Gezondheid met… Carlo Tosi (2)

Blog Carlo Tosi
Shares

Carlo Tosi (41) heeft als sportfysiotherapeut door de jaren heen veel topsporters behandeld. Hij maakte bijvoorbeeld op meerdere eindtoernooien onderdeel uit van het medische team van het Nederlands voetbalelftal, was betrokken bij grote wieler- en tennisevenementen (Tour de France, Giro d’Italia, Roland Garros, Wimbledon) en in het seizoen 2012-2013 werkzaam bij de A-selectie van Ajax.
In deel 1 van dit interview heb je kunnen lezen hoe Carlo Tosi denkt over gezondheid en de rol van de fysiotherapeut daarin. In dit tweede deel gaan we verder op de specifieke kanten van zijn professie.

DEEL II: specifieke aspecten van de fysiotherapie

Wat is je in de afgelopen jaren het meeste opgevallen qua ontwikkelingen op het gebied van fysiotherapie?

Tegenwoordig ‘denken we verder’ dan alléén de pijn. Waar voorheen voornamelijk het ziektebeeld of de aandoening werd behandeld, bekijken we nu vooral het algehele plaatje van de patiënt. Denk bijvoorbeeld aan de fysieke, maar ook mentale belasting die een patiënt in het dagelijks leven ervaart. Het wordt steeds belangrijker om dit in kaart te brengen om hier goed op in te kunnen spelen. Daarnaast zijn er door het groeiende aantal mensen met diabetes nu ook een speciale diabetesprogramma’s opgezet. Hierin worden mensen begeleid naar een gezondere leefstijl waarmee ze hun gezondheid op een positieve manier kunnen beïnvloeden.

Welk type blessures komen jullie het meeste tegen bij (top)sporters? En hoe krijgen jullie hen weer op het juiste spoor?

We zien de meeste blessures aan de onderste extremiteiten, waarbij je dan vooral moeten denken aan enkel- en knieblessures. Het gaat dan om verzwikkingen of verdraaiingen van gewrichten, overbelasting van spieren of pezen en kneuzingen. Om de patiënt weer op het juiste spoor te krijgen, proberen we een goede inschatting te maken van zijn/haar belastbaarheid en een analyse van de sport en de sportspecifieke belasting. Doel is altijd om de patiënt terug te brengen naar het juiste fysieke niveau dat voor de sport gevraagd wordt. Hier ligt voor ons een uitdaging; de voetballer van Arsenal moet namelijk op een ander niveau terugkomen dan de recreatieve tennisser of hardloper. Om dit op te vangen zijn er binnen SMC Fysiomed meer dan 15 verschillende disciplines om alle sporters optimaal en op elk niveau te begeleiden in de terugkeer naar het beoefenen van hun sport.

Nek- en lage rugklachten komen veel voor. Wat is jouw advies om deze tegen te gaan?

Core stability is altijd goed! Let wel op dat je dit rustig opbouwt. Het menselijk lichaam heeft behoefte aan ritme en de belasting moet geleidelijk worden opgebouwd. Het is onrealistisch om in één week van 0 naar 100 te gaan, maar van 100 naar 0 is dat evenzeer. Ook adviseer ik om hulp in te schakelen van een Personal Trainer. Deze heeft namelijk de kennis en vaardigheden om je goed in dit proces te begeleiden. Binnen het team van SMC Fysiomed lopen veel fysiotherapeuten en (personal) trainers rond die zelf topsport hebben beoefend enmet hun ervaring sporters optimaal kunnen begeleiden tot het gewenste niveau.
Tot slot: maak ook tijd voor jezelf om aan je gezondheid te werken. Je hebt een drukke baan, een gezin en dan is ook nog sporten soms te veel van het goede. Een hulpmiddel is om een vast moment in te plannen waarop je gaat sporten, zodat je een stok achter de deur hebt.

Tot slot: onder onze lezers zitten veel sporters. Wat kun je hen adviseren over blessurepreventie?

Blessurepreventie: je kunt er een boek over schrijven! Punt is dat er geen bewezen methode en/of manier bestaat. Ik denk dat het belangrijk is om het totale plaatje van de sporter goed in balans te houden. Bij SMC Fysiomed noemen we het ‘’All about synergy’’ wat staat voor: de balans van Body, Mind & Energy. Een voorbeeld: stel concrete en realistische doelen met een duidelijke tijdlijn. Sommigen noemen het periodiseren, anderen noemen het plannen of structuur geven.
Andere factoren in het kader van blessurepreventie is het doen van een goede warming-up, cooling down en core stability oefeningen. Daarnaast is ook je materiaal zoals goede schoenen en kleding belangrijk, evenals de juiste voeding voor, tijdens en na het sporten.

Benieuwd of Carlo Tosi of een van de andere specialisten van SMC Fysiomed iets voor jou kan betekenen? Meer informatie vind je op http://www.fysiomed.org. Liever meteen een afspraak maken? Bel dan met: 020 560 89 20.

Geef als eerste een reactie on "Gezondheid met… Carlo Tosi (2)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares