Slaap je dun… en andere bewezen afslanktips

Blog-slaap-je-dun
Shares

Ondanks al je voornemens toch weer iets te veel tapas, croissants of wijntjes besteld in je vakantie? Dan heb je vast wel iets aan deze tips. Het zijn vijf klassiekers die zich in de loop van de tijd bewezen hebben. Gewichtsverlies gegarandeerd als je je dieet ondersteunt met:

  1. Water drinken
  2. Intervaltraining
  3. Trainen met weerstand
  4. Voldoende slapen
  5. Verse voeding

En nee, ik ga je niks vertellen over sapjes, shakes of het vermijden van bepaalde voedingsstoffen. Mijn lijstje is kort en duidelijk met richtlijnen om snel weer in shape te zijn die zichzelf in de loop van de tijd bewezen hebben. Ongetwijfeld heb je ze allemaal weleens eerder gehoord, maar een overzichtelijke lijstje is altijd makkelijk. Dus, bij deze mijn favoriete tips waarmee je zeker afvalt.

5 klassieke afslanktips

1-Drink altijd water

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar het is dé belangrijkste tip als je af wilt vallen. Veel mensen verwarren dorst met honger dus zorg ervoor dat je altijd water bij de hand hebt om je trek te stillen. En, heel belangrijk: drink altijd, altijd, altijd eerst een glas water voor je ’s avonds gaat eten. Dit voorkomt gewoon dat je te veel eet. Moeite met veel water drinken? IJsthee van groenethee-extract is een smakelijk alternatief dat bovendien je vetabsorptie bij de maaltijd verhinderd en je vetverbranding stimuleert.

2- Intervaltraining voor de verbranding

Een uur lang in een vast tempo hardlopen is wel een cardiotraining, maar niet echt effectief als je wilt afvallen. Er is een betere manier om calorieën te verbranden en je bent er nog minder tijd aan kwijt aan ook. Zeg die lange cardiosessies vaarwel en verkort je workout door een intervaltraining met afwisselend sprintjes en joggend uitlopen. Een goed schema is 45 seconden sprinten – 1 minuut joggend herstel. Spinning of touwtje springen tussendoor hebben hetzelfde effect en het is nog leuk om (weer eens iets anders) te doen ook. Uit onderzoek is gebleken dat je op deze manier echt veel meer verbrandt!

3- Train met weerstand voor spieren

Ook dit is weer een gamechanger. Alleen cardio is gewoon niet genoeg om snel gewicht kwijt te raken. Je moet ook weerstandstraining opnemen in je workout. Trainen met gewichten – of zelfs je eigen lichaamsgewicht – verhoogt je verbranding in rust wel 24 uur lang en het helpt om spiermassa op te bouwen. Hoe meer spieren, hoe meer calorieën je in rust verbrandt. Ook al die uren dat je achter je bureau zit! Minimaal drie keer in de week doen. Geef je spieren een extraatje met een caloriearme eiwitshake na je workout.

4- Slaap, slaap & slaap

Slaaptekort heeft invloed op je gedrag waardoor je eerder een verkeerde keuze maakt. Iedere dag lang genoeg in dromenland – en acht uur is het echt het beste – is een van de voorwaarden om je gewicht in de hand te houden. Als ik me goed uitgerust voel, ben ik vanaf ’s ochtends al op m’n best. Gewoon omdat ik dan lekker veel energie heb. Maar dat is niet het enige. De hormonen die je honger reguleren vertonen schommelingen als je te weinig slaapt. Hierdoor krijg je meer trek in snacken en slecht eten. Hoe meer je sport, hoe beter je slaapt. Magnesium (in bijvoorbeeld noten of bananen) ondersteunt je zenuwstelsel en zorgt voor een goede geestelijke balans.

5- Eet vers voor de lijn

Verse, onbewerkte producten zijn altijd het best voor een gezond en slank dieet. Als je geen voorverpakte voeding meer neemt, dan zul je direct ook veel minder zout eten en meer essentiële vitamines en mineralen. En als je toch bezig bent: stop met suiker. Verse aardbeien zijn heerlijk en hebben dit witte gif echt niet nodig. Ik weet niet hoe het bij jouw supermarkt zit, maar de meeste zijn volgens een specifiek model opgebouwd. In het midden liggen alle ‘slechte’ verleiders en de buitenste paden bieden het verse assortiment. Blijf gewoon weg uit het midden!

Geef als eerste een reactie on "Slaap je dun… en andere bewezen afslanktips"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares