanneer je iets van je lichaam vraagt waar het totaal niet op voorbereid is, dan zal het je dit laten merken ook! Voor de meesten is dat wanneer ze intensief trainen. Je bent fanatiek aan het sporten, hoog tempo, veel reps en opeens bam! komt daar dat alle overheersende gevoel dat je moet braken. Misselijk worden tijdens het sporten komt relatief vaak voor, maar moeten we het dan negeren? Nee dus. Deze drie factoren kunnen erover zorgen dat je maag zich omdraait:

  1. Eten, drinken, slaap
  2. Melkzuur
  3. Je raakt de bodem

Is misselijk worden tijdens het sporten normaal?

Dat zou het in ieder geval niet moeten zijn. Sporten doet de meerderheid om gezonder te leven, een betere conditie te krijgen of sterkere spieren. Push je jezelf te veel, dan kun je misselijk worden tijdens het sporten. Dat betekent trouwens helemaal niet dat het een symptoom is van een onderliggend probleem. Het is alleen volstrekt onnodig om zo diep te gaan dat je er onpasselijk van wordt. Eten, drinken en (te weinig) slaap spelen een grote rol naast de intensiteit en duur van je training.

1 – Eten, drinken, slaap

Stel je bent flink wezen stappen de vorige avond en kan vervolgens met veel moeite uit je bed komen of je hebt een uur voor de training nog flink ontbeten, dan vraag je echt om problemen met je maag en darmen. Of je misselijk wordt tijdens het sporten of niet, houdt verband met de intensiteit van het sporten, maar ook met de duur en de pauzes die je neemt. Slaapgebrek, uitdroging en (te veel) eten kunnen hier een verergerend effect op hebben. Dit komt doordat de balans in je lichaam, ook wel homeostase genoemd, verstoord wordt. Zeker wanneer je opeens iets radicaal anders van je lijf vraagt, zoals 45 minuten HITT-training nadat je de afgelopen 6 maanden voornamelijk hebt doorgebracht met Netflixen.

Je brein registreert deze disbalans en gaat signalen naar je lichaam sturen, zodat je zo snel mogelijk stopt met wat je doet. Een gevoel van misselijkheid zorgt ervoor dat je rustiger aandoet en het liefst zo snel mogelijk niks meer. Het is gewoon de manier van je lichaam om aan te geven dat je te snel wil dan nodig is. Hoewel er ook andere redenen zijn waarom je misselijk kan worden, zoals een volle maag door eten en/of drinken (niet alleen alcohol). Of omdat je eenvoudigweg te veel van je lichaam vraagt en de energie daarvoor ontbreekt. Wanneer je kort voor je workout te veel eet en/of drinkt, kan dit misselijkheid en indigestie veroorzaken. Zelfs als je inspanning matig is.

3 tot 4 uur voor je gaat sporten

Als richtlijn hierbij kun je hanteren om 3 tot 4 uur voor je gaat sporten een gezonde, evenwichtige maaltijd – met eiwitten, koolhydraten en vetten – te nuttigen. Je kunt dan tot een uur van tevoren een lichte snack nemen. Als je ’s ochtends vroeg sport is het natuurlijk niet mogelijk 3 uur daarvoor een flinke maaltijd te nemen. Je zal dan toch een lichte snack moeten kiezen. Ongeveer een uur voor je in actie komt. Wanneer je weet dat je de volgende ochtend gaat sporten, is het een goed idee om de avond ervoor voldoende koolhydraten te eten. Je kunt dan de volgende ochtend volstaan met fruit of een mueslireep en wat te drinken (melk of vruchtensap).

2 – Melkzuur waar je misselijk van wordt

Hoe harder je traint en (bijna) over je grens gaat, hoe meer je lichaam zal verzuren. Het is dan ook een populaire verklaring voor het ontstaan van misselijkheid dat je door echt intensief sporten melkzuur aanmaakt. Dat dit zich ophoopt in je spieren en je het gevoel geeft dat je met beton in je schoenen rondloopt. Volgens sommigen is dit slechts de helft van het verhaal. Het is namelijk niet zo dat melkzuur zich ophoopt in het lichaam. De zuurgraad van je lichaam neemt wel toe met de duur en intensiteit van je training. Als gevolg van deze lage pH-waarde of zuurmilieu van je lichaam, kun je misselijk worden.

3 – Je raakt de bodem

Als je iedere keer nadat je gesport hebt misselijk bent en het niet uitmaakt hoe intensief het was, hoe goed je conditie is of wat je gegeten en gedronken hebt. Dan is waarschijnlijk iets anders aan de hand en is een bezoek aan je huisarts verstandig. Maar de meesten van ons zouden er mee moeten kunnen volstaan om op het juiste moment kleine porties te eten, voldoende te slapen om je lichaam te laten herstellen en voldoende te drinken. Helaas vallen ook de superfitten onder ons af en toe ten prooi aan misselijkheid tijdens een intensieve workout. Het is dan ook veilig om te stellen dat misselijkheid door training iedereen kan treffen als je maar diep genoeg gaat en je de bodem raakt. Het geldt dus niet alleen voor mensen met weinig trainingservaring.

En ja, af en toe push je jezelf misschien net over je eigen grens en neem je niet voldoende tijd om te herstellen tussen de sets. Of heb je te veel gegeten voor de training en ben je wellicht uitgedroogd. Het kan allemaal gebeuren en hierdoor zou je misselijk kunnen worden. Zorg er wel voor dat dit uitzonderingen zijn en niet regel.

Advertentie

AMISET CARDIOPAKKET
Regelmaat en discipline zijn de sleutelwoorden. Geen dag overslaan, je niet verschuilen achter te laat naar bed, koutjes of spier- en gewrichtspijn. Het is een goed idee om stimulerende producten, zoals koffie, zoveel mogelijk te vermijden en te zorgen voor zoveel mogelijk voedingsmiddelen die op een andere manier kracht en energie geven: groene thee, groene koffie, bonen en andere peulvruchten en noten. Complexe koolhydraten geven tijdens het sporten voldoende energie. Samen met magnesium voor herstel na sporten of bij vermoeidheid en eiwitten voor sneller spierherstel zorgt dit Amiset Cardiopakket ervoor dat je intensiever en vaker kunt trainen. En dus sneller resultaat zult bereiken.
Shares

Advertentie

 

informatie

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares