Je smartphone is slecht voor je sexleven, vooral als je man bent én boven de 30!

testosteronspiegel
Shares

Herstel je minder snel van inspanningen? Schommelt je energiepeil, gaat de spiergroei minder snel dan je in gedachten had en begint je libido nog wat te haperen ook? Grote kans dat je niet genoeg slaapt, waardoor je testosteronspiegel daalt. Dit hormoon houdt bij ons mannen spiervorming, sexleven én vetverbranding op peil. En helaas als je de 30 gepasseerd bent, wordt het allemaal net wat minder. Met de onderstaande 5 tips voel je je snel weer 20!

  1. Slaap voldoende, iedere nacht
  2. Verlies overtollig gewicht en vet
  3. Zorg voor zink
  4. Ayurvedische kruiden
  5. Trainen, trainen en nog eens trainen
 Handig voor spieropbouw, minder vet én meer fun tussen de lakens...

1 – Slaap voldoende, iedere nacht

Niet diep genoeg slapen en vaak wakker worden zorgen ervoor dat we ons de volgende dag niet uitgerust voelen. Met als gevolg dat we sneller prikkelbaar zijn en ons eerder moe voelen. Voldoende slaap – minimaal 7 uur – is belangrijk om verschillende herstelprocessen op gang te brengen. Denk aan je hormoonspiegels, spierweefsel, wonden en immuunsysteem. Maar wist je dat slaap ook een belangrijke invloed heeft op je testosteron? Tijdens de slaap maakt het lichaam fors meer testosteron aan dan wanneer je wakker bent. Uit onderzoek is gebleken dat de mannen die meer slapen een significant hoger testosteronspiegel hebben.

Voeding met tryptofaan, zoals melk, helpt om goed te slapen.

Tips voor een goede nachtrust: leg een uurtje voordat je gaat slapen je devices weg. Ook je smartphone. Kijk de volgende aflevering van Narcos gewoon een dag later! Eet ook nog wat lichts zoals een banaan, of een handje amandelen. Of drink wat warme melk met magnesium. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk het aminozuur tryptofaan dat kan worden omgezet in het slaaphormoon melatonine. Dat zorgt er mede voor dat je goed kunt slapen.

2 – Verlies gewicht en overtollig vet 

Mannen met overgewicht hebben een laag testosterongehalte doordat hun vetcelactiviteit veranderd is. Hierdoor beland je als man in een soort vicieuze cirkel. Het te lage testosterongehalte zorgt voor minder opname van suiker en vet in je cellen, gevolgd door onderhuidse opslag. Je wordt dikker. Wanneer de kilo’s eraan komen, heeft dit ook weer een negatief effect op het testosterongehalte: vet vermindert de productie en in vetweefsel wordt testosteron omgezet in oestrogeen. Het testosteron daalt, er is minder opname van suiker in de cellen en de cyclus begint van voor af aan. Maar liefst 20% van de mensen met type 2 diabetes vertoont symptomen van een laag testosterongehalte. En dit heeft een negatieve invloed heeft op je stemming, energie en libido. Dit doorbreek je door ervoor te zorgen dat je testosteron toeneemt. Extra vetverbranding kan hierbij een goed middel zijn en zeker wanneer je door te sporten ervoor zorgt dat je meer spiergroei krijgt.

Groene thee helpt je om meer energie te hebben en langer door te kunnen gaan.

3 – Zink 

Zink is een mineraal waarvan we allemaal, al dan niet bewust, de (vermeende) potentieverhogende werking kennen. Het komt namelijk in een hoge concentratie in oesters voor en die worden gezien als het afrodisiacum bij uitstek. Train je veel? Dan loop je de kans dat het gehalte wat laag is. Gevolg: de testosteronaanmaak wordt moeilijker. Dan is aanvulling nodig. Goede bronnen zijn alle soorten vlees, kip, kaas, diverse peulvruchten, zaden en noten of een supplement met zink.

4 – Ayurvedische kruiden

Tribulus terrestris staat bekend als een oppeppend, versterkend en libidoverhogend middel. In de Ayurvedische voedingsleer wordt tribulus dan ook veelvuldig gebruikt om volwassen mannen zich krachtiger te laten voelen. Tribulus wordt inmiddels grootschalig gebruikt in Aziatische, Zuid-Amerikaanse, Oost-Europese en Westerse landen. Muira puama of ‘potentiehout’ wordt gewonnen uit de schors en de wortel van een niet al te grote familie van houtige planten (Ptychopetalum olacoides). Deze komen voor in het Braziliaanse Amazonegebied en worden daar door de lokale bevolking al sinds mensenheugenis gebruikt als afrodisiacum. Japanse wetenschappers hebben aangetoond dat Avena Sativa – ook wel haverextract genoemd – de concentratie vrij testosteron verhoogt. Daarnaast heeft het ook nog eens kalmerend effect op de zenuwen. Ginseng wordt in het Verre Oosten al duizenden jaren gebruikt vanwege een goede invloed op de gezondheid. De wortel staat voor kracht en vitaliteit en helpt je lichaam zowel fysiek als psychisch weer in balans te brengen. Een van de belangrijkste voordelen van ginseng is het vermogen om de hoeveelheid glucose in het bloed te verminderen. En laat een hoge glucosespiegel nu net een van de belangrijkste oorzaken van een lage testosteronspiegel zijn.

Kweek je spieren, vooral grote zoals je rug- en borstspieren, dan komt een zichzelf versterkende spiraal op gang. Duik 3x per week de sportschool in om je testosteronspiegel écht goed op te krikken.

5 – Krachttraining

Misschien wel de beste en meest natuurlijke manier om je testosterongehalte te verhogen. In iedere goede sportschool zal je dan ook verteld worden dat het niet nodig is om naar allerlei middelen te grijpen als je ervoor wilt zorgen dat je spieren toenemen. Vet zet immers testosteron om in oestrogeen, maar spieren niet. Zorg na afloop van je work-out voor een hoogwaardige weiproteïneshake.


Geef als eerste een reactie on "Je smartphone is slecht voor je sexleven, vooral als je man bent én boven de 30!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares