Kilo’tje te veel? Stevig wandelen maakt slank (en hardlopen niet)!

blog-wandelen2
Shares

Sta je nog steeds liever niet op de weegschaal, omdat het je niet aan staat wat daarop verschijnt? Maar ben je inmiddels al wel een tijd bezig om wat gewicht te verliezen? Stevig wandelen maakt slank en er zijn nog andere manieren waarmee je je wapent voor de strijd tegen overbodige kilo’s.

  1. Hard lopen
  2. Bescherm je gewrichten
  3. Krachttraining
  4. Slim met eten en drinken
  5. Verzeker je lichaam

1- Hard lopen

Het veelgehoorde advies als je wilt afvallen? Cardiotraining. En dan vooral hardlopen, fietsen, of crosstraining, maar wist je dat juist deze vorm van trainen niet het gewenste effect heeft? Het zorgt namelijk voor een toename van cortisol. Dit hormoon beïnvloedt de hoeveelheid en verdeling van lichaamsvet. Dat zou op zich niet zo erg zijn als we inderdaad gingen vechten (‘fight’) of wegrennen (‘flight’) bij iedere keer dat we stress of angst voelen. Zijn we echter in een constante staat van lichte stress dan blijft het vet dichtbij de lever opgeslagen om snel beschikbaar te zijn als er weer een noodgeval dreigt. Hardlopen of een andere vorm van cardio is een vorm van ‘flight’: het zorgt ervoor dat je lichaam als gek cortisol aanmaakt, terwijl je leven niet in gevaar is. Ga liever 2x per dag een (stevig) half uurtje wandelen. Supergezond! Wandelen zorgt voor de nodige ontspanning en het is een perfecte manier om stress te verminderen. Tijdens het wandelen maakt je lichaam de ‘geluksstofjes’ endorfine en serotonine aan: hormonen die ervoor zorgen dat je je blij en ontspannen voelt. Je cortisolspiegel daalt en angstige en depressieve gevoelens nemen af. Wandelen maakt dus blijer, rustiger en minder gestrest. Wandelen is ook goed voor ons lichaam: je verbrandt namelijk niet alleen de nodige calorieën maar je werkt ook rustig aan een betere conditie. Een uur stevig doorlopen (6 kilometer) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar. Het enige wat je ervoor nodig hebt is een paar goede (wandel)schoenen (en een hond).

2- Bescherm je gewrichten

Om ook op latere leeftijd nog lekker te kunnen bewegen is het belangrijk dat je jouw lichaam goed onderhoudt. Uiteraard speelt voeding hierin een belangrijke rol, maar geef je jouw gewrichten ook de extra aandacht die het verdient? Met wandelen op gras of een andere zachte ondergrond help je jouw gewrichten te ontlasten. En ook glucosamine ondersteunt de aanmaak van kraakbeen in je gewrichten waardoor je soepel kunt blijven bewegen. Met behulp van magnesium zorg je voor het belangrijke evenwicht in het lichaam tussen spanning en ontspanning. Tot slot kan duivelsklauw helpen wanneer je gewrichten pijnlijk zijn.

3- Krachttraining

Krachttraining is zeer effectief om vet te verbranden. Effectiever dan cardiotraining! Tijdens een uurtje flink fitnessen kun je wel 400 calorieën verbranden, maar daar blijft het niet bij: ook in de 24 tot 48 uren die volgen ligt het effect van de vetverbranding, bij krachttraining een stuk hoger dan bij cardiotraining: het zogenoemde ‘kick back’ effect. Met een cardiotraining zal je tijdens de training meer calorieën verbranden dan tijdens het fitnessen. Je lichaam schakelt als het ware naar een hogere versnelling, om je spieren te voorzien van extra energie. Enkele uren na de cardiotraining (het uurtje hardlopen of fietsen) stabiliseert je lichaam zich en schakelt het weer terug. Bij krachttraining blijft je lichaam daarentegen in de hogere versnelling. Hierdoor put je de energie uit je vetreserves met als resultaat meer vetverlies. Vet neemt meer ruimte in dan spieren waardoor je bij afname een slanker lichaam krijgt. Geen fan van de sportschool? Ook in de buitenlucht kan je prima een uurtje lekker aan de slag. Push-ups, jumping jacks, burpees en andere oefeningen met je eigen lichaamsgewicht zorgen ervoor een dat je jouw vetverbranding een extra prikkel geeft.

4- Slim met eten en drinken

Uiteindelijk draait het simpel gezegd om de energiebalans. Wil je afvallen? Zorg dan voor een negatieve energiebalans: anders gezegd: je verbruikt dan op een dag meer calorieën dan je inneemt. Groene thee staat erom bekend dat het je stofwisseling stimuleert, waardoor je meer verbrandt. Andersom hetzelfde: eet of drink je op een dag meer dan dat je verbruikt dan spreek je van een positieve energiebalans. Dit laatste is prima als je het doel hebt om meer spieropbouw te realiseren, maar het helpt je in 1e instantie niet om gewicht te verliezen

Voedingstips: kies voor een ontbijt met havermout of anders een groenteomelet. Daarnaast veel, heel veel groenten zoals snoeptomaatjes, komkommer of wat worteltjes. En vergeet vooral niet de eiwitrijke tussendoortjes! Denk aan een bakje kwark, een handje ongebrande noten of een hoogwaardige weiproteineshake.

5- Verzeker je lichaam

Wij Nederlanders zijn dol op verzekeringen: de auto, vakantie en inboedel zijn bij de meesten wel verzekerd. Maar wat te denken van een verzekering voor je voeding?  De gemiddelde Nederlander heeft geen evenwichtig dieet. En zelfs als je dat wel zou hebben, dan nog krijg je vaak lang niet de aanbevolen hoeveelheid van veel essentiële voedingsstoffen binnen. De bekende ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) is een norm die geen rekening houdt met allerlei ingrepen in het dagelijks voedingspakket. Hierdoor is de kans groot dat er tekorten gaan ontstaan in essentiële vitamines, mineralen en sporenelementen. Tekorten die uiteindelijk kunnen leiden tot gezondheidsproblemen. Om er een paar te noemen:

  • De verarming van onze landbouw- en veeteeltgronden als gevolg van kunstmest, gebruik van verdelgingsmiddelen, genetisch gemanipuleerde zaden, eenzijdige veevoeding, hormooninjecties etc.
  • De vervuiling in voeding en milieu zoals: lichaamsvreemde toevoegingen aan voedsel (E-nummers),
  • Onnatuurlijke bereiding van de voeding (bakken, braden, frituren enz).
  • Onrijp geplukt fruit dat te lang bewaard wordt in koelcellen.
Begin je vanaf vandaag met een hoogwaardige multivitamine bij het ontbijt en iedere dag visolie voor de gezonde omega-3 vetzuren? Je lichaam zal blij met je zijn!

Geef als eerste een reactie on "Kilo’tje te veel? Stevig wandelen maakt slank (en hardlopen niet)!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares