Gezondheid met… Joost Hazes

interview_joosthazes_clear
Shares

Joost Hazes (54) is oprichter, mede-eigenaar en werkzaam bij Medico Vision Sportstraining in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Hij is een toonaangevende trainer en begeleider van nationale en internationale topsporters en ontwikkelde een geheel eigen succesvol, geïntegreerd concept van sportrevalidatie, waarmee (top)sporters sneller en duurzamer het herstelproces doorlopen. Hierbij is sprake van een geïntegreerde aanpak van training, begeleiding en voeding en sportspecifieke kracht- en looptrainingen.

“Ga eerlijk bij jezelf na of jij met jouw huidige lichaam de maximale leeftijd kunt bereiken.”

Wij spraken met Joost over zijn uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van gezondheid, sport en voeding en kwamen tot de ontdekking dat hij zelf ook een behoorlijk  ‘sportieve’ agenda heeft.

Wat versta jij onder een goede gezondheid?

Gezondheid zie ik vooral als jezelf lekker voelen en datgene kunnen doen wat je graag wil doen. En dat je op die manier zo oud mogelijk kunt worden.
Ik geloof dat je je gezondheid met voldoende beweging, de juiste voeding en suppletie kan ondersteunen. We bewegen met zijn allen steeds minder en ook onze voeding is de laatste jaren op het gebied van voedingsstoffen behoorlijk verarmd. Dit resulteert – helaas- in de toename van diverse welvaartsziektes, zoals obesitas en diabetes. Met vaker bewegen, gevarieerd eten en ondersteuning van voedingssupplementen kunnen we hier al een hoop winnen.

Wat is je in de afgelopen jaren het meeste opgevallen qua ontwikkelingen op het gebied van fitness en sportrevalidatie?

Voor mij is een opvallende ontwikkeling de verschuiving van het trainen op apparatuur naar de “free weight”-training. Tegenwoordig wordt er steeds meer in de buitenlucht getraind (bijvoorbeeld de Bootcamp-trainingen), maar komen er ook steeds meer oefeningen die je zowel thuis als op het werk kunt uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan de push-up. Daar is niet veel ruimte voor nodig, maar wat het is wel een heel effectieve oefening. Daarnaast is men door de ontwikkelingen op het internet ook gezondheidsbewuster geworden; er komt steeds meer en sneller kennis beschikbaar die ook steeds vaker wordt gedeeld. Ik heb het dan vooral over het onderdeel voeding en het belang van de drie macronutriënten: koolhydraten, eiwitten en vetten.

Hoe ziet een gemiddelde (werk)dag er voor jou uit?

Gewoonlijk sta ik tussen 05:45 en 06:00uur op. Na mijn ontbijt – meestal bestaat dat uit wat yoghurt met wat noten, een grapefruit en een citroen – stap ik in de auto en rond 07:30-08:00 uur start mijn eerste training. In principe heb ik ieder uur een andere klant met wie ik op basis van een uitgebreide intake en het uitvoeren van diverse sportspecifieke oefeningen een trainingsschema opstel. Hier ben ik tot circa 18:00 uur mee bezig, 6 dagen in de week.
Vervolgens snel naar huis om mijn dochter te helpen met haar huiswerk, of naar de tennis- of hockeyclub te brengen. Daar omheen probeer ik wat extra energie op te doen door een goed gevulde salade te eten, of anders een portie quinoa met noten, geitenkaas, paprika, olijven en tomaat. Tussen 23:30 en 00:00 uur wil ik in bed te liggen, maar helaas wordt dat nog wel eens een half uurtje later.

Kun jij aangeven wat Personal Training precies voor iemand kan beteken? En wat maakt voor jou het verschil tussen een gemiddelde en een goede Personal Trainer?

Ik geloof dat mensen met Personal Training sneller de doelen kunnen behalen die ze voor ogen hebben. Met behulp van een PT’er kun je binnen 1 à 2 weken al een positief resultaat behalen. Het is dan niet per se nodig om dit 3x per week met een PT’er te doen, ook al levert dat natuurlijk wel sneller resultaten op. Het volgen van een schema dat samen met een Personal Trainer is opgesteld, kan ook bij 1-2x zelfstandig trainen per week al snel (meestal na 4-6 weken) goede resultaten laten zien. Voor mij is een goede PT’er iemand die de juiste kennis en vaardigheden bezit, oog heeft voor de toestand van de klant en de training daar op een goede manier op kan aanpassen. Het gaat erom de juiste ‘’overload’’ (prikkel) weten te creëren en een training dan af te stemmen op de belastbaarheid van dat moment. Het is niet alleen belangrijk dat een PT’er weet wat hij moet doen, maar vooral ook waarom (door training vindt namelijk een fysiologische aanpassing van het lichaam plaats). Tot slot vind ik dat er te allen tijde 100% persoonlijke aandacht voor de klant moet zijn en dat de PT’er zich niet door randzaken mag laten afleiden. Het heet namelijk niet voor niets Personal Training.

Jullie begeleiden nog steeds veel (top)sporters.  Wat is je opgevallen aan hun mentaliteit, leefstijl, voeding en training?

Door de jaren heen heb ik gemerkt dat nog niet bij alle (top)sporters het besef aanwezig is dat ze ook moeten investeren in ‘tools’ die hun sportprestatie kunnen verbeteren. Denk dan bijvoorbeeld aan de onderdelen voeding en een stuk extra training die een positieve invloed kunnen hebben op hun (sport)prestatie. Onderdelen die er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat ze een volgende stap in hun carrière kunnen zetten. Ik probeer hen dat tijdens onze trainingen ook vaak uit te leggen, want ook voor mij komt de meeste voldoening nog steeds uit het feit dat ik de (top)sporter vooruit zie gaan in zijn/haar prestaties.

Er wordt wel eens gezegd dat voeding 80% van het resultaat bepaalt. Ben jij het hiermee eens? En wat is in hoofdlijnen het voedingsadvies dat jij meegeeft?

Ik denk eerder dat dit 50% tot 60% is. Ik geloof wel dat je met de juiste voeding al binnen 7-10 dagen een positief verschil in je sportprestatie zult merken.
Aan mijn klanten probeer ik altijd mee te geven dat je voor een goede prestatie de juiste ‘brandstof’ nodig hebt. Dat wil zeggen de juiste Low GI koolhydraten (koolhydraten die de bloedsuikerspiegel langzaam en geleidelijk op een hoger niveau houden), voldoende eiwitten en goede onverzadigde vetten. Het boek De Voedselzandloper van Kris Verburgh houd ik meestal aan als richtlijn, omdat dit mijn inziens globaal een goed beeld geeft van een gezond voedingspatroon.
Ook vind ik suppletie voor zowel de recreatieve als professionele sporter een belangrijk onderdeel van het voedingspatroon, omdat je hiermee meer resultaat uit je ‘sportmoment’ kunt halen. Dan denk ik vooral aan extra inname van vitamine C, omega 3-vetzuren, calcium, magnesium en ijzer. Indien iemand moeite heeft om van de inspanning te herstellen dan raad ik ook nog aan om een eiwitshake te nemen om het herstel te bevorderen.
Voor een gericht voedingsadvies zie ik een belangrijke rol weggelegd voor een voedingsspecialist. Daarmee kan namelijk heel specifiek en inhoudelijk worden gekeken hoe het huidige voedingspatroon eruit ziet en waar nog winst te behalen valt.

“Rust is ook een training” Voor sommige (top)sporters is het lastig om hun rust te nemen, omdat ze dan het gevoel hebben stil te staan. Hoe kijk jij naar de factor rust en wat adviseer jij?

Rust is essentieel voor een goed herstel. Ik geloof in de ‘bio-piek’ van het menselijk lichaam en het hierop afstemmen van een training. Meestal ligt de piek op circa 3-4 uur na het ontwaken en is op dat moment  de coördinatie ook het best. Stel dat je om 07:00 uur opstaat, dan is het ideale trainingsmoment tussen 10:00 en 11:00 uur, maar ook tussen 16:00 en 17:00 uur.
Uiteraard is slaap ontzettend belangrijk, maar wat iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Sommigen hebben minimaal 8 uur slaap nodig, maar er zijn ook mensen die met 6 uur slaap prima functioneren.

Met een drukke agenda is het soms lastig om aan voldoende lichaamsbeweging te komen? Je bent zelf nog steeds goed ‘in shape’. Hoe doe je dit?

Door 2x per week te tennissen! Ik krijg 2x per week tennisles en daar kan ik mij heerlijk uitleven. Daarnaast probeer ik 2-3x per week bij Medico Vision wat krachtoefeningen te doen en circa 60 minuten op de crosstrainer te trainen.

Waar haal jij de meeste energie uit?

  1. Zelf trainen.
  2. Kijken naar de sportbeleving van anderen.
  3. Een bijdrage kunnen leveren aan de sportprestatie van de mensen.
  4. En tot slot mensen kunnen helpen in hun fysieke vooruitgang.

En waar je ontspanning?

In de winter voornamelijk uit lekker skiën en tennissen. Ik woon aan het water en dan vind ik het ‘s zomers heerlijk om te waterskiën.

Heb je een gouden tip waar iedereen mee aan de slag kan?

Ga eerlijk bij jezelf na of je met jouw huidige lichaam de maximale leeftijd zou kunnen bereiken.  Zo ja, ga dan vooral zo door en leg alvast een sok met wat geld onder je matras om langer te kunnen blijven genieten van het leven. Zo nee, verander dan je leefstijl. Begin met kleine stapjes. Kleine aanpassingen kunnen een groot resultaat hebben; denk dan vooral aan meer bewegen, water en groene thee drinken en visolie nemen als aanvulling op je voeding.

Wil jij je ook door Joost Hazes of een van de andere specialisten van Medico Vision uitvoerig laten testen en een geheel persoonlijk programma laten samenstellen? Meer informatie kun je vinden op de website van Medico Vision of aanvragen via 020-6752313 en info@medicovision.nl.

 

Geef als eerste een reactie on "Gezondheid met… Joost Hazes"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares