Glutenvrij? Smullen maar!

Blog glutenvrij
Shares

Volg je een glutenvrij dieet? Dat hoeft echt geen straf te zijn. Wanneer je allergisch reageert op eiwitten uit bepaalde granen, spreek je van coeliakie en moet je wel glutenvrij eten. Hoewel het in heel veel voedingsmiddelen voorkomt, zijn er ook heel veel lekkere recepten zonder gluten, zoals dit visgerecht met noten en een salade van mungbonen.

Mungbonen

Deze bonen zijn niet zo bekend, maar erg lekker (en gezond). Ze worden vooral in de Ayurvedische keuken gebruikt. Het zijn eigenlijk de gedroogde zaden waar taugé uit groeit en ze zitten vol proteïnen en vitamine B. Mungbonen staan ook bekend om hun ontgiftende en reinigende werking. Dit komt omdat de boontjes veel vezels bevatten en de darmen reinigen. Ze helpen ook om je cholesterolgehalte op peil te houden. Bij dit gerecht wordt een salade van mungbonen geserveerd van gedroogde bonen, die je een nachtje moet weken. Enige voorbereiding is dus noodzakelijk.

Kabeljauw met een notenkorstje

Ingrediënten

Voor 2 personen: 75 gram gedroogde mungbonen, 50 gram walnoten (fijngehakt), 1 sneetje wit rijstebrood (stukjes), 2 eetlepels fijngehakte peterselie, 1 eetlepel lijnzaad, 1 losgeklopt ei, 2 kabeljauwfilets van ca. 125 gram, 75 gram (baby)spinazieblaadjes, 1 avocado (in blokjes), 50 gram zoete, ingelegde paprika’s (in stukjes),  3 eetlepels vergine olijfolie, 2 eetlepels balsamico.

Bereiding

Bereidingstijd: 45 minuten plus een nacht weken

  • Giet de mungbonen af en spoel ze na. Doe ze in een pan met koud water en breng aan de kook (10 minuten flink koken). Deksel op de pan en nog 20 minuten zachtjes koken (beetgaar). Giet bonen af en spoel ze goed na met koud water tot ze zijn afgekoeld. Goed laten uitlekken en apart houden.
  • Verwarm tegelijk oven voor op 200 °C. Doe walnoten en brood in een foodprocessor en hak ze grof. Doe ze over in een schaal en meng peterselie en lijnzaad erdoor. Doe het losgeklopte ei in een apart schaaltje.
  • Haal de stukken kabeljauw eerst door het ei, dan door het notenbroodmengsel tot ze rondom bedekt zijn. Leg de vis in een ovenschaal en laat in 10-15 minuten goudbruin en gaar worden in de oven.
  • Meng in een ruime kom de mungbonen met de spinazie, avocado en paprika’s. Als alles goed gemengd is de salade over twee borden verdelen en besprenkelen met de olijfolie en balsamico. Serveer met de kabeljauw.

Geef als eerste een reactie on "Glutenvrij? Smullen maar!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares