Heb jij een tekort aan foliumzuur?

asparagus
Shares

Foliumzuur of vitamine B11 is een wateroplosbare vitamine. Het is al tientallen jaren bekend dat het van essentieel belang is om foliumzuur binnen te krijgen tijdens de zwangerschap. En nog steeds doet niet iedereen dat. Daarnaast hebben we het nodig voor de vorming van rode bloedcellen, voor een goed functionerend zenuwstelsel en voor de celdeling. Omdat er tijdens het bewaren en de bereiding van onze voeding veel foliumzuur verloren gaat kunnen er al vrij snel tekorten aan ontstaan. Krijg jij voldoende foliumzuur binnen?

Wat je moet weten over foliumzuur:

  • belangrijk tijdens de zwangerschap
  • het is nodig voor de celdeling (DNA + RNA)
  • ondersteunt de vorming van rode bloedcellen
  • vermindert de kans op hart- en vaatziekten

Dagelijks 300 microgram

De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid foliumzuur voor volwassenen vastgesteld op 300 microgram. Foliumzuur halen we uit onze voeding. Rijke bronnen zijn groene bladgroenten zoals spinazie, broccoli, spruitjes, fruit en volkoren producten.

Een tekort aan foliumzuur:

Foliumzuur in onze voeding is erg gevoelig voor licht, zuurstof en hoge temperaturen. Vandaar dat er veel verloren gaat tijdens het bewaren en het bereiden. Daarnaast haalt bijna niemand de dagelijkse aanbeveling van 200 gram groente en 2 stuks fruit. Omdat we bijna geen foliumzuur opslaan is er geen voorraad aanwezig om een eventueel tekort op te vangen. Er wordt geschat dat tot 25% van de Nederlandse bevolking (volwassenen) een structureel tekort aan foliumzuur heeft.

Een tekort aan foliumzuur kan via suppletie van 400-800 mcg/dag worden aangevuld. Je hebt hier baat bij als niet voldoende via de voeding binnenkrijgt en wanneer een van de onderstaande zaken bij jou een rol speelt:

  • hart- en vaatziekten
  • gehoorverlies bij het ouder worden
  • mentale achteruitgang bij het ouder worden
  • bloedarmoede
  • rusteloze benen syndroom
  • vitiligo
  • depressiviteit

Risicofactoren:

  • onvoldoende opname uit de voeding
  • verminderde opname door de darmen
  • genetische aanleg
  • verhoogde behoefte (zwangerschap, ziektes, snelle groei)

Dit moet je weten over foliumzuur:

Zwangerschap

Voor vrouwen die zwanger zijn of zwanger willen worden is voldoende foliumzuur van essentieel belang voor een goede ontwikkeling van de ongeboren baby, vooral in het beginstadium. Met voldoende foliumzuur voorkom je aangeboren afwijkingen zoals een open ruggetje. Omdat het belangrijk is dat je de eerste weken van de zwangerschap geen tekorten hebt, kun je er het beste al mee beginnen als je zwanger wilt worden.

Rode bloedcellen

Foliumzuur ondersteunt de vorming van rode bloedcellen. Het is nodig voor de vorming van hemoglobine dat verantwoordelijk is voor het transport van zuurstof en koolstofdioxide. Bij een tekort aan foliumzuur wordt de aanmaak van de rode bloedcellen verstoord waardoor er bloedarmoede (anemie) kan ontstaan. Dit kan leiden tot ernstige vermoeidheidsklachten.

Celdeling

Foliumzuur ondersteunt de deling van onze cellen. De folaatvorm is een bouwstof van zogenaamde nucleotiden die nodig zijn voor de synthese van ons DNA en RNA. Vooral tijdens de groei van de foetus aan het begin van de zwangerschap is een goed verloop van de celdeling erg belangrijk. Vandaar de aanbeveling tot extra suppletie vlak voor en tijdens de zwangerschap.

Hart en bloedvaten

Een tekort aan foliumzuur wordt in verband gebracht met een verhoogd homocysteïnegehalte. Een te hoge concentratie van deze stof kan ervoor zorgen dat de bloedvaten minder goed functioneren omdat het de bloedvaten beschadigt en vernauwt (plaquevorming).

Als je extra nodig hebt

Goede bronnen van foliumzuur zijn spinazie, asperges, spruitjes en bruine bonen. Kies je voor suppletie om een tekort aan foliumzuur aan te vullen? Een goede multivitamine bevat vaak de juiste aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Je kunt ook kiezen voor alleen foliumzuur. Er zijn supplementen die speciaal geschikt zijn voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden. Begin er het liefst vier weken voor de conceptie mee. Dat is natuurlijk lastig te plannen. Dus start zodra je zwanger wilt worden en ga er in ieder geval mee door tot de 10e week van de zwangerschap. Neem dagelijks 400 mcg.

Geef als eerste een reactie on "Heb jij een tekort aan foliumzuur?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares