Meer, veel meer spiermassa? Dat kan!

spiermassa
Shares

Het bouwen van een sterk, atletisch figuur is meer dan alleen maar fitnessen. Veel jongens die al jaren in de sportschool komen, lopen dan ook met de vraag: hoe krijg ik meer spiermassa?

Je lichaam werkt als een motor. Wanneer je het brandstof geeft, kan het een bepaalde hoeveelheid energie geven. Wanneer je een benzine motor volgooit met diesel zal de motor minder goed werken en uiteindelijk zelfs stoppen. Dit geldt ook voor het lichaam. Voorzie het van goede voeding en je gaat als een trein, voorzie het van veel, ongezonde voeding en je zal je lichaam langzaam aan zien verslechteren. Voor het opbouwen van spiermassa is meer nodig dan alleen maar het lichaam voorzien van brandstof. Wanneer grote en intensieve inspanning vereist is, is het van groot belang dat je je lichaam voorziet van exact datgene wat het nodig heeft. Vier keer per week sporten is ontzettend goed, maar bij het ontbreken van goede voeding zal het rendement op een gegeven moment minimaal zijn.

Krachtsporters

Goede voeding is per sport verschillend. Daar waar een krachtsporter veel baat kan hebben bij voldoende eiwitten, is het voor een duur-sporter van belang voldoende koolhydraten binnen te krijgen. Laten we het in dit blog voor het gemak houden bij de krachtsporters. Krachtsporters en bodybuilders eten tussen de 8.000 en 10.000 calorieën per dag!

Fitness en krachtsport

De algemene gedachte waar zeer veel mensen mee lopen is: hoe minder ik eet, hoe sneller ik afval en hoe sneller je m’n sixpack ziet. FOUT, dit is misschien een van de meest gemaakte fouten in fitness-land. Een gemiddelde bodybuilder eet tussen de 8.000 en 10.000 calorieën per dag. Het grootste verschil zit in de voeding zelf. Een bodybuilder zal je geen alcohol zien drinken, niet naar de snackbar zien gaan en al zeker niet ’s avonds een vette zak chips opentrekken of nog even het frituurpannetje aanzetten. Om snel en veel spiermassa te ontwikkelen is het van belang dat je op de volgende dingen let:

  • Eet minstens 6 keer per dag, kleine porties.
  • Zorg voor een stevig ontbijt met 6 eieren zonder eigeel.
  • Laat brood links liggen! Eet in plaats daarvan sla, rijst, couscous.
  • Eet direct na iedere training.
  • Eet GEEN varkensvlees.
  • Kalkoen, kip en af en toe rood vlees is het beste.
  • Bak zo min mogelijk en alleen nog maar in olijfolie.
  • Eet in ieder geval 3 keer per week vette vis.
  • Laat tussendoortjes, zoals chips en snoep staan!
  • Drink geen alcohol.

Wanneer je met bovenstaande tips begint zal je na enkele dagen al merken dat je lichaam efficiënter met de voeding die het binnenkrijgt omgaat. Je krijgt meer energie, je kracht neemt toe en ook in de spiegel zal het resultaat snel zichtbaar zijn.

Ontwikkeling van spiermassa

Als toevoeging op een gezond voedingsschema kun je het gebruik van supplementen overwegen. Supplementen dienen als extraatje op een gezonde levensstijl. Het zijn geen vervangers voor gezonde voeding. Supplementen die een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van spiermassa zijn:

  • Eiwitten (weiproteïne)
  • Creatine (lichaamseigen stof die je kracht doet toenemen)
  • Magnesium (helpt herstellen van vermoeidheid)
  • Boven de 28? Houd je testosteron op een niet-schadelijke manier op peil

Wat minstens net zo belangrijk is als gezonde voeding en het gebruik van supplementen, is voldoende rust! Wanneer je je lichaam intensief belast kan het wel wat rust gebruiken om optimaal te herstellen. In rust ontwikkel je spiermassa. Geef je lichaam daar de gelegenheid toe!

spierHoud daarnaast in je achterhoofd: 2-3 kilo droge spiermassa is het MAXIMALE dat een persoon per maand – die aanleg heeft en super gezond leeft – kan ontwikkelen.

Geef als eerste een reactie on "Meer, veel meer spiermassa? Dat kan!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares