Met deze tips & trucs nooit meer op dieet

Blog-nooit-meer-op-dieet-
Shares

Regelmatig heb ik een dieet gevolgd én met succes! De kilo’s vlogen er altijd af als ik alleen maar eiwitten nam, of brood of shakes. Geen probleem, maar steeds weer zaten die kilo’s er na het eerste etentje of avondje stappen weer aan. Tot ik op een dag besloot om nooit meer zo’n crashdieet te doen en ‘gewoon’ te gaan eten. En het werkte. Dit zijn mijn tips & trucs:

  1. Eet wel alles, maar kleine porties
  2. Leer ‘nee’ te zeggen
  3. Alleen sapjes als je weet wat je doet
  4. Minstens 1x per maand een detox
  5. Regelmatig sporten, liefst met gewichten
  6. Die moet echt: buikspieren trainen
  7. Lemonade en groene thee
  8. Snoep verstandig neem eerst een appel
  9. Visolie bij het eten
  10. Slaap iedere nacht 8 uur
  11. Laat je af en toe lekker gaan!

Langzaam maar zeker verloor ik op deze manier al mijn overtollige gewicht (zo’n 20 kg) en het is er daarna – behalve tijdens twee zwangerschappen – nooit meer aangekomen. En het mooie is: ik ben nooit meer op dieet geweest. Hoe dat lukt?

11 tips en trucs om nooit meer op dieet te hoeven

1-Eet wel alles, maar kleine porties

Als eerste stap heb ik het Calvinistische idee losgelaten dat je je bord moet leegeten en dat alle pannen leeg moeten. Als je vol zit of geen trek meer hebt, stop dan met eten. Dan houd je misschien wel wat over, maar daar hebben wij een ijskast voor. Het is morgen vast ook nog net zo lekker. Laat je nooit verleiden tot het eten van grote maaltijden. Eet regelmatig over de dag verspreid om je verbranding goed aan de gang te houden. Misschien is je maag in het begin nog niet gewend aan dit eetpatroon, maar dat kun je trainen. Wat je wel moet doen is ieder dag 2 stuks fruit en 2 ons groente eten en – als het even kan – water in plaats van wijn aan tafel drinken. Ook als iedereen aan het bier en de wijn zit, kan dat best. Ik eet mijn calorieën liever dan dat ik ze drink. Dus ik verkies water of een lightdrink met een snack erbij boven een calorierijk drankje.

2-Leer ‘nee’ te zeggen

Je hoeft geen gebakje te nemen als je dat sponzige deeg niet lekker vindt of geen trek hebt op dat moment. Echt, je collega’s zijn er na een tijdje aan gewend dat jij liever iets anders hebt, of helemaal niks. Wat ook goed helpt, is jezelf een beetje voor de gek te houden. Net als met een leugen waarbij geldt dat als je het maar lang genoeg volhoudt, je het zelf ook nog echt gaat geloven, geldt ook hier dat als je maar vaak genoeg zegt: “Ik lust geen ijs.” Dit op den duur ook zo is. Kinderen doen dit immers ook met groente, dus waarom zou het jou niet lukken met ijs, of met slagroom, of met allebei?

3-Alleen sapjes als je weet wat je doet

Vruchtensappen zitten ook boordevol suikers. Ik neem ze alleen maar als ik echt acuut koolhydraten (energie) nodig heb, bijvoorbeeld na het sporten, maar zelfs dan nog matig. Een aantal jaren geleden was ik ongewild te veel gewicht kwijtgeraakt en dat heb ik er heel snel weer bijgekregen door iedere ochtend en middag een groot glas vruchtensap te drinken. Ik zeg niet ‘drink geen sapjes’, maar besef wel dat er veel suiker in zit.

4-Minstens 1x per maand een detox

Sinds ik weet dat je lever een centrale rol speelt in het opslaan of verbranden van vetten, zorg ik ervoor om iedere maand een week lang een detoxdrankje te drinken. Dat is trouwens helemaal geen opgave, want door de lekkere frisse bessensmaak drink je het zo weg voor je ontbijt. En drinken moet toch.

5-Regelmatig sporten, liefst met gewichten

Gemiddeld verliezen we na ons 25e jaarlijks ongeveer 450 gram spierweefsel. Behalve dat je daardoor automatisch al minder strak in je vel zit, vermindert dit ook de verbranding. Spieren verbranden ook in rust meer dan vet! Zorg dus dat je er weer meer spierweefsel bij krijgt om de verbranding te stimuleren. Met 450 gram spierweefsel extra worden zo’n 50 calorieën per dag méér verbrand. Met ups en downs probeer ik dit in mijn dag in te passen, helaas lukt dit niet altijd. Gelukkig zijn andere sporten ook geschikt. Als je maar spierweefsel opbouwt.

6-Die moet echt: buikspieren trainen

Nog eentje waar ik mezelf niet altijd aan houd: buikspieroefeningen. En zeg nou zelf. Soms heb je het idee dat het volstrekt geen zoden aan de dijk zet. Dit kan komen doordat je spieren nog onder een laagje vet verborgen zitten. Gewoon omdat je niet gezond (genoeg) eet. Maar goed nu de buikspieren. Doe één oefening per dag. Dan wordt het niet te veel en hou je het gewoon vol. Dag in dag uit… Span je bekkenbodemspieren aan en trek je navel naar je ruggengraat te trekken en pas dan langzaam en gecontroleerd 10 tot 15 sit-ups te doen. Dat is voldoende om je buik in vorm te houden. Eis geen extreme dingen van jezelf, dat zorgt allen maar voor teleurstelling. Heb je het idee dat het vet op je buik echt té hardnekkig is, dan kun je goede resultaten behalen door een combinatie van oefeningen en vetverbranders.

7-Lemonade en groene thee

Drinken is echt heus goed voor je, vult je maag en leidt de aandacht af van eten, maar ik snap het probleem dat veel mensen er mee hebben heel goed. Want zeg nou zelf, elke dag anderhalf tot twee liter water drinken, dat gaat ‘m niet worden ben ik bang. Veel rooibosthee is meestal mijn oplossing, maar als het warm weer is moet ik ook daar niet aan denken. Ben ik gewoon water zat, dan zijn er twee dingen die ik lekker vind. Door een limoentje in blokjes te snijden en deze in een flesje met (kraan)water te doen, maak ik mijn eigen lemonade. Paar uurtjes in de ijskast en je hebt er zeker een halve dag plezier van als je niet thuis bent. Ook erg lekker is een citroen ice tea van geconcentreerde groene thee. De actieve stoffen in groene thee, de zogenaamde catechines, kunnen de snelheid van je stofwisseling verhogen. Zo kan groenethee-extract zelfs helpen om af te vallen door de vetverbranding te stimuleren. Je kunt dit niet net als de limoentjes van te voren al klaar maken, want in vloeibare vorm verliest groene thee al binnen een uur aan werkzaamheid. Maak dus een extract aan en drink dit direct op. Ook heel lekker in je bidon tijdens het sporten. Bonus: je verbrandt meer en krijgt extra energie om lekker lang door te gaan.

8-Snoep verstandig neem eerst een appel

Ik dwing mezelf om ’s middags als ik een uurtje of twee na de lunch enorme trek krijg – ik zit dan natuurlijk in mijn glucosedip – eerst een flinke appel te eten. Dat vult en zit vol voedingsstoffen. Negen van de tien keer heb ik dan gewoon geen trek meer en is het snaaimoment voorbij. De verleiding om af en toe iets ‘slechts’ te eten kan soms enorm zijn. Zeker wanneer je dingen als chocolade en chips in huis hebt. Neem liever een handvol ongezouten paranoten, pompoen- of zonnebloempitten, of gedroogd fruit. En… als je echt de verleiding niet kunt weerstaan. Neem dan gerust een snoepje, koekje of dropje. Alleen niet iedere dag een hele zak.

9-Visolie bij het eten

Al vele jaren slik ik iedere dag visolie bij het avondeten. In het begin was ik wel wat huiverig voor een nare en lange visnasmaak, maar eerlijk gezegd valt dat nogal mee. Soms proef je het na een tijdje nog een beetje, maar meestal eigenlijk niet. In eerste instantie ben ik het meer voor mijn hoofd en hart gaan slikken dan voor mijn gewicht, maar nu blijkt het ook goed te zijn voor gewichtsbeheersing. Da’s mooi meegenomen!

10-Slaap iedere nacht 8 uur

Ik dacht ooit dat hoe minder je slaapt, hoe meer je aan energie verbruikt, maar dat is helemaal niet zo. Wanneer je stelselmatig veel te weinig slaapt, gaat je lichaam buikvet opslaan. De norm is nog steeds 8 uur per nacht. Lekker toch? Daarbij voel ik me ook veel beter als ik ook in het weekend vroeg opsta (en dus ook vroeg naar bed toe ga). Het is gebleken dat vrouwen die hun ritme vasthouden, minder vet opslaan. Of eigenlijk als je een onregelmatig en wat chaotisch ritme hebt, gaat je lichaam meer cortisol (het stesshormoon) aanmaken en dat bevordert de opslag van vetten.

11-Laat je af en toe lekker gaan!

Soms voel je je gewoon niet zo. Of heb je ronduit een rotdag gehad of ruzie gemaakt of je hebt het alleen maar koud. Dan kun je best wat lekkers en slechts eten. Er is niks mis mee om jezelf af en toe te laten gaan, want als je altijd de andere 9 tips uit dit lijstje volgt, zul je merken dat je je aan echt binge-eten gewoon niet meer te buiten gaat. Je hebt jezelf als het ware geherprogrammeerd en als het zover is, dan kun je ook een keertje uit te band springen. Zonder dat er van de ene op de andere dag drie kilo bijkomt zoals na het Atkinsdieet!

 

Geef als eerste een reactie on "Met deze tips & trucs nooit meer op dieet"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares