Kan ik het brein van mijn baby beïnvloeden?

Shares

Uit sommige onderzoeken is naar voren gekomen dat wat de moeder eet tijdens de zwangerschap en in de periode dat zij borstvoeding geeft, effect kan hebben op de ontwikkeling van de hersenen van haar baby. Overleg met je arts of een van deze supplementen voor jou van belang kunnen zijn.

Top-5 stoffen die goed zijn voor je baby

  • Jodium is cruciaal voor een normale hersenontwikkeling voor de geboorte. Jodiumdeficiëntie is verreweg de meest voorkomende en te voorkomen oorzaak voor het ontwikkelen van een laag IQ. Met dagelijks 150 mcg jodium voorkom je dit als (aanstaande) jonge moeder.
  • Zinktekort leidt tot minder concentratievermogen en een gestoorde motorische ontwikkeling bij de baby.
  • Omega-3of meer specifiek DHA, is van vitaal belang voor een normale ontwikkeling van de hersenen bij kinderen. Vooral borstvoeding bevat een hoge concentratie.
  • Foliumzuur is essentieel voor de ontwikkeling van de neurale buis, de embryonale voorloper van ruggenmerg en hersenen. Begin met minimaal 800 mcg per dag als je zwanger wilt worden en slik het in ieder geval de eerste 12 weken van je zwangerschap.
  • Choline kan helpen om het geheugen van je baby voor de rest van zijn leven te verbeteren. Als je zwanger bent of borstvoeding geeft, eet dan cholinerijke zoals eieren, zuivel, pinda’s en sojabonen. 

Zo presteren kinderen beter

Net als bij volwassenen kan ook bij kinderen de juiste voeding het verschil maken voor het geheugen, de concentratie en mentale gezondheid in het algemeen. De groei van het brein duurt ongeveer tot het vijfde of zesde levensjaar. Maak hier dus gebruik van door juist in deze eerste levensjaren ervoor te zorgen dat je kinderen alle voedingsstoffen binnenkrijgen die hieronder staan.

  • Omega-3 is belangrijk – het wordt in verband gebracht met een hoge intelligentie in de kinderjaren.
  • IJzer – speelt een belangrijk omdat een laag gehalte negatieve invloed heeft op het leervermogen van kinderen. 
  • Zink – wordt in verband gebracht met ADHD. Vaak wordt in deze kinderen een lager zinkgehalte aangetroffen. 
  • Laag glycemisch ontbijt – kan helpen om de aandacht en het geheugen van je kind ’s ochtends langer optimaal te houden. 

Breinboosters – wat doen ze en waar zitten ze in?

  • Jodium is cruciaal voor de normale ontwikkeling van het brein vóór de geboorte. Het is een mineraal dat van nature vooral voorkomt in schelpdieren en zeewier. Je kunt ook zout met extra jodium kopen.
  • Zink is betrokken bij de vorming van het zenuwstelsel in ontwikkeling en ondersteunt het behoud van de structuur. Mager vlees, gevogelte, schelpdieren, eieren, zuivel, groente en volkorenproducten bevatten zink.
  • IJzer produceert de neurotransmitters dopamine en noradrenaline, zorgt voor het zuurstoftransport naar de hersenen en is nodig voor een goed functionerend geheugen. Het zit vooral in rood vlees, pompoenpitten en wordt aan sommige ontbijtgranen toegevoegd.
  • Water brengt de essentiële voedingsstoffen naar je brein. Drink water, koffie, thee, magere melk en eet groente en fruit, want die bestaan voor een groot deel uit water.
  • Glucose is de voornaamste bron van brandstof voor je brein. Volkoren producten, haver, groente en fruit, regelmatig eten en gezonde snacks houden je glucosegehalte op peil. 
  • Omega-3 is een bouwstof voor hersenweefsel en neurotransmitters. Zalm, tonijn, sardines, makreel, walnoten en lijnzaadolie bevatten deze essentiële vetzuren.
  • Tyrosine en tryptofaan zijn goed voor je stemming en helpen bij stress. Ze zijn nodig voor de aanmaak van serotonine, zorgen dat je alert bent en zijn goed voor concentratie en stemming. Eet mager vlees, vis, zuivel, groentes, noten en zaden om deze aminozuren binnen te krijgen. 
  • Choline is essentieel voor de aanmaak van neurotransmitters en herinneringen. Eieren, zuivel, pinda’s en sojabonen bevatten choline.
  • Antioxidanten zijn nodig om vrije radicalen onschadelijk te maken en vertragen de vermindering van cognitieve functies. Groente, fruit, noten, zaden en volkoren producten zijn goede bronnen. 
  • B-vitamines (foliumzuurB6 en B12) gaat geheugenverlies tegen en helpt om homocysteïne af te breken, een stof die het risico op dementie kan vergroten. Je vindt deze vitamines in vlees, groente, eieren, zemelen, broccoli, melk en aardbeien. 

Advertentie

voel je goed
AMISET VOEL-JE-GOEDPAKKET
Wanneer je stress of depribuien hebt, kan dat een signaal van je lichaam zijn dat je iets moet veranderen. Dat kan in je levensstijl zijn, maar ook in je voeding. Misschien ben je wel veel te druk en gespannen, eet je de verkeerde dingen en beweeg je te weinig. De juiste voedingsstoffen maken het verschil, zoals in dit pakket met Vit D, GOJO Ginseng en Burnout (o.a. ashwagandha en magnesium). Het helpt je bij - extreme - vermoeidheid en geeft extra steun aan je immuunsysteem en helpt je lichaam en brein aanpassen en herstellen in tijden van stress. Geeft daarbij ook energie en steunt concentratie en leervermogen.
Shares

Advertentie

 

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares