Onderzoek: thuis gezond bewegen? Ga koken!

Shares

Soms heb je gewoon geen zin om te sporten, of geen tijd (beetje slap excuus, want als je echt wil dan maak je wel tijd) of je houdt er gewoon echt niet van. Het goede nieuws is dat je helemaal niet naar de sportschool hoeft om toch genoeg beweging te hebben. Goed voor je conditie en hart en bloedvaten.

Volgens onderzoek uit 2013 kun je ook heel goed korte, intensieve activiteiten inbouwen in je dagelijkse routine. Denk hierbij aan het harken van bladeren in de tuin en geen bladblazer gebruiken, de trap nemen in plaats van de lift, je eigen groenten hakken en niet een kant-en-klaarpakket kopen. Deze kleine dingen blijken effectief genoef om hetzelfde posirieve effect op je gezondheid te hebben als een gestructureerd programma met oefeningen. En het mooie is dat iedereen het gewoon in de zijn dagelijkse routine kan inbouwen. De meeste tips zijn voor binnenshuis, maar ook daarbuiten kun je ongemerkt actief zijn.

Advertentie

informatie

Tips voor gezond bewegen zonder te sporten

  1. Neem geen werkster om je huis schoon te maken, maar doe het zelf. Afhankelijk van hoe groot het is, kun je er een uurtje of wat mee bezig zijn. Met een paar enkele gewichten voeg je er een extra moeilijkheid aan toe!
  2. Droog je was niet in de droger, maar hang het (buiten) op. Strijk zelf.
  3. Auto naar de garage voor een kleine beurt? Laat je niet ophalen door een collega, maar wacht tot je auto klaar is en maak intussen een wandeling van een uurtje. Of loop naar je werk (en aan het eind van de middag weer terug).
  4. Ga koken! Kneed deeg met de hand of gebruik een garde om je saus mooi glad te maken. Hak zelf je groente met de hand. Gebruik er geen elektrische apparaten voor.
  5. Ga op een gymbal zitten terwijl je je mail checkt, Pinterest afspeurt of op Facebook of Snapchat in contact met je vrieden bent. Op die manier train je urenlang je stabiliteit (en dat kost energie).
  6. TV reclame? Gebruik de onderbreking om je eens goed uit te rekken of met lichte gewichten oefeningen voor je armen te doen.
  7. Houd je garagepad of stoep zelf schoon: bladeren vegen, sneeuw ruimen en onkruid wieden.
  8. Snoeien, onkruid wieden, bladeren harken… Tuinieren is altijd een goed idee, want het is leuk, je bent buiten en je gebruikt er veel spiergroepen bij. Op een zonnige dag echt geen straf!
  9. Neem in grote gebouwen en in winkelcentra zoveel mogelijk de trap in plaats van roltrap of lift.
  10. Doe je wekelijkse boodschappen niet online, maar ga gewoon naar de supermarkt. Scheelt wel 200 calorieën!

Bedenk als je wel van sporten houdt, dat een paar keer per week actief bewegen niet betekent dat je dan de rest van de week niks meer hoeft te doen, maar elke dag is echt niet nodig. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat 6x per week intensief trainen, niet beter is dan 4x.

Advertentie

HET AMISET SPORTPAKKET
Groei je niet, sport je niet en ben je weinig ziek? Dan krijg je waarschijnlijk voldoende proteïne binnen uit je basisvoeding. Is je lichaam in ontwikkeling? Sport je een paar keer in de week? Ben je vaak onnodig vermoeid? Herstel je moeizaam? Ook te vaak grieperig? Dan zou je lichaam waarschijnlijk beter functioneren met een hogere inname van proteïnen. Proteïne is een lange ketting van bouwblokken die aminozuren heten. Deze aminozuren worden vervolgens in jouw lichaam verbruikt in o.m. hormonen en enzymen en ze helpen vooral bij het onderhoud en de vernieuwing van spierweefsel. Hard Body bevat precies de juiste hoeveelheid van de allerbeste weiproteïne met extra glutamine. Magnesium is goed voor het concentratievermogen, het geheugen en voor de leerprestatie. Groene thee geeft je extra energie om langer door te gaan met sporten. 
Shares

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares