Eet je beter met deze 12 doodgewone superfoods die je elke dag op tafel kunt zetten

superfoods
Shares

Heb je een hekel aan pillen slikken tegen griep of verkoudheid? Wees het dan voor en zorg dat je geneesmiddelen kunt vermijden. Om écht goed de kille en donkere maanden door te komen moet je iedere nacht lekker slapen, dagelijks minimaal 30 minuten bewegen en goed eten. Dat hoeft niet extravagant te zijn. Laat in ieder geval deze 12 doodgewone superfoods niet op jouw boodschappenlijstje ontbreken.

  1. Broccoli
  2. Amandelen
  3. Knoflook
  4. Eieren
  5. Blauwe bessen
  6. Vette vis
  7. Groene bladgroenten
  8. Groene thee
  9. Tomaten
  10. Avocado
  11. Havermout
  12. Zoute aardappel

Quiche van aardappels met zalm en broccoli

Een lekker recept met een aantal van onze superfoods.

Dit heb je nodig:

500 gram geschilde en geraspte aardappelen, 60 gram gesmolten boter, 1/2 tl zout, 240 gram geraspte kaas naar smaak, blikje zalm (goed schoonmaken en in grove stukken verdelen, 250 gram even voorgekookte broccoliroosjes, 3 eieren, 175 ml melk.

Zo maakje het:

  1. Verwarm de oven voor op 220°C. Was de aardappels met koud water en knijp er met de hand al het overtollige vocht uit. Vet een open bakvorm (23 cm) in met wat van de gesmolten boter en meng de rest van de boter met het zout door de aardappels. Doe in de vorm en druk aan met je vingers of een vork, zodat het gelijkmatig verdeeld is over de vorm en de zijkant. Dit wordt de korst van de quiche. Bak 25 tot 30 minuten in de oven (of totdat het bruin wordt). Haal uit de oven en zet de temperatuur op 180°C.
  2. Verdeel over deze bodem zalm, broccoli en kaas. Klop in een schaal eieren en melk en giet over de kaas. Plaats onderin de oven en bak het 30-35 minuten of tot het gaar is (dit zie als je een prikker erin steekt en deze er schoon uitkomt).

12 doodgewone superfoods

1- Broccoli

Bevat een ruime hoeveelheid vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium en is een échte superfood. Je kan er alle kanten mee op zoals wokken, koken en roerbakken. Voor het behoud van zo veel mogelijk voedingsstoffen is stomen nog de slimste keuze. TIP: maak eens een lekkere broccoli- courgette soep met zalm.  Groenten, eiwitten én gezonde vetten in een lekker voedzame maaltijdsoep.

2- Amandelen

Deze noot is eiwitrijk, bevat enkelvoudig onverzadigde vetzuren en de antioxidant vitamine E. Amandelen bevatten ook nog eens de mineralen calcium, fosfor, ijzer en magnesium. Een handje noten per dag is dus het perfecte tussendoortje.

3- Knoflook

Het is niet vreemd dat knoflook bovenaan ontelbare lijsten van voedingsmiddelen staan die de algemene gezondheid verbeteren. Knoflook kan onze cardiovasculaire gezondheid en ons immuunsysteem kan helpen bevorderen. Ook helpt knoflook onze bloeddruk te verlagen en het reinigen van de lever.

4- Eieren

Volgens de dames van The Green Happiness is een ei ”de menstruatie van een kip”. Wij zien eieren toch echt meer als een uitstekende bron van eiwitten met vitamine B, ijzer en foliumzuur. Daarnaast zijn eieren goed voor je haren en nagels, dragen ze bij aan een gezonde hersenfunctie en helpt het bij de aanmaak van rode bloedcellen.

5- Blauwe bessen

Blauwe bessen zijn rijk aan antioxidanten, vitamines, mineralen en fytonutriënten. De laatste zijn chemische verbindingen die van nature voorkomen in planten en medicinale eigenschappen bevatten. Blauwe bessen spelen ook een rol bij het afbreken van vetten in het lichaam. Lekker in een smoothie!

6- Vette vis

Vis als zalm, makreel, forel, sardines en haring bevatten stoffen die het bloed verdunnen, de bloeddruk verlagen en helpen te beschermen tegen hart- en vaatziekten. De ontstekingsremmende werking helpt bovendien bij gewrichtspijn en pijnlijke menstruaties. Eet je liever geen vis dan bieden visolie capsules uitkomst.

7- Groene bladgroenten

Donkergroene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en snijbiet zijn rijk aan antioxidanten en zijn goede bronnen van vitamine A, B6, C, E en K. Daarnaast leveren ze ook mineralen zoals selenium, zink, fosfor,koper, foliumzuur, kalium, calcium, mangaan en ijzer.

8- Groene thee

Groene thee stimuleert de vetverbranding en helpt je energiepeil en concentratie hoog houden. Tevens heeft groene thee een gunstige invloed op de insuline- en bloedsuikerspiegel.

9- Tomaten

Rijk aan lycopeen, een krachtige antioxidant die beschermt tegen hart en vaatziekte. Tomaten hebben bovendien een positieve werking op de ogen TIP: de stof lycopeen komt beter vrij als je de tomaten verwarmt en combineert met wat olijfolie.

10- Avocado

Avocado’s bestaan voor een groot deel uit de gezonde enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Verder leveren ze veel oplosbare en niet- oplosbare vezels en vitamine B, E en K.

11- Havermout

Havermout is één van de beste bronnen van gezonde voeding die bestaat uit langzame koolhydraten. Havermout bevat veel vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen en geven je snel een verzadigd gevoel. Hierdoor kan je zeker een paar uur vooruit, waardoor het een perfecte keuze is om de dag mee te beginnen.

12- Zoete aardappel

De kracht van de zoete aardappel? Een lage glycemische index waardoor je bloedsuikerspiegel relatief stabiel blijft en je langer een vol gevoel houdt. En daarnaast zit de bataat vol met voedingsvezels, bevat het hoogwaardige voedingsstoffen en is het rijk aan bètacaroteen.

Tip: Schrijf iedere week je menu op en hang het in de keuken. Een schoolbord werkt ook prima. Ook handig als je kinderen hebt. Geen gezeur meer om de 4 P's. Het menu staat vast. Houd je eraan!

 

 

Geef als eerste een reactie on "Eet je beter met deze 12 doodgewone superfoods die je elke dag op tafel kunt zetten"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares