Stemmings- of concentratieproblemen? Eet meer koekjes… (zonder suiker)

Blog concentratieproblemen
Shares

Wat je eet, beïnvloedt de werking van je brein. Je voedingspatroon kan helpen om je beter te concentreren of je stemming te verbeteren en zelfs depressies en angsten tegen te gaan. Met deze zoete combinatie van smoothie en koekjes zorg je goed voor je brein. 

Kruidige koekjes

De verleiding van zoetigheid is groot, voor vrijwel iedereen. Te veel suiker leidt, zoals we weten tot pieken gevolgd door dippen in je bloedsuikergehalte. Gevolg: je wordt geprikkeld en je kunt er ook nog depressief van worden. Deze volkorenkoekjes zijn natuurlijk gezoet en gemaakt van volkorenbloen, waardoor ze kunnen helpen je bloedsuikerspiegel in balans te houden en toch het koekjesmonster wat in ons allen schuilt tevreden te houden.

Dit heb je nodig voor 12 koekjes

350 gram volkorenbloem; 170 gram tarwekiemen; 1,5 theelepel bakpoeder; 1 theelepel natriumbicarbonaat (baking soda); 1 theelepel allspice-poeder; 1 theelepel gemberpoeder; 1,5 theelepel kaneelpoeder; 225 gram bevroren appelconcentraat; 150 gram gedroogde abrikozen; 4 eetlepels lijnzaadolie; 2 eiwitten

Zo maak je het

Meng de droge ingrediënten in een ruime kom. Doe het fruitconcentraat en de gedroogde abrikozen in een blender en draai tot de abrikozen fijngehakt zijn. Voeg de eiwitten toe en draai door op langzame snelheid tot een egaal mengsel ontstaat. Voeg het fruitmengsel en lijnzaadolie langzaam toe aan de droge ingrediënten en meng goed. Wikkel het deeg, dat redelijk slap zal zijn, in vetvrij papier en koel het twee uur in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 190 °C. Maak uw handen nat en vorm balletjes met een doorsnee van ongeveer 4 centimeter van het deeg. Leg op een anti-aanbak bakplaat en plet ze licht met een vork. Bak ze 8-10 minuten in het midden van de oven tot ze net gaar zijn (laat ze niet te lang staan!). Laat de koekjes afkoelen op een draadrek.

Blog concentratieproblemen

Smoothie van bosbessen 

Als de half-elf-honger toeslaat kan een kop koffie met een koek je er bovenop helpen – voor de korte termijn dan. Neem liever een smoothie zoals deze. Dat geeft langer energie en zit ook vol met breinversterkende voedingsstoffen. Calcium en kalium uit de melk, magnesium uit de banaan, naar wens aangevuld met een theelepeltje magnesiumlactaat, en anti-oxidanten uit de blauwe bessen. Door wat chocolade toe te voegen komt er ook serotonine vrij, een echt ‘voel-je-goed’-stofje.

Dit heb je nodig per portie

150 ml volle yoghurt of melk; 150 gram bosbessen uit de diepvries of andere donkergekleurde (rood, zwart, blauw) bessen; 1 kleine banaan; 50 gram goede kwaliteit oploschocolade

Zo maak je het

Doe alle ingrediënten in een blender en draai het tot een glad en schuimig geheel. Het bevroren fruit maakt dit een echt koel en verfrissend drankje.

 

Geef als eerste een reactie on "Stemmings- of concentratieproblemen? Eet meer koekjes… (zonder suiker)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares