Do’s en don’ts: 5 tips om een ander uit een dipje te halen

Shares

Van de wal in de sloot. Maar al te vaak krijg (of geef) je net die hulp waar niemand op zit te wachten. 5 tips die je helpen om een ander uit een dipje te halen

Ook al bedoel je het nog zo goed, vaak sla je met goed bedoeld advies toch de plank volledig mis.
  1. Begrip
  2. Iets doen samen
  3. Hulp geven
  4. Er gewoon zijn
  5. Gezond lichaam

1 – Toon begrip

Don’t: ‘ Zet je er gewoon overheen’. Spoor je iemand aan om zich ‘eroverheen te zetten’ dan bevestig je alleen maar wat diegene vaak ook tegen zichzelf zegt: wat ben je toch een zwakkeling. En dat willen we juist niet bereiken. Iemand kan zich echt heel vermoeid voelen, ook geestelijk.

Do:  ‘Wat vervelend dat je je zo naar voelt’

2 – Samen iets doen

Don’t: ‘ Zo slecht heb je het niet’. Een depressie heeft niets met materiële bezittingen te maken, net zo min als met egoïsme of dankbaarheid. Het gaat om een gemoedstoestand waarbij perfectionisme en hard zijn voor jezelf een rol spelen. Stel voor om samen wat leuks te gaan doen, waar je energie van krijgt, en help de positieve spiraal in werking te zetten.

Do: ‘Heb je zin om samen iets te doen?’

3 – Hulp geven

Don’t: ‘Wees gewoon gelukkig’. Helaas, gewoon gelukkig zijn, is vaak niet haalbaar als iemand in een depressie zit. Bied aan om de persoon in kwestie te helpen op zijn manier.

Do: ‘Hoe kan ik je helpen?’

4 – Er gewoon zijn

Don’t: Doe niet zo negatief”. Eerlijk zijn mag, maar kies je woorden zorgvuldig. Beter is het om er gewoon te zijn en niet te oordelen.

Do: ‘Ik ben er als je wilt praten’

5 – Gezond lichaam

Don’t: ‘Pillen hebben geen zin’. Een gezond voedingspatroon, veel beweging en rust kunnen voor verbetering zorgen, maar zijn niet altijd voldoende. Therapie of geneesmiddelen (of een combinatie) zijn dan nodig om iemand er weer bovenop te helpen.

Do: ‘Misschien heb je wat aan extra hulp.

Advertentie

HET AMISET VOEL-JE-GOEDPAKKET
Stress en depribuien kunnen een signaal van je lichaam zijn dat je iets moet veranderen. Dat kan in je levensstijl zijn, maar ook in je voeding. Misschien ben je wel veel te druk en gespannen, eet je de verkeerde dingen en beweeg je te weinig. De juiste voedingsstoffen maken het verschil, zoals in dit pakket met Vitamine D, GOJO Ginseng en Burnout.
Het helpt bij extreme vermoeidheid (zonder direct aanwijsbare oorzaak), geeft extra steun aan je immuunsysteem, helpt je lichaam en brein aanpassen en herstellen in tijden van stress. Geeft daarbij ook energie en steunt concentratie en leervermogen.
voel je goed

 

Shares

Advertentie

 

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares