Hoe moet ik eten? Eiwitrijk!

Blog-eiwitrijk
Shares

Dat je bent wat je eet, heb je vast al wel eens vaker gehoord. Maar waarom is dat eigenlijk? En als je bent wat je eet, wat moet je dan eigenlijk eten?

Een typisch Nederlands voedingspatroon is ’s ochtends brood met kaas (of hagelslag), met de lunch een paar boterhammen en een glas melk en ’s avonds aardappelen, (rood) vlees en (gekookte) groente. Zo’n voedingspatroon geeft je lichaam, na verwerking in je maagdarmkanaal, tweemaal per dag wat suiker en ’s avonds wat suiker en vet met een beetje eiwit. Deze voeding bevat weinig vitamines en mineralen en te weinig eiwit en calcium. Het biedt je ’s avonds wel een flinke dosis verzadigd vet dat direct in je lichaam opgeslagen wordt.

Welke voeding is belangrijk?

Ben je een sporter of iemand die fitter wil zijn en wil je je vetpercentage verlagen? Dan zul je je voedingspatroon beter moeten aanpakken. In deze aanpak moet je proteïne zien als de kern van iedere maaltijd. Je maaltijden draaien het liefst om eieren, zuivel, vis, kip of vlees. Dit vul je dan alleen aan met lichte groenten of kleurrijk fruit. Heb je daarna nog honger? Neem dan wat koolhydraten, zoals volkorenbrood, volkorenpasta of zilvervliesrijst totdat je honger gestild is.

Een eiwitrijk menu

  • Ontbijt: volvette Griekse yoghurt met vers gesneden kleurrijk fruit en een beetje muesli erbij.
  • Lunch: blikje tonijn (in olijfolie) met tomaten, komkommer, olijven en feta met wat roggebrood.
  • ’s Avonds: kipfilet met broccoli en bospeen roerbakken met een scheutje Thaise red chili of Indiase tandoorisaus. Lekker met een eetlepel Griekse yoghurt of crème fraîche. Roer dit er net voor het serveren doorheen.
  • ’s Avonds laat: heb je nog honger of heb je gesport? Neem dan ’s avonds een weiproteïneshake. Dat is een goede manier om spiergroei en vetverlies te ondersteunen.

Met deze aanpak krijg je veel waardevolle nutriënten binnen, waardoor je lichaam juist gestimuleerd wordt om beter te functioneren en alsnog vet af te staan. Ze worden ook wel eens hoogwaardige “negatievecalorie-maaltijden” genoemd. Maaltijden dus die over de hele dag meer calorieën helpen verbranden dan het aantal calorieën dat met een maaltijd binnenkomt. Bovendien geven eiwitten een goede verzadiging, waardoor je geen of weinig honger hebt. Let wel op dat je bij een eiwitrijkdieet je nieren extra belast en dat dit dus niet geschikt is als je een verminderde nierfunctie hebt.

Geef als eerste een reactie on "Hoe moet ik eten? Eiwitrijk!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares