Merel van Dongen (2): “Aardige ogen en goede fouten”

Blog Merel van Dongen
Shares

In deel 1 van ons drieluik met Merel van Dongen, verdedigster bij Ajax en Oranje, heb je kunnen lezen dat het leven van een topsporter ups & downs kent. In dit tweede deel vragen wij haat naar haar routines op het gebied van voeding, rust en suppletie.

Hoeveel waarde hecht jij aan goede voeding?

Ik vind goed eten erg belangrijk, maar eten is voor mij ook vooral een sociale aangelegenheid en moet het leuk blijven. Er is niet echt een voedingsmiddel waar ik bij zweer, maar als ik dan toch iets moet noemen wat ik echt heel erg lekker vind dan zijn het moerbeien. Ik weet niet waardoor het komt, maar dit superfood kan ik echt moeilijk laten staan. Ik neem ze vaak bij het ontbijt in de yoghurt of gewoon als snack.

Volg je misschien een bepaald eetschema en wat zie je bij jouw teamgenoten?

Waar ik wel veel aandacht aan besteed is de ‘timing’ van eten. Wanneer eet je en wat heb je exact nodig op die momenten. Ik probeer – als dat kan – iedere 2 à 3 uur wat te eten en koolhydraten na 20.00 uur te vermijden. We trainen meestal ’s ochtends dus koolhydraten heb ik in de avonduren wat minder nodig.
Ik probeer in ieder geval altijd goed te ontbijten met havermout, yoghurt met moerbeien of een boterham, aangevuld met iets van eiwitten, zoals een glas melk of een eitje. Verder probeer ik vooral gevarieerd te eten met veel groenten en vis. Mijn ouders kunnen fantastisch koken, dus ik schuif nog maar al te graag aan tafel aan. Sommige teamgenoten van het Nederlands Elftal hebben wel een heel strak voedingsschema en zijn bijvoorbeeld heel erg bezig met afgewogen porties. Of ze schrappen de koolhydraten volledig uit hun voeding. Zij zijn daar natuurlijk vrij in en ik vind het ook hartstikke goed dat ze dat doen, maar  je zult het mij niet snel zien doen. Ik vind het praktisch heel moeilijk toe te passen en weet ook niet of ik dan wel voldoende energie zou hebben.

Gebruik je ter aanvulling supplementen?

Direct na de training neem ik altijd een eiwitshake om sneller te kunnen herstellen en spierpijn te voorkomen. Door het drinken van zo’n eiwitshake merk ik dat ik minder lang nodig heb om van een training te herstellen en minder lang spierpijn heb. Uiteraard is het trainen zonder spierpijn een stuk prettiger, dus die shakes probeer ik wel dagelijks te nemen.
Daarnaast heb ik ook nog een tijdje visolie gebruikt, maar nu niet meer. Ik heb samen met mijn tweelingzus meegedaan aan een onderzoek om te kijken naar het effect van visolie. Wat bleek, bij mijn zus was er wel sprake van een positief effect, maar bij mij trad er geen verandering op. Ik denk dat ik het binnenkort – ondanks het onderzoek van een paar jaar geleden – wel weer ga gebruiken. Ik hoor namelijk van diverse kanten dat het gewoon goed is.

Rust is een van de pijlers die door topsporters vaak (nog) niet voldoende worden erkend. Hoe pak jij je rust?

Ik slaap altijd 8 uur. Niet meer, niet minder. Ik merk dat dit voor mij perfect werkt. Meestal ga ik rond 23.30 uur naar bed en sta ik om 8.00 uur op. Met dat halve uurtje wat ik nodig heb om in te slapen, kom ik dan uit op 8 uur slaap en dat is precies goed voor mij.
In Alabama (VS) deed ik vaak nog een power nap van een uur, maar in Amsterdam komt het er niet van. Waarschijnlijk omdat ik hier vaak nog andere dingen op de planning heb staan.

Waar haal jij je energie vandaan?

Voetbal. Daar haal ik op dit moment de grootste voldoening uit!

En je ontspanning?

Vooral bij mijn familie. Ik zie mijn ouders en twee zussen zeker 2-3x per week en dan wordt alles besproken. Wij zijn een echte sportfamilie: mijn tweelingzus basketbalt bij de Loon Lions en is al 2x Nederlands kampioen geworden. Mijn oudere zus speelt in het Nederlands team van de Rugby Sevens (variant van rugby) en die proberen zich momenteel te kwalificeren voor de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro. Je kunt je daarom vast wel voorstellen dat sport één van de favoriete gespreksonderwerpen is, maar het komt ook vaak voor dat we het helemaal niet over sport hebben en juist heel andere dingen bespreken. Daarnaast heb ik veel vrienden buiten het voetbal die ik al heel lang ken en waar ik een hele goede band mee heb. Samen gaan we dan naar de film, of kletsen we gezellig even bij.

Doe je aan mindfulness?

Ja, een beetje wel. Niet echt meditatie of yoga, maar wel een stukje mindfulness. Ik ben enorm geïnspireerd geraakt door het boek ‘Mindset’ van Jackie Reardon. Een enorme aanrader voor elke sporter! Rode draad is dat je “Aardige ogen moet hebben en goede fouten moet maken’’. Om de top te halen gaat het erom dat je vooral niet te hard voor jezelf moet zijn, goed met fouten om gaat en ook van die fouten leert. Zeker vrouwen kunnen erg perfectionistisch zijn en alleen maar zien wat er fout gaat. In dit boek biedt Reardon handvatten om van die fouten te leren én om in de juiste concentratie te komen. Het ultieme doel is om in een flow terecht te komen: zonder gedachten met alleen gevoel. Dat is waar zij uiteindelijk naartoe wil.
Ik lees het boek nog steeds en ik merk zeker dat dit mij helpt om ‘minder in mijn hoofd te zitten’, veel meer te doen vanuit mijn gevoel en dat dit ook een positieve invloed heeft op mijn spel.
Mediteren staat nog wel steeds op mijn lijstje, maar als sportvrouw vind ik het nu nog erg moeilijk om 20 minuten stil op een kussentje te zitten, hahaha. Ik weet dat het heel goed en rustgevend is, maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen.

Benieuwd naar de ambities van Merel, die in de oefenwedstrijd tegen Estland met een gewelidge vrije trap haar eerste doelpunt voor Oranje maakte, en hoe zij aankijkt tegen het WK voetbal dat op zaterdag 6 juni  in Canada van start gaat? Je leest het in ons derde en laatste deel dat op vrijdag 5 juni wordt geplaatst.

Geef als eerste een reactie on "Merel van Dongen (2): “Aardige ogen en goede fouten”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares