Je lever gezond houden? Deze drie regels zijn een must

lever gezond
Shares
3 musts voor je lever: stop met suiker - rem ontstekingen - doe een detox!

Een slechte lever? Dat krijg je toch alleen maar van te veel alcohol? Nou nee dus. Je kunt je lever ook behoorlijk aantasten door suiker, giftige chemicaliën (zelfs uit make-up) en medicijnen. Omdat een goed functionerende lever onmisbaar is voor je gezondheid moet je deze beschermen. Hoe kun je dan je lever gezond houden? Zo bijvoorbeeld:

  1. Schrap suiker (zo veel mogelijk)
  2. Rem ontstekingen
  3. Detox!

Je lever is een belangrijk orgaan dat voedingsstoffen en vet omzet en het suikergehalte van je bloed reguleert, maar ook gifstoffen en oude rode bloedcellen verwijdert. Je lever is ook de plek waar je lichaam bepaalde vitamines en mineralen opslaat. Een gezonde lever is niet vanzelfsprekend: naar schatting lijdt 20% van de Nederlandse bevolking aan NAFLD (nonalcoholic fatty liver disease), ofwel vervetting van de lever die niet aan overmatig alcoholgebruik is te wijten.


Drie tips die je lever gezond houden

1 – Eet zo weinig mogelijk suiker

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zou suiker niet meer dan 10% van je dagelijkse voeding mogen vormen met de aantekening dat dit niet meer dan 25 gram per dag voor vrouwen is en niet meer dan 38 gram per dag voor mannen. Volgens cijfers van het Diabetesfonds eet de gemiddelde Nederlander 80 gram suiker per dag – exclusief de natuurlijke suikers in bijvoorbeeld groente en fruit. Je lever moet al die overtollige suiker in je bloed opslaan als vet en kan het dus niet bijhouden! Als je net gegeten hebt stijgt je insulinegehalte sterk om je lever er toe aan te zetten de overtollige glucose te gaan opslaan om het later als energiebron te kunnen gebruiken. Je levercellen slaan de suiker op tot er geen ruimte meer is en zetten het dan om in vetzuren (lichaamsvet) voor langetermijnopslag. Deze vetproductie kan leiden tot leververvetting, een aandoening die ook wel bekend staat als nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD) en die algemeen voorkomt bij mensen met overgewicht, obesitas of diabetes. Koolhydraten zijn er in uiteenlopende vormen, waaronder sucrose (tafelsuiker uit riet of biet) en fructose (fruitsuikers) en lactose (melksuikers). Sucrose is het koolhydraat dat we meestal zien in zoetigheid als snoep en gebak en het wordt op grote schaal toegevoegd aan veel voedingsmiddelen, drankjes en smaakmakers. Een blikje cola bevat 33 gram suiker, een gemiddelde candy bar ruim 50 gram. Als je dus ziet dat een enkele reep of blikje fris al genoeg is om je suikerinname tot boven de aanbevolen dagelijkse limiet te jagen is het ook niet moeilijk om te begrijpen dat je dit soort voedingsmiddelen maar beter helemaal vermijdt.

2 – Rem ontstekingen

Ontstekingen in je levercellen kunnen leiden tot fibrose. Als dat onbehandeld blijft kan het leiden tot cirrose, oftewel permanent littekenweefsel op je levercellen. Sommige aandoeningen van de lever kunnen worden teruggedraaid door een gezond en vetarm voedingspatroon te volgen, je gewicht onder controle te houden, te bewegen, en door gifstoffen te vermijden die je lever kunnen overbelasten. Sommige etenswaren en kruiden kunnen ontstekingen in je lichaam bestrijden en helpen om ontstekingen in je lever te beperken:

  • Bessen zijn vetvrij, vezelrijk en bevatten flavonoïden, vitamine A en C, plus krachtige ontstekingsremmers en antioxidanten.
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat curcumine in geelwortel (kurkuma of koenjit) de activiteit van het enzym COX-2 in je lichaam voorkomt. Dit enzym is verantwoordelijk voor ontstekingsreacties en de pijn die met ontstekingen gepaard gaat.
  • Mariadistel bestrijdt vrije radicalen, remt ontstekingen en het ontstaan van vrije radicalen.

3 – Doe een detox

Een van de belangrijkste taken van je lever is het filteren van gifstoffen uit je lichaam. Alle gifstoffen waar je min of meer dagelijks aan wordt blootgesteld, zoals schoonmaakmiddelen, make-up, medicijnen en chemicaliën in je voeding moeten allemaal uit je lichaam en je lever gefilterd worden. Samen met je nieren en je dikke darm is je lever hiervoor als eerste verantwoordelijk. Er zijn veel dingen die je kunt doen om giftige chemicaliën te vermijden:

  • Gebruik glazen potten of schalen om je eten in te bewaren zodat je blootstelling aan bisphenol-A voorkomt: je lichaam ziet deze stof als een oestrogeen en dat belast je lever.
  • Was groente en fruit goed voor gebruik om pesticiden te verwijderen.
  • Ga over op veilige schoonmaakmiddelen, zoals azijn, groene zeep en soda in plaats van chemische middelen.

Naast het vermijden van gifstoffen in je dagelijkse omgeving kunnen bepaalde voedingsmiddelen ook helpen je lever gezond houden door ontgiften:

  • Thee van paardebloemwortel en groene thee werken als diureticum en helpen zo om ongewenste stoffen via je nieren af te scheiden.
  • Kruisbloemige groenten (broccoli, bloemkool, spruitjes, rode-, groene- en witte kool) bevatten isothiocyanaten, stoffen waarvan is aangetoond dat ze het vermogen van je lever om zichzelf te ontgiften vergroten.

Advertentie

Wanneer je lever meer werk moet doen, heeft deze extra voedingsstoffen, water en vitamines nodig om alle overtollige stoffen te verwijderen. Wat niet verwijderd kan worden, wordt opgeslagen. Een detoxkuur reinigt je lever en zorgt ervoor dat deze zijn functies weer optimaal doet. 
lever gezond
Shares

1 Comment on "Je lever gezond houden? Deze drie regels zijn een must"

  1. Onwijs interessant, ik was me hier helemaal niet van bewust dat alles zoveel invloed kan hebben op je lever. Hoevaak zou je ongeveer een detox moeten doen?

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.


*


Shares