Lekkere trek tijdens het afvallen? Chroom helpt

chroom
Shares

Het grote gevaar tijdens een dieet schuilt in snacken en tussendoortjes. Op die momenten weerstand bieden aan je lekkere trek is ongelooflijk moeilijk en hét probleem voor velen. Chroom helpt om dit te onderdrukken, waardoor je je dieet makkelijker volhoudt. Het is géén afslankmiddel, maar een steun om je calorie-inname langere tijd te kunnen beperken. Dit komt door de verschillende functies van chroom:

  1. Ondersteunt de werking van insuline: goed voor je bloedsuikerspiegel
  2. Ondersteunt de vet- en koolhydraatstofwisseling
  3. Is goed voor het cholesterolgehalte

Chroom of chromium is een chemisch element met het symbool Cr. Voor ons is de Cr3+ vorm een essentieel mineraal dat een belangrijke rol speelt in de stofwisseling. Ons westerse voedingspatroon is (te) rijk aan suikers en geraffineerde koolhydraten. Daarom is het noodzakelijk om voldoende chroom binnen te krijgen. Het mineraal ondersteunt de werking van insuline en handhaaft een goede bloedsuikerspiegel. Zowel te veel als te weinig kan problemen veroorzaken.

Te weinig …

Bij ondervoeding kunnen er tekorten ontstaan. Ook geldt dit voor mensen met ongezonde eetgewoonten en bij het eten van veel suikerrijke voeding. Een tekort kan zorgen voor een verhoging van de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte en een verminderde werking van insuline. Daarnaast kan het leiden tot gewichtsverlies.

… of te veel

In Nederland wordt een veilige bovengrens van 250 μg chroom per dag aangehouden. Let op met het langdurig consumeren van hoge doseringen. Dit kan leiden tot huiduitslag en stemmingswisselingen.

Chroom ondersteunt je dieet

Chroom kan ondersteuning bieden bij het afvallen. Het kan helpen om snoepen tegen te gaan. Bij een lage bloedsuikerspiegel krijgen we de bekende suikerdip, die aanzet tot het eten van vooral ongezonde, zoete dingen. Als de bloedsuikerspiegel stijgt verdwijnt deze trek. Met voldoende chroom kun je een suikerdip (lekkere trek) voorkomen, waardoor je niet te veel gaat eten. Vandaar dat chroom populair is in de strijd tegen de kilo’s. Het heeft verschillende effecten.

Wat doet chroom?

1 – Insuline en bloedsuikerspiegel

Bij insulineresistentie reageren de insulinereceptoren van de lichaamscellen minder goed op insuline waardoor deze moeilijker glucose op kunnen nemen. Chroom zorgt ervoor dat ze sterker geactiveerd worden en de cellen meer glucose kunnen opnemen. Ook vermoedt men dat het aantal insulinereceptoren toeneemt. Dit voorkomt een te hoge bloedsuikerspiegel. Vandaar dat diabetici het vaak extra innemen. Wanneer de bloedsuikerspiegel regelmatig te hoog is heeft dit een nadelige invloed op onze gezondheid. Overgewicht, hart- en vaatziekten, zenuwaandoeningen, chronische ontstekingen en verminderde weerstand liggen dan op de loer.

2 – Vet- en koolhydraatstofwisseling

Chroom speelt een belangrijke rol in onze vet- en koolhydraatstofwisseling. We hebben het nodig voor de omzetting van koolhydraten en vetten in energie. Voor actieve mensen is het een belangrijk mineraal dat niet mag ontbreken in de voeding. Dit geldt ook voor (top)sporters, omdat er met voldoende chroom meer energie uit de voeding gehaald kan worden. Goed voor je prestaties!

3 – Cholesterolgehalte

We hebben chroom nodig voor de synthese van vetzuren en cholesterol. Er zitten twee soorten cholesterol in ons bloed, het “slechte” LDL-cholesterol (risicofactor van hart- en vaatziekten) en het “goede” HDL-cholesterol. Chroom ondersteunt de juiste verhouding tussen deze twee soorten cholesterol. Ook heeft het een gunstige invloed op de hoeveelheid triglyceriden (vetten) die in het bloed zitten, deze nemen af. Dit maakt van chroom een mineraal dat goed is voor het hart en de bloedvaten.

Dagelijks 25 μg – 35 μg

In Nederland is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor chroom vastgesteld. In de Verenigde Staten hebben ze dit wel gedaan en deze is voor volwassen vrouwen 25 μg en voor volwassen mannen 35 μg per dag. Bronnen van chroom zijn onder andere volkoren graanproducten, groente en fruit als broccoli, peulvruchten en peren, biergist en in mindere mate in vlees, gevogelte en vis.

Wanneer suppletie?

Chroompicolinaat is een organische chroomverbinding die goed wordt opgenomen door het lichaam. Je kunt suppletie overwegen:

  • Bij een verhoogd risico op een chroomtekort door o.a. slechte voeding.
  • Bij zware lichamelijke inspanning en intensieve sportbeoefening.
  • Bij een verhoogde behoefte door het gebruik van veel suiker, veel stress en tijdens de zwangerschap.

Ook ouderen kunnen baat hebben bij wat extra’s.

Geef als eerste een reactie on "Lekkere trek tijdens het afvallen? Chroom helpt"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares