Magnesium, we kunnen niet zonder!

magnesium
Shares

Magnesium is een belangrijk mineraal voor ons lichaam. Het komt in iedere cel voor en wordt ook wel een macro-mineraal genoemd omdat ons lichaam het in grote hoeveelheden nodig heeft. Er wordt gezegd dat magnesium na zuurstof en water zelfs onze derde levensbehoefte is. Dit geeft wel aan hoe belangrijk magnesium voor ons is. Zonder dat we het in de gaten hebben, zouden we wel eens een tekort aan magnesium kunnen hebben. Ben je vermoeid en erg lusteloos, erg nerveus, onrustig of angstig? Dan zou dit wel eens kunnen komen door een tekort aan magnesium.

De voordelen van magnesium

  • ondersteunt de energiestofwisseling
  • ondersteunt het zenuwstelsel en helpt ontspannen
  • ondersteunt de spierfunctie
  • ondersteunt de celdeling en -groei
  • voor gezonde en sterke botten
  • beschermt tegen vrije radicalen en chemische stoffen
  • reguleert hartritme en bloeddruk
  • goed voor geheugen en concentratievermogen
  • kan depressieve klachten verminderen

Energiestofwisseling

Magnesium is van essentieel belang voor onze energiehuishouding. Het is betrokken bij meer dan 300 processen in ons lichaam waarvan de productie, het transport en de opslag van energie de belangrijkste functie is. Voor alle processen die zich in onze cellen afspelen, is energie nodig. Deze energie is nodig voor het samentrekken van onze spieren, het vormen van eiwitten en de aanmaak van nieuwe cellen. Zonder magnesium kunnen voedingstoffen niet omgezet worden in energie. De energie wordt opgeslagen in de vorm van een energiedrager, ATP. Dit kan niet zonder de aanwezigheid van magnesium.

Zenuwstelsel en ontspannen

Magnesium is belangrijk voor een goede werking van ons zenuwstelsel. Zonder magnesium kunnen de zenuwcellen geen boodschappen ontvangen en afgeven. Het heeft een kalmerende werking op de zenuwen. Een tekort kan ook slapeloosheid veroorzaken doordat de elektrische activiteit in de hersenen kan veranderen wat als resultaat heeft dat je onrustig slaapt. Voldoende magnesium helpt je ontspannen waardoor je makkelijker in slaap kunt vallen.

Spierfunctie

Magnesium is erg belangrijk voor onze spierfunctie. Dit gebeurt in samenwerking met calcium. Zonder magnesium zouden de spieren in ons lichaam zich constant samentrekken. Calcium laat de spier samentrekken, magnesium zorgt er voor dat spieren kunnen ontspannen. Bij een overschot aan calcium en een tekort aan magnesium ontstaan er spierkrampen. Bij spierkramp kan magnesium helpen de spieren te ontspannen. Daarnaast is de spierfunctie ook afhankelijk van de energiestofwisseling. Zonder energie in de vorm van ATP kunnen spieren niet goed functioneren.

Celdeling en -groei

De cellen in ons lichaam worden constant vervangen door nieuwe cellen. DNA speelt een belangrijke rol in dit proces. Het DNA geeft de genetische code weer die nodig is voor het vormen van eiwitten en het kopiëren van cellen. Elke cel of eiwit heeft specifieke eigenschappen en het DNA zorgt er voor dat exact dezelfde eigenschappen gekopieerd worden bij de vorming van een nieuwe cellen. Bij een tekort aan magnesium wordt de vorming van DNA afgeremd. Het DNA moet exact hetzelfde gekopieerd worden, omdat veranderingen in DNA de celfunctie negatief kunnen beïnvloeden. Magnesium speelt hier een rol in. Ook speelt het een rol bij de reparatie van beschadigd DNA. Daarnaast helpt het samen met ATP bij de vorming van RNA dat belangrijk is bij de productie van eiwitten. RNA leest aan het DNA af uit welke bouwstenen een eiwit gemaakt moet worden, zodat het eiwit zijn specifiek taak kan uitvoeren.

Gezonde en sterke botten

Vaak wordt bij sterke botten vooral een relatie gelegd met calcium, maar gezonde en sterke botten hebben we vooral te danken aan magnesium. Een goede balans tussen magnesium en calcium is van essentieel belang. Consumeren we te veel calcium en te weinig magnesium, dan onttrekt ons lichaam calcium uit onze botten waardoor de botten zwakker worden. We hebben twee keer zoveel magnesium nodig ten opzichte van calcium voor gezonde en sterke botten. Tot wel 60% van de magnesiumvoorraad in ons lichaam, wordt opgeslagen in onze botten.

Vrije radicalen en chemische stoffen

Magnesium helpt je beschermen tegen de vrije radicalen die vrijkomen in ons lichaam. Door bijvoorbeeld tabaksrook, alcohol, straling en milieuvervuiling krijgen we veel chemische stoffen binnen en door bepaalde processen in ons lichaam komen er veel vrije radicalen vrij. Dit zijn schadelijke deeltjes die onze cellen kunnen beschadigen. Door een tekort aan magnesium ontstaan er meer vrije radicalen en de werking van een van de belangrijkste antioxidanten, glutathion wordt verminderd. Glutathion speelt een zeer belangrijke rol bij de afbraak en afvoer van schadelijke stoffen en vrije radicalen.

Hartritme en bloeddruk

Magnesium speelt een rol bij een goede hartfunctie. Een tekort aan magnesium kan het hartritme beïnvloeden. Men spreekt dan van een hartritmestoornis. Dit houdt in dat een reeks hartslagen onregelmatig is, te snel of te traag. De samentrekking van het hart verloopt dan ongecontroleerd. Voldoende magnesium heeft een positieve invloed op een goed hartritme. Ook speelt magnesium een rol bij onze bloeddruk. Bij een tekort stijgt de bloedsuikerspiegel waardoor de bloeddruk hoger wordt. Ook kan magnesium helpen om de bloedvaten te ontspannen. Bij gespannen bloedvaten moet het hart harder pompen wat de bloeddruk verhoogt.

Helpt stress verminderen

Veel stress zorgt ervoor dat je lichaam meer magnesium gaat gebruiken. Hierdoor neemt je magnesiumvoorraad af. Een van de gevolgen van een tekort aan magnesium is juist dat het stress veroorzaakt. Dit veroorzaakt een vicieuze cirkel. Deze kun je doorbreken door te zorgen dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Voldoende magnesium kan helpen je stress te verlichten wat ook weer resulteert in een lager magnesium verbruik. Stress veroorzaakt een verhoogde afgifte van catecholaminen. Dit zijn de zogenaamde neurotransmitters, zoals dopamine en adrenaline. Te veel van deze neurotransmitters zorgt ervoor dat je je onrustig en gespannen gaat voelen. Magnesium remt de afgifte en zorgt dat we minder gevoelig worden voor stresshormonen.

Geheugen en concentratievermogen

Magnesium heeft een positieve invloed op de synapsen in onze hersenen. Deze zorgen voor de informatieoverdracht via onze neurotransmitters. Een goede overdracht draagt bij aan het versterken van het leerproces en het geheugen. Voldoende magnesium in onze hersenen kan ook achteruitgang van de hersenfunctie voorkomen. Daarnaast zorgt het mineraal er voor dat we ons beter kunnen concentreren.

Depressieve klachten

Wanneer we een tekort aan magnesium hebben in onze hersenen kan dit leiden tot een verlaging van de serotoninespiegel. Serotonine is een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt bij hoe we ons voelen. Het zorgt voor een verhoogde afgifte en aanmaak van endorfine. Dit stofje maakt dat we ons prettig en gelukkig voelen. Een tekort kan leiden tot tegenovergestelde gevoelens, zoals onrust, angst en depressiviteit. Voel je je depressief, heb je nergens zin in of heb je angstaanvallen? Dan zou een tekort aan magnesium wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Dagelijks 200-350 mg magnesium

Uit onderzoek is gebleken dat 68 tot 80 % van de westerse bevolking een tekort aan magnesium zou hebben. Tekorten ontstaan door onvoldoende inname via voeding en bepaalde processen in het lichaam. Magnesium zit onder andere in granen, noten en groene groenten zoals spinazie en erwten. Door de verarming van de bodem zit er steeds minder magnesium in onze voeding. Daarnaast zijn er verschillende lichamelijke oorzaken zoals stress, onvoldoende opname door onze darmen of een te hoge uitscheiding via de nieren. Met een voedingssupplement kan de opname worden aangevuld. De gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mannen vastgesteld op 300-350 mg en voor vrouwen op 250-350 mg.

Geef als eerste een reactie on "Magnesium, we kunnen niet zonder!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares