Peervormig is gezonder dan appelvormig en 5 andere fabeltjes over een ‘buikje’

Blog-appelvormig
Shares

Ook al ben je nog zo slank en is je BMI prima in orde, het kan zijn dat je niet zo makkelijk van je ‘buikje’ af komt. Zo’n buikje kan hardnekkig zijn – en voor velen een langjarige ergernis. Inmiddels doen er veel verhalen de rond over de ‘muffin top’, zoals de Engelse benaming is. 6 fabeltjes op een rijtje: 

  1. Peervormig is gezonder dan appelvormig
  2. Buikvet beschermt je botten en maakt ze sterker
  3. Een kopje groene thee verbrandt je buik
  4. Een calorie=een calorie en vet=vet
  5. Met lopen (of rennen) verbrand je 70 calorieën per kilometer
  6. Als je BMI goed is, maakt je buikomvang niet uit

6 fabels over een buikje

1. Peervormig is gezonder dan appelvormig

Zolang als ik me met afvallen en diëten bezighoud – en dat zal vanaf mijn late tienerjaren geweest zijn denk ik toe het appeldieet heel populair was – las ik over appel- en peervormig. Appelvormige vetophoping (met een buikje en niet zo’n slanke taille) was ongezonder dan peervormig (met het vet vooral op het achterwerk) was lange tijd het credo. Immers, het vetweefsel op buik en heupen bevat cellen die er zorgen voor insulineresistentie en het riscio op diabetes en hartziekten verhogen. Onlangs is ontdekt dat ook vet dat op je billen zit, toch niet zo onschuldig is: het bleek uit onderzoek dat dit vetweefsel meer eiwitten produceert die uiteindelijk ontstekingen veroorzaken en insulineresistentie. De conclusie is duidelijk: te veel vet is schadelijk, of je nu appel- of peervormig bent.

2. Buikvet beschermt je botten en maakt ze sterker

Het zal niemand verbazen dat buikvet slecht is voor je longen en je hart, maar recent is ook aangetoond dat het slecht is voor je botten. Hiermee is het fabeltje de wereld uit geholpen dat dikke mensen, met name mannen, een sterker skelet hebben en beschermd zijn tegen het brozer worden van botten bij het ouder worden. Eerder is het zo dat zowel mannen asl vrouwen met buikvet een lagere dichtheid van mineralen in bot hebben, zelfs bij mensen onder de 40!

3. Een kopje groene thee verbrandt je buik

Dit is misschien waar in sommige onderzoeken, maar erg duidelijk zijn de resultaten niet en je moet op z’n minst zeven koppen thee drinken om de juiste hoeveelheid catechines (de antixodant in groene thee die verantwoordelijk gehouden wordt voor de positieve effecten van groene thee op de vetstofwisseling) binnen te krijgen. Groene thee is gezond en calorievrij, maar verwacht niet dat je hiervan zult afvallen, ook al doe je er geen suiker is. Wel kun je ijsthee maken van een geconcentreerd extract van groene thee, dat wel voldoende catechines bevat om de vetverbranding te stimuleren, je energieniveaus te ondersteunen en ervoor te zorgen dat je langer kunt sporten.

4. Vet=vet

Uit een Zweeds onderzoek onder 39 mannen bleek dat ook dit een mythe is. Alle proefpersonen kregen zeven weken lang dagelijks een muffin gemaakt met verzadigd vet (palmolie) of onverzadigd vet (zonnebloemolie). In beide groepen nam het gewicht toe, maar de mannen van de palmoliemuffins werden duidelijk dikker rond hun middel en bij de groep met de onverzadigde vetten verdeelde het zich over hun gehele lichaam en zelfs was er een lichte toename van spiermassa.

5. Met lopen (of rennen) verbrand je 70 calorieën per kilometer

Je kent de rijtjes vast wel: met spinning verbrand je 600 calorieën per uur, 20 baantjes zwemmen en je bent een reep kwijt. Helaas zijn dit slechts inschattingen en zijn ze afhankelijk van de snelheid van je stofwisseling en die is voor iedereen anders. Zelf als je twee vrouwen van dezelfde leeftijd en met dezelfde BMI met elkaar vergelijkt. Het hangt ook van je metabolisme in rust. Deze kun je overigens wel beïnvloeden door meer spiermassa te kweken.

6. Als je BMI goed is, maakt je buikomvang niet uit

Hoewel de BMI op dit moment de beste indicatie is om te bepalen of iemand (veel) te dik is, is het ook niet 100% fullproof. Het blijkt dat ook je taillomvang een indicatie is voor hoe gezond je bent, zelfs als je BMI in de gezonde range zit mag je taille niet breder zijn dan 94 cm voor mannen en 80 cm voor vrouwen.

Geef als eerste een reactie on "Peervormig is gezonder dan appelvormig en 5 andere fabeltjes over een ‘buikje’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares