Examenstress? Tips om je zenuwen in bedwang te houden

Blog-examenstress2
Shares

Examen doen zonder stress? Dat zou iedereen wel willen. Helaas is dat (vrijwel) onmogelijk. De meesten hebben op z’n minst een beetje stress en spanning nu het eindelijk zover is. Hier hebben ze de laatste paar jaar immers naartoe gewerkt. Nu gaat het gebeuren en dat is gewoon spannend voor iedereen. Ook als je er heel goed voor staat. Met deze tips ga je die examenstress te lijf:

  1. Goed eten: vers en gevarieerd
  2. Bewegen is een must
  3. Je ontspanning niet vergeten
  4. Supplementen die helpen: visolie, magnesium, vitamine C en E, groene thee, alfaliponzuur, valeriaan en ginseng.

Wat is stress eigenlijk?

Stress is een natuurlijke en noodzakelijke overlevingsreactie van je lichaam. In een spannende situatie worden de stresshormonen adrenaline en cortisol aangemaakt die je lichaam voorbereiden op vluchten of vechten. Heel nuttig voor onze voorouders als ze onderweg een beer tegenkwamen, maar voor onze huidige levensstijl is het soms wat veel van het goede. In het dagelijks leven is deze verhoogde alertheid meestal niet nodig. Kun je je zelf er niet toe brengen om bij de eerste verschijnselen van een beetje stress ontspanning te zoeken, dan kan dit uiteindelijk leiden tot een burnout. Veel twintigers hebben daar op dit moment last van. Niet verwonderlijk, want het is de eerste generatie die massaal ‘digitaal’ is opgegroeid en zich maar niet los kan rukken van al die apparaten. Over constante alertheid gesproken. Belangrijk is om in een stresssituatie te kijken wat je zelf kunt doen en niet in een slachtofferrol gaan zitten. Daar wordt het niet betere van.

4 tips tegen examenstress

1-Goed eten: vers en gevarieerd

Een gezonde en evenwichtige voeding is altijd aan te raden, maar erop letten dat je in een examenperiode goed eet zorgt voor een evenwichtige stemming, vermindert prikkelbaarheid en verbetert je concentratievermogen. Houd snoep, chocolade en fabrieksvoedsel uit de buurt en kies voor goede kwaliteit eiwitten, fruit, groente en volkorenproducten voor langdurige energie. Begin met een goed ontbijt, vooral op de dag van het examen zelf. Een tussendoortje zoals noten, zaden of een suikervrije mueslireep kan nuttig zijn om stemming en energie te verbeteren.

2-Bewegen is een must

Lichaamsbeweging is de sleutel tot een goede nachtrust, evenwichtige stemming en een goed concentratievermogen. Juist in examenperiodes moet je 3x in de week sporten. Het is bovendien ook nog eens een goede uitlaatklep als je echt stress hebt. Het maakt niet uit wat, als het maar de adrenaline verlaagt waardoor je rustiger wordt.
Ook tijdens het leren of tussendoor, is bewegen heel belangrijk. Het blijkt dat je hersenen af en toe wat lichamelijke activiteit nodig hebben om weer helemaal ‘op scherp’ gezet te worden. Dus tussendoor een boodschap doen, even rennen in de tuin of een wandelingetje maken is allemaal prima.

3-Je ontspanning niet vergeten

Als je even wilt pauzeren om te gaan winkelen, televisie te kijken, of te gamen. Niks mis mee. Een goede balans tussen hard werken en de rest van het leven is cruciaal. Vooral kinderen (en veel volwassenen ook niet) kunnen echt geen vijf uur achter elkaar zitten leren, ook niet als het 15 of 16 is. Pauzes zijn onmisbaar!

4-Hulp van supplementen inschakelen

  • Visolie (vette vissoorten of in capsules) is van belang voor de gunstige langetermijneffecten op leervermogen en geheugen.
  • Magnesium helpt om te kalmeren. Het heeft een spierontspannende werking en ondersteunt, samen met calcium, de bloeddruk. Het heeft ook een positief effect op je geheugen en concentratie. Magnesium neem je ’s avonds laat. Een goed opneembare vorm als poeder werkt het best.
  • Antioxidanten: vitamine C, E, groene thee en alfaliponzuur helpen om vrije radicalen uit je lichaam te verwijderen. Deze vrije radicalen zijn er de oorzaak van dat veroudering van je lichaam wordt gestimuleerd en juist in tijden van stress wordt de aanmaak hiervan gestimuleerd.
  • Valeriaan ondersteunt een goede nachtrust. Hoe beter je slaapt, hoe beter je voor de dag kunt komen.
  • Ginseng

Geef als eerste een reactie on "Examenstress? Tips om je zenuwen in bedwang te houden"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares