Oma had gelijk: kippensoep bij verkoudheid helpt

Shares

Onze oma’s wisten het al: als je verkouden bent, moet je kippensoep eten. Ja, dat klopt echt. Het is lekker warm, voedzaam en licht verteerbaar. Plus het verhoogt je weerstand. Uit onderzoek bleek dat het écht ontstekingswerende eigenschappen heeft. 

Uit dit onderzoek bleek dat kippensoep bepaalde witte bloedcellen, de neutrofiele granulocyten, beïnvloedt op een zodanige manier dat de ontstekingsreactie in de bovenste luchtwegen minder wordt. Hierdoor worden de symptomen die verband houden met een verkoudheid ook minder. Zo loopt je koutje niet uit tot op een zware verkoudheid en het kan zelfs helemaal overgaan!

Advertentie

 

Oma’s kippensoep bij verkoudheid

Dit heb je nodig:

1 hele kip in 2 of 4 stukken, haal overtollig vet weg; 3 liter water; 2 tl zeezout; 1 kleine pastinaak (geschild); 2 grote wortelen, geschild en in vieren; 1 hele ui; 2 selderijstengels (met blad in 2 stukken); 4 takjes peterselie; mespuntje suiker; zout en witte peper naar smaak.

Zo maak je het:

  1. Doe kip, water en zeezout in een grote pan. Breng aan de kook en laat drie kwartier zachtjes trekken. Voeg de groentes toe (behalve peterselie) en laat nog een uur zachtjes trekken. Haal de kip uit het water en zeef de bouillon door een vochtige doek in een pan. Als je het lekker vindt, kun je de groente er weer in terug doen.
  2. Maak de kip schoon en snijd het bruikbare vlees in kleine stukjes. Doe terug in de pan. Op smaak brengen met zout en peper.
  3. Serveer in kom of bord en knip er wat verse peterselie over.

Advertentie

HET AMISET HERSTELPAKKET 
Je vraagt veel van jezelf. Geen probleem, maar opeens valt alles je zwaar en krijg je moeite om met sporten bij te blijven. Neem je wat gas terug of geef je je lichaam wat het nodig heeft? En dat is optimaal herstel met eiwitten en glutamine en ondersteuning van de weerstand met zink. Immers, je spieren hebben na het sporten extra goede voeding nodig als je wilt dat ze herstellen en groeien. Anders word je na een dag of 2 moe en is de sportschool echt wel het laatste waar je aan denkt. Kwalitatief hoogwaardige aminozuren en eiwitten geven je spieren de bouwstoffen die ze nodig hebben om beschadigde spiervezels (die ontstaan altijd door intensief sporten) te herstellen en sterker en langer te maken. Wanneer je vermoeid bent, kan glutamine het verschil maken. Intussen zorgt magnesium voor spierontspanning, waardoor het herstel makkelijker is. Zink is nodig voor de celopbouw en draagt bij aan je weerstand, die anders door veel sporten minder zou kunnen worden.  Het Amiset Herstelpakket geeft je alles wat je nodig hebt. Het bestaat uit YOLO, Hard Body en Magnesium. 
Shares

4
Reageer op dit artikel

avatar
500
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
MarjokeTimmermans NellySupertip bij vastzittende hoest!marna Recent comment authors

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
nieuwste oudste
Abonneren op
marna
Gast
marna

good soup thank youo

Supertip bij vastzittende hoest!
Gast

Net wat ik nodig had, nu ik voor de tweede keer deze zomer flink verkouden ben :(. Bedankt het recept! Grt, Melanie

Timmermans Nelly
Gast
Timmermans Nelly

Bedankt voor het recept ,ik heb hem al verschillende keren gemaakt, en ik ga hem nu weer maken .

Shares