Glutenvrije appeltaart

Shares

Wanneer je een glutenvrij dieet moet volgen, is dat niet tijdelijk, maar heel je leven.  Eet je toch gluten, dan reageert je lichaam daar onmiddellijk op, want ook een klein beetje beschadigt je dunne darm. Dus is het oppassen, want het zit in heel veel producten.

Toch hoeft zo’n allergie voor tarwe of gluten je er niet van te weerhouden om te genieten van lekker eten. Je kunt zelfs taarten bakken, als je maar glutenvrije bloem gebruikt. Deze appeltaart is kruidiger dan de ‘gewone’ appeltaart en is gemaakt met lekker veel noten.

Glutenvrije appeltaart

Dit heb je nodig voor twaalf stukken:

zonnebloemolie om in te vetten; 2 grote goudreinetten; 1 eetlepel vers citroensap; 200 gram glutenvrije bloem; 2 theelepels bakpoeder; 1 theelepel gedroogde chilivlokken; 225 gram gele basterdsuiker; 6 kardemompeulen; 50 ml zonnebloemolie; 2 eieren, losgeklopt; 75 gram gehakte hazelnoten.

Zo maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 175 °C. Vet een springvorm (20 cm) in en bekleed bodem met bakpapier. Schil de appels, verwijder de klokhuizen en rasp ze in een schaal. Meng met het citroensap.
  2. Zeef de bloem en het bakpoeder in een grote kom en roer er suiker en chilivlokken door. Verwijder het zaad uit de kardemompeulen en wrijf dat fijn in een vijzel. Voeg toe aan de bloem en roer er de geraspte appel, de olie en het de eieren door.
  3. Schep het beslag in de vorm. Strijk de bovenkant enigszins glad en strooi de gehakte hazelnoten erover. Bak in het midden van de oven, ongeveer 55-60 minuten tot een breinaald of spies schoon uit het midden van de taart komt. Laat de taart tien minuten in de vorm afkoelen, zet hem daarna op een taartrooster en laat helemaal afkoelen.

Advertentie

HET AMISET BREINPAKKET
Wanneer je lange dagen maakt en continu een beroep doet op je hersenen, komt het erop aan dat je zorgt voor de goede voedingsstoffen. Er zijn drie voedingsgroepen die een groot verschil maken: 1) omega 3-vetzuren uit visolie 2) adaptogenen bij stress als ginseng en 3) magnesium dat zorgt voor rust en herstel van je hoofd. Als je de juiste voeding hiervoor kiest, suiker en witbrood van het menu schrapt, granen en magnesiumrijke voeding toevoegt, dan word je – qua chemische samenstelling – een heel ander mens.breinpakket
Shares

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares