Let’s detox… vandaag!

detox now
Shares

De zomer komt er aan en dat merk je. Het is net iets drukker op zaterdagochtend in het park en ook in de sportschool laat je wat vaker je neus zien (de rest is nog goed verpakt, want die echte beach body hebben we nog niet). Het lijkt wel of iedereen lichtelijk in de stress schiet en de paniek overal toeslaat alleen al bij het idee dat je weer in zwemkleding moet. Eén troost: iedereen heeft dat zelfde gevoel. We eten allemaal te veel in de winter om onszelf vervolgens compleet uit te hongeren in de lente om er in de zomer goed uit te zien. Nou, dit jaar doen we het anders. Hoe? We beginnen met een detox en op basis van deze 5 punten: 

  1. Een detox-smoothie
  2. Veel water drinken
  3. Bye bye koffie
  4. Veel zweten
  5. Goed om te (w)eten
Detoxen is de perfecte manier om een paar kilo kwijt te raken en het helpt je ook nog eens om goed te (gaan) eten.

Waarom zou je detoxen?

De hele dag staan we blootgesteld aan aller gifstoffen en op de lange termijn heeft dat zeker een effect op ons immuunsysteem. Het bekendste en meest voorkomende zijn alcohol en sigaretten die lever en longen zwaar belasten. Wanneer je een detoxdieet doet, verminder je de toxische belasting op je lichaam en stel je het in staat om beter te functioneren. Het enige dat je nodig hebt, is discipline (en een koelkast vol gezond en lekker eten).

1 – Een detox-smoothie

Vervang iedere dag 1 maaltijd door een ontgiftende smoothie. Je zult merken dat je daardoor meer energie hebt en dat allerlei kleine kwaaltjes en ongemakken verdwijnen. Zo maak je een groene smoothie: blend 1 Granny Smith, 1 rijpe banaan, een flinke hand schoongemaakte kool en een half handje verse peterselie met ca. 2 kopjes water. Als je smoothie toch te dik wordt, doe er dan gewoon wat extra water bij.

water drinken

2 – Veel water drinken

Als er iets is dat makkelijk en op een natuurlijke manier je lichaam kan helpen met detoxen, dan is het wel water. Water spoelt ons lichaam schoon. In grote hoeveelheden helpt water onze organen om goed te functioneren en je huid knapt er ook van op. Als je normaal 8 glazen drinkt, moet je dit verdubbelen tijdens je detoxweek.

3 – Bye bye koffie

Dit is voor mij het moeilijkste. Ik ben echt een grote fan van koffie en ik drink het elke dag, minstens een paar kopjes. Het is dan ook met pijn in mijn hart dat ik moet zeggen dat tijdens een detoxkuur koffie taboe is. Vervang het door groene thee, zodat je nog steeds cafeïne binnenkrijgt, aangevuld met een aantal heel belangrijke antioxidanten.

4 – Veel zweten

Wanneer je je lichaam aan een grote schoonmaak onderwerpt, is het een heel goed idee om intensief te sporten. Dit kan echt helpen om overgewicht kwijt te raken, maar ook om gifstoffen met het zweten via je poriën uit je lichaam af te scheiden. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap.

5 – Goed om te (w)eten

Je hoeft jezelf dus niet uit te hongeren. Alleen maar te zorgen voor voeding met veel voedingsstoffen en antioxidanten wat allemaal helpt om infecties te bestrijden. Veel omega 3 vetzuren zijn goed voor je – zalm, verse tonijn, avocado, amandelen, olijfolie – en natuurlijk groente en fruit. Eet deze zoveel mogelijk rauw: bosbessen, spinazie, tomaten, worteltjes, appels en sinaasappels.

Probeer om dit dieet 7 dagen vol te houden en mooier is nog 14 dagen. Dan zul je je echt anders gaan voelen en er geweldig uit gaan zien.

Geef als eerste een reactie on "Let’s detox… vandaag!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares