Gierst? Da’s graan zonder gluten

Shares

We zijn steeds vaker op zoek naar alternatieven voor pasta, aardappels en rijst. Was vorig jaar quinoa nog in zwang, dit jaar is het graan gierst in opkomst. Deze kleine korreltjes zijn een goede bron van koolhydraten én glutenvrij. Het is een van de oudste graansoorten en heeft wel wat warmte nodig om te groeien. Bij mij is gierst favoriet vanwege de volle smaak en omdat het bij heel veel recepten past. Bovendien hoef je het maar kort te koken.

Gierst met kip uit de oven

Dit heb je nodig voor vier personen:

1 eetlepel paprikapoeder; 4 kippenpoten; 2 ingemaakte citroenen; 125 gram chorizo; 2 teentjes knoflook; 2 eetlepels olijfolie; 150 gram gierst; 300 ml hete kippenbouillon; 2 eetlepels fijngehakte peterselie.

Zo maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 200 °C. Wrijf de kippenpoten rondom in met het paprikapoeder. Bak ze in een scheut olie in een koekenpan. Laat ze een paar minuten rondom bakken tot het vel lichtbruin is. Leg ze in een diepe ovenschaal of bakblik. Strooi plakjes ingemaakte citroen, blokjes chorizo en plakjes knoflook over de kip. Besprenkel met olijfolie en braad de kip een half uur in de oven. Week ondertussen de gierst in een pan kokend water.
  2. Haal de kippenpoten uit de schaal. Giet de gierst af en doe samen met de kippenbouillon in de ovenschaal. Leg de kippenpoten er bovenop en braad nog 15-20 minuten in de oven, tot de gierst zacht is en de kip gaar. Strooi de peterselie erover en dien op.

Advertentie

HET AMISET STERKE BOTTENPAKKET 
Voeding, beweging, calcium en vitamine D zijn nodig om je botten sterk te houden. Dit pakket bevat dit. VIT D helpt je lichaam om de hormonen te produceren, die nodig zijn voor herstel bij het ouder worden, en maakt het verschil. Of het nu om je botten, tanden of spieren gaat, maar er is meer. Eenmaal in de bloedbaan wordt het omgezet in een actieve lichaamseigen steroïde (calcitrol) die ervoor zorgt dat je je vrijwel direct vrolijker voelt en minder 'depri'-buien hebt. Vitamine D3 wordt door ons lichaam in de huid aangemaakt onder invloed van intens ultraviolet licht uit de zon. Voldoende zon, voldoende vitamine D3. Voldoende vitamine D lijkt bij volwassenen spieren en gewrichten te helpen ontspannen en haargroei te ondersteunen. Vitamine D zet ook op een meetbare manier cellen 'aan' in je hersenen, hart, huid, afweersysteem, geslachtsorganen, (bij)schildklier, prostaat, borsten, maagdarmkanaal, botten, nieren, bijnieren en zenuwstelsel. In ons 'zonarme' land ligt een tekort aan vitamine D op de loer. Calpro is een 3-in-1 formule op basis van een kwalitatief hoogwaardige vorm van calcium, voldoende vitamine K2 en zeer goed biologisch beschikbare vitamine D3 om het behoud van sterke botten te ondersteunen wanneer je onvoldoende zuivel binnenkrijgt. Magnesium is een mineraal dat belangrijk is om voldoende energie te hebben en noodzakelijk om geestelijk en lichamelijk te ontspannen, herstellen en sterker te worden. Magnesiumlactaat heeft een hoge biologische beschikbaarheid. Het meeste magnesium (drie vijfde deel) zit in botten, waar het twee dingen doet: het helpt om calcium op te nemen en maakt de botstructuur. In samenwerking met calcium ondersteunt magnesium de samentrekking en ontspanning van de spieren rond skelet, ingewanden, hart en longen. Het zit in hoge concentraties in de meest actieve delen van het lichaam: hersenen, hart en lever. Magnesium activeert ook talloze enzymen en helpt bij de overdracht van signalen in ons zenuwstelsel.

sterke botten

Shares

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares