Gezond genieten (en zonder schuldgevoel) van pannenkoeken

Shares

Voel je je een beetje schuldig als je pannenkoeken hebt gegeten? Dat hoeft niet meer. Met deze 4 recepten maak je lekkere pannenkoekjes die nog wat extra’s te bieden hebben ook: vezels en granen, gezonde vetten, eiwitten, bètacaroteen en andere antioxidanten.

**Havermoutpannenkoeken**

De pannenkoekjes van havermout zijn echt lekker! Moeilijk is het recept niet. De basis van de pannenkoeken is havermout, banaan en ei en het bakken doe je in kokosolie. Met deze ingrediënten heb je dus direct je vezels, eiwitten en (gezonde) vetten te pakken. Met een finishing touch maak je ze nóg lekkerder dus ga snel met de volgende ingrediënten aan de slag:

Dit heb je nodig:

35 gram havermoutmeel (vermaal je normale havermoutvlokken tot meel in een keukenmachine); 1 banaan; 1 ei; 1 tl bakpoeder; klein scheutje (plantaardige) melk, zoals amandel-, soja- of – havermelk; 1 el honing of agavesiroop; 1 tl kaneel; zout; kokosolie (of olijfolie/roomboter).

Zo maak je het:

  1. Vermaal de havermout in je keukenmachine tot meel. Voeg de banaan toe en vermaal ook. Vervolgens een losgeklopt ei, het bakpoeder, agave siroop, kaneel en zout en mix opnieuw in de keukenmachine. Voeg melk en/of water toe om het beslag iets vloeibaarder te maken. Let op: het hoeft niet zo dun te zijn als normaal pannenkoekenbeslag.
  2. Verhit wat kokosolie in een koekenpan en maak 3 kleine rondjes van het beslag in de pan. Bak aan één kant totdat bovenop belletjes ontstaan. Vuur niet te hoog. Draai voorzichtig om met een platte spatel en bak de andere kant. Bak vervolgens al het beslag op deze manier op en stapel de pannenkoekjes op een bordje op.

**Eiwitpannenkoeken**

Deze pannenkoekjes zijn dé perfecte postworkout-meal! Na het sporten heeft je lichaam namelijk behoefte aan extra eiwitten. De eiwitten zorgen voor het onderhoud en herstel van je spieren. Dit recept bevat sowieso proteïne uit de 2 eiwitten van het ei (eigeel mag je gebruiken, hoeft niet), maar ook uit het toegevoegde eiwitpoeder.

Dit heb je nodig:

2 eiwitten; scheutje plantaardige melk; 1 geprakte banaan; snuf kaneel; 1 eetlepel eiwit (weiproteïne); kokosolie om in te bakken.

Bereiding is simpel:

Mix alle ingrediënten tot een beslag en bak er in de kokosolie gezonde pannenkoekjes van.

**Zoete-aardappelpannenkoekjes**

Zoete aardappel heeft een lage glycemische index waardoor je bloedsuikerspiegel relatief stabiel blijft en je langer een vol gevoel houdt. Daarnaast zit de bataat vol met voedingsvezels, bevat het hoogwaardige voedingsstoffen en is het rijk aan bètacaroteen. Ander bijkomend voordeel is dat de zoete aardappel óók nog eens een groente is.

Voor 6 kleine pannenkoekjes:

50 gr zoete aardappel; 2 eieren; 1 tl kaneel; 1 tl bakpoeder; 1 mespuntje vanillepoeder; 1/4 mango; 50 ml Griekse yoghurt; (kokos/olijf) olie om te bakken.

Zo maak je het:

  1. Schil de zoete aardappel en snij deze in stukken. Doe ze in een pan, vul met wat water en zet op het vuur. Breng aan de kook en laat de aardappels in 8 minuten gaar koken. Giet de zoete aardappels af en laat even afkoelen. Prak met een vork tot een gladde massa. Strooi hier wat kaneel, vanillepoeder en bakpoeder overheen en schep even goed om. Breek de eieren boven de beslagkom en voeg de zoete aardappel toe. Meng met een vork tot een glad beslag.
  2. Zet de koekenpan op het vuur, laat warm worden en giet er wat olie bij. Heb je een grote koekenpan, dan kun je meerdere zoete aardappel pannenkoekjes in 1 keer bakken. Gebruik een houten pollepel om wat beslag in de pan te scheppen, zorg dat de pannenkoekjes niet te dik zijn. Laat zachtjes de onderkant gaar en bruin worden en draai de pannenkoek dan voorzichtig om. Laat de andere kant ook even bruin worden. Herhaal totdat je beslag op is. Nog lekkerder met wat Griekse yoghurt en mango.

**Pannenkoeken met blauwe bessen**

Last but not least is een heerlijke pannenkoek met blauwe bessen. Gezond, want blauwe bessen zijn rijk aan antioxidanten, vitamines, mineralen en fytonutriënten. De laatste zijn chemische verbindingen die van nature voorkomen in planten en medicinale eigenschappen bevatten. Blauwe bessen spelen ook een rol bij het afbreken van vetten in het lichaam.

Dit heb je nodig voor 6-8 pannenkoekjes

2 eieren; 2 el speltmeelkokosrasp; blauwe bessen; ahornsiroopkokosolie

Zo maak je het:

  1. Kluts de eieren met speltmeel door elkaar. Voeg een beetje water toe om het beslag glad te krijgen. Roer er als laatste 1 el kokosrasp doorheen.
  2. Verhit wat kokosolie in de pan en bak om de beurt de pannenkoekjes. Leg de pannenkoekjes op een bord en maak af met wat extra kokosrasp, ahornsiroop en de blauwe bessen.

 

Geef als eerste een reactie on "Gezond genieten (en zonder schuldgevoel) van pannenkoeken"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares