Snoozen? Doe maar niet!

px233066
Shares

Het is erg verleidelijk om je ’s ochtends nog eens om te draaien en even in bed te blijven liggen. Maar volgens sommige wetenschappers kun je dat beter achterwege laten, aangezien je (mentale) functioneren erdoor achteruit zou gaan.

Er zijn voor- en tegenstanders van snoozen. Sommige mensen staan onmiddellijk op als de wekker gaat, terwijl anderen de snooze-knop gretig indrukken en elke vijf minuten worden opgeschrikt door de alarmtoon. Snoozen geeft een heerlijk gevoel, want tijdens het indommelen maakt het lichaam het gelukshormoon serotonine aan, maar toch is snoozen niet goed voor je gezondheid.

Minder presteren

Tijdens de extra ‘snooze’-tijd, hebben we een lichte slaap, een van de fases van een normale slaapcyclus, die uit vijf fasen bestaat. Na de diepe slaap komt tegen de ochtend de lichte slaap en dan de rem-slaap. Als de wekker ons uit een diepe slaapfase haalt, voelen we ons erg suf, waardoor het extra verleidelijk is om de snooze-knop nog een keer in te drukken. ‘Maar wie opnieuw in slaap valt, loopt het risico om bij de volgende alarmwekker nog op een ongunstiger moment wakker te worden’, aldus Gemma Paech, slaaponderzoekster aan Washington State University. ‘Je maakt het jezelf dus gewoon moeilijker door te snoozen’. Bovendien toont wetenschappelijk onderzoek aan dat onze dagelijkse prestaties er op achteruit gaan, na een onderbroken slaapcyclus. ‘Wanneer je de wekker vroeger zet dan nodig om ’s morgens nog even te kunnen snoozen, wordt een deel van de nachtrust onderbroken. Dit kan je mentale functioneren door de dag heen beïnvloeden’, luidt de conclusie. De Nederlandse slaaponderzoekster Marijke Gordijn van de Rijsuniversiteit Groningen beantwoordt de snooze-vraag genuanceerder in De Volkskrant. ‘Het klopt inderdaad dat gefragmenteerde slaap nadeliger is, maar eigenlijk is nog niet bewezen dat dat ook geldt voor de laatste momenten van het slapen, net voor het opstaan.’ Gordijn vergelijkt snoozen met het vanzelf wakker worden in de ochtend. ‘Je wordt wakker van de wekker en slaapt opnieuw in. Tot een diepe slaap komt het waarschijnlijk niet meer.’ Haar conclusie luidt dat geleidelijk wakker worden het prettigst is. In een ideale wereld, gebeurt dit zonder wekker, maar simpelweg omdat iemand uitgerust is.

Verloren tijd

Een ander argument om het snoozen over te slaan, is tijd. Aangezien de slaapeffectiviteit afneemt na het eerste wekkergeluid is het aan te raden onmiddellijk op te staan en je tijd nuttig te besteden.

Geef als eerste een reactie on "Snoozen? Doe maar niet!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares