Onderzoek naar griep: kan vitamine C het virus aan?

Shares

Toen een aantal jaren geleden de Mexicaanse griep de wereld in z’n greep hield, werd massaal Tamiflu ingeslagen. Voor niks. Om twee redenen: de pandemie bleef gelukkig uit en inmiddels zijn er tal van onderzoeken geweest waaruit de werking ervan op z’n minst in twijfel wordt getrokken. En nu heeft de Gezondheidsraad haar advies ook bijgesteld over de verstrekking, omdat alleen risicopatiënten baat kunnen hebben bij het middel. Maar waar laat dat ons, gewone stervelingen, dan? Ik dook in de onderzoeken die er gedaan zijn naar vitamine C en kwam tot de ontdekking dat er meerdere micronutriënten zijn die virussen te lijf kunnen gaan:

  1. Vitamine C
  2. Zink
  3. Vitamine D

Virus? Bind de strijd aan

1- Vitamine C

Ten tijde van de tamiflu-hype, kwamen er al berichten naar buiten dat vitamine C op z’n minst dezelfde virusremmende werking zou hebben (om het zekere voor het onzekere te nemen, slik ik sinds die tijd 1000 mg per dag). Het blijkt uit die onderzoeken dat met name de combinatie met andere stoffen, zoals L-lysine, groene thee, proline, N-acetylcysteïne en selenium antiviraal is. Vitamine C werkt, net als tamiflu, doordat de stof neuraminidase wordt geblokkeerd. Deze stof wordt door virussen geproduceerd en is essentieel voor hun vermenigvuldiging. Dit is ook een reden, waarom bijvoorbeeld mensen die regelmatig last hebben van een koortslip baat kunnen hebben bij een combinatie van L-lysine en vitamine C.

2 – Zink

Ook zink, 50-100 mg per dag, heeft een antivirale werking omdat het de competitie met het virus aangaat (en wint) op bezetting van de receptoren op je cellen. Als een virus zich niet kan hechten, kan het ook niet vermenigvuldigen en dan stop de infectie. Met name zuigtabletten kunnen bij een opkomende keelpijn het doorzetten van de infectie tegengaan. Zodra het over is, stop je gewoon weer. Dit onderzoek gaat hier dieper op in.

3 – Vitamine D

Hierbij zou ik ook zeggen: zorg voor voldoende vitamine D. Uit onderzoek onder 19.000 personen is gebleken dat degenen met de laagste vitamine D concentraties zo’n 40% vaker recent een luchtweginfectie hadden gehad. Vitamine D wordt in je huid aangemaakt onder invloed van zonlicht, maar in de herfst en winter lopen we het risico op een tekort, omdat je toch zeker een half uur per dag in de zon moet zijn (met – een deel van – je huid ontbloot).

Advertentie

HET AMISET STERKE BOTTENPAKKET 
Voeding, beweging, calcium en vitamine D zijn nodig om je botten sterk te houden. Dit pakket bevat dit. VIT D helpt je lichaam om de hormonen te produceren, die nodig zijn voor herstel bij het ouder worden, en maakt het verschil. Of het nu om je botten, tanden of spieren gaat, maar er is meer. Eenmaal in de bloedbaan wordt het omgezet in een actieve lichaamseigen steroïde (calcitrol) die ervoor zorgt dat je je vrijwel direct vrolijker voelt en minder 'depri'-buien hebt. Vitamine D3 wordt door ons lichaam in de huid aangemaakt onder invloed van intens ultraviolet licht uit de zon. Voldoende zon, voldoende vitamine D3. Voldoende vitamine D lijkt bij volwassenen spieren en gewrichten te helpen ontspannen en haargroei te ondersteunen. Vitamine D zet ook op een meetbare manier cellen 'aan' in je hersenen, hart, huid, afweersysteem, geslachtsorganen, (bij)schildklier, prostaat, borsten, maagdarmkanaal, botten, nieren, bijnieren en zenuwstelsel. In ons 'zonarme' land ligt een tekort aan vitamine D op de loer. Calpro is een 3-in-1 formule op basis van een kwalitatief hoogwaardige vorm van calcium, voldoende vitamine K2 en zeer goed biologisch beschikbare vitamine D3 om het behoud van sterke botten te ondersteunen wanneer je onvoldoende zuivel binnenkrijgt. Magnesium is een mineraal dat belangrijk is om voldoende energie te hebben en noodzakelijk om geestelijk en lichamelijk te ontspannen, herstellen en sterker te worden. Magnesiumlactaat heeft een hoge biologische beschikbaarheid. Het meeste magnesium (drie vijfde deel) zit in botten, waar het twee dingen doet: het helpt om calcium op te nemen en maakt de botstructuur. In samenwerking met calcium ondersteunt magnesium de samentrekking en ontspanning van de spieren rond skelet, ingewanden, hart en longen. Het zit in hoge concentraties in de meest actieve delen van het lichaam: hersenen, hart en lever. Magnesium activeert ook talloze enzymen en helpt bij de overdracht van signalen in ons zenuwstelsel.

sterke botten

Shares

Advertentie

 

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares