Onderzoeken tonen dit aan: er is eten waar je dom van wordt

eten waar je dom van wordt
Shares

Over slimme voeding, waar je IQ van omhoog gaat, hebben we hier al regelmatig geschreven, maar er zijn ook minder gezonde alternatieven die je hersenen als het ware leeg zuigen. Hier moet je opletten als je niet wilt eten waar je dom van wordt:

  1. suiker
  2. rood vlees en boter
  3. chips, pizza en ander junkfood
  4. kauwgom
  5. te weinig koolhydraten

1 – Met stip op 1: suiker

Ik vertel je niks nieuws als ik zeg dat suiker nu niet bepaald goed is voor je gezondheid, maar er is nu ontdekt dat niet alleen je lijn, maar ook je hersenen te lijden hebben van te veel van deze zoetigheid. Uit onderzoek is gebleken dat extra fructose in het dieet problemen gaf bij leren en het geheugen (van proefdieren), vergeleken bij een tweede groep die behalve fructose ook omega-3 vetzuren extra kreeg. De onderzoekers vermoeden dat in de uitsluitend-fructosegroep de hersenactiviteit verminderde door de invloed op het vermogen van insuline om de hersencellen te ondersteunen in het gebruik van suiker om gedachten en emoties te verwerken. Bepaalde omega-3 vetzuren zouden als een soort buffer hierbij optreden en de hersenen beschermen tegen het schadelijke effect van fructose. Hoewel dit onderzoek nog in een beginstadium is, blijft het een goed idee om zo min mogelijk toegevoegde suikers te eten en juist wel extra omega-3 vetzuren. Deze zitten bijvoorbeeld in walnoten, zalm, vlaszaad en sojabonen.

2 – Rood vlees en boter: verzadigde vetten

Wanneer je voeding veel slechte, verzadigde vetten bevat zou dat ook een negatief effect hebben op je hersenfunctie. Wetenschappers hebben vier jaar lang de voedingsgewoontes en hersenfuncties van 6.000 vrouwen onderzocht en ontdekten dat de vrouwen die de meeste verzadigde vetten aten, het slechtst scoorden op geheugen- en hersenfunctietesten. Aan de andere kant bleek dat de vrouwen die juist veel enkelvoudig onverzadigde vetten consumeerden, hoger scoorden. Je vindt deze o.a. in olijfolie en avocado’s. Je hoeft niet voor 100% verzadigd vet te vermijden, maar kies dierlijke producten die weinig of geen vet bevatten, zoals kaas, yoghurt en melk. Vermijd voorbewerkt vlees als bacon en kies de magere delen. Haal ook meer eiwitten uit plantaardige bronnen. Kies soja en eet veel groentes.

3 – Chips, pizza en ander junkfood is zeker eten waar je dom van wordt

Verpest junkfood de hersenen van (jonge) kinderen? Een Brits onderzoek uit 2011 onder ca. 4.000 kinderen zegt van wel. Het bleek dat als 3-jarige kinderen voornamelijk junkfood aten (veel voorbewerkt voedsel en ook fast food) hun IQ vijf jaar later iets lager lag dan van leeftijdgenoten die gezonder eten. Ook na correctie op socio-economische variabelen en het opleidingsniveau van de ouders. Een slecht voedingspatroon op jonge leeftijd heeft grote effecten op de verbale vermogens. Slimme voedingskeuzes zijn vooral van belang in die periodes dat de hersenen zich snel ontwikkelen. Denk hier dus aan als je moeilijke eters hebt. Jonge kinderen hebben meestal een herhaalde blootstelling aan gezonde voeding nodig om het te gaan lusten. Geef niet te snel op, blijf het aanbieden en probeer altijd een gezond alternatief als snack aan te bieden: yoghurt, fruit, noten en kaas zijn een stuk beter dan koekjes en chips.

4 – Kauwgom: ja of nee?

De wetenschap is het er niet over eens of de hele dag door kauwgom kauwen en bellen blazen nu een zegen of een vloek is voor je hersenen. Eén onderzoek toonde aan dat het kortetermijngeheugen werd aangetast als de proefpersonen kauwgom kauwden. De onderzoekers denken dat de beweging van het kauwen daar verantwoordelijk voor is. Dit is in tegenstelling tot eerdere onderzoeken waarin een positief verband tussen kauwen en geestelijke inspanning werd gevonden. Omdat dus niet duidelijk is wat kauwgom met je hersenactiviteit doet, zou ik zeggen lekker blijven kauwen maar ook letten op andere dingen waar je hersenen baat bij hebben, zoals genoeg water drinken, iedere nacht goed en voldoende lang slapen en af en toe een spelletje om je hersenen te trainen (of zorg voor verandering, niks beter voor je brein dan je dagelijkse routines te wijzigen, van werk te veranderen of iets heel nieuws te gaan leren).

5 – Té weinig koolhydraten is ook niet goed

Wanneer je rigoureus en drastisch koolhydraten uit je menu schrapt heeft je brein daarvan te lijden (net als je energie en je humeur). Vrouwen die een zogenaamd ‘lowcarb’- dieet volgden bleken een geleidelijke afname in hun cognitieve vaardigheden te vertonen, met name geheugentests gingen steeds slechter in vergelijking met een groep die wel een caloriebeperkend dieet volgden, maar met voldoende koolhydraten. De conclusie is dat koolhydraten niet de bron van alle kwaad zijn. Ze vervullen belangrijke functies in je lichaam waaronder als brandstof voor je hersenen. Blijf dus koolhydraten eten en beperk ze niet te streng, maar kies voor gezonde alternatieven, zoals volkoren pasta en brood, bruine rijst en quinoa.

Geef als eerste een reactie on "Onderzoeken tonen dit aan: er is eten waar je dom van wordt"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares