Ashwagandha – natuurlijke stressverlager en immuunbooster

Ashwagandha
Shares

Op een natuurlijke manier stress verlagen, je immuunsysteem verbeteren en vergeetachtigheid? Het kan met ashwagandha, een gezond en geneeskrachtig kruid dat vooral in de Ayurveda – de  traditionele geneeskunde van Indië – wordt gebruikt. Er zijn tal van goede redenen waarom het kruid al duizenden jaren door verschillende volkeren overal ter wereld wordt gebruikt. En waarom ashwagandha ook steeds vaker in het westen terugkomt ter ondersteuning van een gezonde leefstijl.

  1. Hoe en wat van ashwagandha
  2. De voordelen
  3. Supplementen

1 – Hoe en wat?

Ashwagandha wordt ook vaak Indiase ginseng, winterkers of Withania Somnifera genoemd. De ashwagandha plant is een kleine struik met gele bloemen en groeit voornamelijk in Noord-Amerika en Afrika. De letterlijke betekenis van ashwagandha is ‘geur van paard’; niet zozeer door de geur van de wortels van de plant, maar vooral omdat werd aangenomen dat na het gebruik van Ashwagandha je kracht en vitaliteit omhoog gingen. Veel van de bouwstoffen van Ashwagandha zijn antioxidanten, die als voornaamste functie hebben vrije radicalen onschadelijk te maken. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven  aan cellen en weefsels.

Ashwagandha zorgt voor minder stress, ondersteuning van het immuunsysteem en verbetering van de cognitieve functies.

2 – De voordelen van ashwagandha

Adaptogeen = een bepaalde categorie geneesplanten die fysiologische processen in het menselijk lichaam in harmonie brengen. Met andere woorden: ze kunnen ervoor zorgen dat een lichaam stabiel en in balans is.

Immuunsysteem, cognitie en geheugen Het is een effectief immuunversterkend kruid – met zink, ijzer, calcium en magnesium – dat de mogelijkheid heeft om het aantal witte bloedcellen te verhogen. Deze cellen hebben te functie om te zorgen dat het lichaam zo min mogelijk wordt geteisterd door bacteriën en virussen (ziekteverwekkers). De Ayurveda beschouwt Ashwagandha als ‘medhya rasayana’, een kruid dat goed is voor geheugen en intellect. Dit komt mede door de aanwezigheid van choline; een essentieel deel van de neurotransmitter acetylcholine. Deze neurotransmitter is belangrijk voor het geheugen, concentratie en leervaardigheid.

Cortisol In een groot onderzoek werd aangetoond dat na het innemen vhet cortisolgehalte met bijna 26% verminderde. Een chronisch verhoogd cortisolgehalte is een teken van chronische stress en leidt tot ontstekingen en degeneratieve processen in het lichaam. Ook zorgt een verhoogde cortisolspiegel voor meer vetopslag rondom je middel. En juist die ‘lovehandles’ kunnen we missen als kiespijn.

Stress & angst Door de adaptogene werking word je minder vatbaar voor stress en heeft het een gunstige invloed op je humeur. Gebruik je het in combinatie met een gezond voedingspatroon en een gezonde levensstijl dan bescherm je je lichaam optimaal tegen stress.

In Amerika, aan de Universiteit van Texas Health Science Center, is er een onderzoek geweest naar de effecten van ashwagandha bij depressie en angst. Hier werd ontdekt dat de groei van axonen en dendrieten worden verhoogd. Dit houdt in dat het stress en angst verminderen.

3 – Supplementen

Ashwagandha wordt in verschillende vormen verkocht: als gedroogde wortels, in de vorm van capsules of als plant die je ’s zomers  in je eigen tuin of op je balkon kan kweken. Blaadjes van het plantje kan je drogen, of de verse wortels gebruiken en toevoegen aan je thee, groene smoothies, salades of verse sap. Ook zijn er biologische theesoorten te koop die dit heilzame kruid bevatten. Meestal wordt bij deze thee vermeld dat het een kalmerende werking heeft en je immuunsysteem en geheugen versterkt.

Geef als eerste een reactie on "Ashwagandha – natuurlijke stressverlager en immuunbooster"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares