Eén ei is geen ei… drie eieren per week is gezond.

eieren
Shares

Eieren. Ik herinner me nog dat je er echt niet meer dan 2 per week mocht eten, omdat ze te veel cholesterol zouden bevatten. Dat is gelukkig achterhaald en nu hebben eieren weer een plek op ons bord veroverd. Eieren bevatten bijna 25 procent minder cholesterol dan we eerst dachten en daar komt dat cholesterol bij gezonde mensen de kans op hart- en vaatziekten niet vergroot (de grootste boosdoeners zijn verzadigde vetten). Er zijn juist veel redenen om regelmatig een ei te eten. Drie per week wordt aangeraden:

  • Het zijn echte proteïnebommen, twee stuks leveren 25 procent van onze dagelijkse behoefte aan eiwitten.
  • De dooiers steken multivitamines naar de kroon met flinke hoeveelheden vitamine A en D en calcium.
  • Dik maken ze ook niet, twee eieren zijn genoeg voor een voldaan gevoel maar bij elkaar leveren ze slechts 150 calorieën.
  • Over vet hoef je je ook al geen zorgen te maken, want een eidooier bevat 4,5 gram vet waarvan nog geen twee gram verzadigde vetten.

New York Eggs Benedict

Dit heb je nodig voor 4 personen:

4 grote (biologische) eieren; 3 eetlepels plantaardige olie; scheutje azijn; 175 gram gerookte zalm; 8-10 groene asperges; bieslook voor de garnering; snufje zout; geroosterd brood of 450 gram krieltjes, gehalveerd

Zo maak je het:

Kook de groene asperges kort beetgaar. Laat uitlekken en houd apart. Vul een grote pan met lichtgezouten water, voeg een klein scheutje azijn toe en breng aan de kook. Breek de eieren voorzichtig in het water, zet de vlam laag en laat de eieren 3 tot 5 minuten pocheren, afhankelijk van hoe gaar je ze wilt. Haal ze uit het water met een schuimspaan en laat ze op keukenpapier uitlekken. Rooster zoveel brood als je nodig hebt en leg de zalm erop, de asperges en helemaal boven het gepocheerde ei. Bestrooi met geknipte bieslook en versgemalen zwarte peper en dien meteen op.

Wanneer je i.p.v. brood krieltjes wilt, kook deze dan in vijf minuten voordat je de eieren pocheert. Giet af, verhit de olie in een ruime koekenpan en bak de krieltjes in 10 minuten bruin en knapperig. Houd ze warm. Verdeel de aardappeltjes over vier warme borden, leg er de gerookte zalm op en daarbovenop een gepocheerd ei.

Lekker en gezond!

Geef als eerste een reactie on "Eén ei is geen ei… drie eieren per week is gezond."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares