Slaappillen zijn gevaarlijk en net zo slecht als een pakje per dag

Shares

Meer en meer dringt door: slaappillen zijn gevaarlijk en net zo slecht als het roken van maar liefst een pakje sigaretten per dag. Dus als je die pillen gebruikt om te kunnen slapen, moet je daar echt mee stoppen. Er komen steeds meer feiten aan het licht die het gevaar aantonen: van een groter risico op kanker, onverwacht vallen met botbreuken als gevolg, dementie en zelfs een beroerte of hartaanval. Meer lichaamsbeweging kan ook helpen om beter te slapen en dan kun je mooi die pillen laten staan. Wat weten we?

  • Recent onderzoek: verband met kanker, botbreuken en hartaanvallen
  • Lichaamsbeweging is een betere optie
  • Fysieke inspanning maakt je moe en is minder gevaarlijk dan medicijnen

Er is toenemend bewijs over hoe gevaarlijk slaappillen voor je zijn. Naar schatting 750.000 Nederlanders nemen jaarlijks voor korte of langere tijd een pilletje om beter te kunnen (in)slapen. Doe je dit langer dan drie maanden achterelkaar, dan ben je chronisch gebruiker en kom je wat mij betreft in de gevarenzone. In ons land gaat dat om 300.000 mensen. Er zijn zoveel redenen waardoor je slechter slaapt, dat het echt beter is een andere oplossing te bedenken.


Slaappillen zijn gevaarlijk: grotere kans op hartaanval, botbreuken, dementie en infecties

De ‘oude’ slaappillen, zoals diazepam, hebben aan populariteit ingeboet, vanwege de schadelijke effecten die ze hebben op je gezondheid, maar ook de nieuwere middelen zijn niet vrij van bijwerkingen. Zo veroorzaken ze echt allemaal versuffing, verminderde reactiesnelheid en evenwichtsstoornissen. Hierdoor vallen gebruikers – onder wie veel ouderen – veel sneller met alle nare gevolgen van dien. Botbreuken zijn hierbij helaas geen zeldzaamheid. De kans hierop wordt 2x zo groot wanneer je slaapmiddelen neemt. De populariteit van melatonine, dat vaak wordt gebruikt om een jetlag te bestrijden, als alternatief is de laatste jaren dan ook enorm toegenomen. Andere risico’s die toenemen, zijn die op een hartaanval (+50%) en ook is er een verontrustend verband met dementie. De medicijnen blokkeren de neurotransmitter acetylcholine. Hiervan wordt gemeend dat patiënten met Alzheimer er een tekort hebben en dat dit bij hen sufheid veroorzaakt. Er is zelfs een onderzoek waarin het grotere risico op longontsteking (met fatale afloop) wordt aangetoond.

Wat moet je dan wel doen om goed te slapen?

Ongeveer 1 op de 3 volwassenen lijdt aan slapeloosheid en dit heeft effect op allerlei lichaamsfuncties. Slaap is essentieel om te herstellen en het is de bedoeling dat je energiek en uitgerust wakker wordt. Het geeft ook je immuun- en je cardiovasculaire systeem rust en helpt organen om beter te herstellen.

  • 150 minuten niet té inspannende lichaamsbeweging per week
  • ontspan voordat je naar bed gaat
  • eet geen zware maaltijden vlak voor je gaat slapen
  • probeer natuurlijke producten die helpen om te slapen
  • luister naar zachte, ontspannende muziek
  • sta elke dag – ook in het weekend en in de vakantie – op dezelfde tijd op

Geef als eerste een reactie on "Slaappillen zijn gevaarlijk en net zo slecht als een pakje per dag"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares