Gebroken nachten zijn niet erg. Onze voorouders deden niet anders en daarom worden we midden in de nacht wakker

Shares
Hoe vaak word je niet midden in de macht ‘zomaar’ wakker, zonder duidelijk aanwijsbare reden. En ga je vervolgens liggen piekeren over hoe moe je de volgende dag wel niet zal zijn omdat  je nu wakker ligt. Niet doen! Piekeren is vaak erger dan het echte wakker liggen. Zo’n twee tot drie keer per nacht wakker worden is een overblijfsel van de evolutie dat sommigen nog steeds hebben. Echt niet iedereen overigens, maar als het jou wel gebeurt, zoek dan zelf een manier om ermee om te gaan. Ik word vaak wakker omdat ik dorst heb. Standaard heb ik een flesje water bij mijn bed staan en na een paar slokjes genomen te hebben, val ik de meeste nachten gewoon weer in slaap. Ook hoor je vaak dat iemand moet plassen ’s nachts. Gewoon doen en dan kun je en passant ook nog even bij de kinderen kijken of de deur opendoen voor de kat. Ga dan weer slapen en je zult zien dan je de volgende ochtend heerlijk uitgerust wakker wordt.

Midden in de nacht wakker en dan?

Een dergelijk slaappatroon waarbij we midden in de nacht wakker worden, wordt wel gesegmenteerde slaap genoemd en ooit was dit heel gebruikelijk. Men sliep van nature een uur of vier, was er één of twee wakker om vervolgens weer een uur of vier te slapen. Dit is het traditionele patroon, maar je kan natuurlijk ook maar een halfuurtje wakker blijven. Het lijkt dus trendy, maar is absoluut geen nieuw idee. Vóór het industriële tijdperk (en voor de elektriciteit) was het normaal om op te staan ​​midden in de nacht. Men ging dan bidden, roken, seks hebben, of zelfs hun buren bezoeken en daarna terug naar bed om te slapen tot de volgende ochtend. Het kan dus zo zijn dat het voor ons makkelijker is om in twee perioden te slapen, omdat we zo ‘geprogrammeerd’ zijn. Een onderzoek keek hoe mensen sliepen toen ze 10 uur licht per dag kregen – ongeveer zo veel als in de winter. Het bleek dat ze in twee delen gingen slapen, midden in de nacht wakker werden, en weer doorsliepen. Je kunt dit schema bewust gaan volgen – gewoon door je wekker te zetten – om de tijd en rust ’s nachts te gebruiken om na te denken, te lezen, te mediteren of te werken. Wel lastig als je een gezin hebt of iedere dag naar je werk toe moet.In de loop van de eeuwen gingen we anders leven en werken en raakte gesegmenteerde slaap in de vergetelheid. We wilden efficiënter met onze tijd omgaan en gingen op een andere manier werken. Zo is acht uur achterelkaar slapen de norm geworden. Toch blijken sommigen daar een probleem mee te hebben en lukt het hen niet om echt achter elkaar door te slapen en problemen hebben met doorslapen.Het is vaak de stress over niet kunnen slapen die ervoor zorgt dat ja ook niet meer in slaap valt. Uitleg over gesegmenteerde slaap kan hierbij helpen, maar wanneer dit nacht na nacht zo is, heeft dit uiteindelijk gevolgen voor je gezondheid. Meer dan 30% van de klachten waarmee artsen te maken krijgen, hebben direct of indirect verband met slapen. Maar tijdens hun opleiding, wordt daar nauwelijks aandacht aan besteed. Veel artsen weten ook niet dat gesegmenteerde slaap natuurlijk is en kunnen hier ook niet over adviseren. Meer onderzoek in slaapcentra moet uitsluitsel geven.

Wat kan ik doen?

Dus wat is het beste wat je kan doen als je steeds midden in de nacht wakker wordt? Relax! Neem de tijd om te mediteren of doe iets anders wat je prettig vindt. Zolang je je druk maakt wordt het alleen maar erger. Gesegmenteerde slaap is heel natuurlijk ondanks wat je soms hoort dat je aan een stuk door 8 uur zou moeten slapen. Onzin!

Advertentie

AMISET RELAXPAKKET 
Extreme stress of lichamelijke vermoeidheid hebben een desastreus effect op je lichaam: weerstand, concentratie en energieniveaus nemen aanzienlijk af. Je kunt je lichaam en brein ‘resetten' met behulp van natuurlijke remedies, die al eeuwenlang gebruikt worden. Deze helpen je ontspannen, lekker slapen en met stress om te gaan. Binnen een paar dagen zul je verschil merken en na 2 - 3 weken voel je je weer helemaal jong en fris!

relaxpakket

Shares

Advertentie

 

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares