Supplementen top-5 van onze Olympische sporters

supplementen
Shares

Het gebruik van voedingssupplementen onder topsporters is groot. Denk maar de vitamine B6 van Sven Kramer of wat langer geleden de vervuilde glucosetabletten van tennisser Marin Cilic die hem een schorsing opleverden. Deze categorie sporters moet dus extra bedacht zijn op dit risico. Toch zijn supplementen bij (top)sport populair. Vijf van de zes statussporters (82%) gebruikte ze in een recent gehouden onderzoek. De top 5:

  1. Vitamines (72%)
  2. Eiwitdranken (57%)
  3. Energiedranken (51%)
  4. Mineralen (36%)
  5. Cafeïne (35%)

De Dopingautoriteit peilt periodiek de mening van de Nederlandse topsporters over de verschillende aspecten van het gevoerde anti-dopingbeleid. In 2014/2015 is weer zo’n onderzoek gedaan, dit keer in samenwerking met NOC*NSF, de AtletenCommissie van NOC*NSF en verschillende sportbonden.

Blog topsportgrafiek (2)

Bron: Doping Autoriteit – De Nederlandse topsporter en het anti-dopingbeleid 2014 – 2015

Je moet bij deze uitsplitsing naar soort supplementen wel in gedachten houden dat er in sommige doseringen verschillende stoffen kunnen zitten. Zeg maar in de ‘multi’s’ met meestal zowel vitamines als mineralen en soms ook nog wel andere zaken. Ook vallen sommige vitamines (C, E) en mineralen (selenium) ook onder de anti-oxidanten. Bovendien ziet niet iedereen energiedranken ook als een voedingssupplement maar meer als sportvoeding of -drank.

82% gebruikt supplementen

Deze energiedranken niet meegenomen gebruikt 82% van de statussporters voedingssupplementen en komt het gemiddelde gebruik uit op 3,3 per individu.Met deze gegevens is het gemiddelde berekend op 3,8 supplementen per persoon. Het hoogste aantal per individu is 12 supplementen en werd door 0,7% opgegeven.

Blog topsportgrafiek

Bron: Doping Autoriteit – De Nederlandse topsporter en het anti-dopingbeleid 2014 – 2015

Combinaties

Welke combinaties van supplementen door welk type sporter gebruikt wordt, kun je niet aflezen uit deze gegevens. Het kan soms een kwestie van puzzelen zijn om erachter te komen wat voor jou werkt. Eerder schreef ik al over goede combinaties van supplementen. Wat is jouw slimme tip voor zo’n ijzersterke combinatie voor sporters?

Advertentie

HET AMISET SPORTPAKKET
Groei je niet, sport je niet en ben je weinig ziek? Dan krijg je waarschijnlijk voldoende proteïne binnen uit je basisvoeding. Is je lichaam in ontwikkeling? Sport je een paar keer in de week? Ben je vaak onnodig vermoeid? Herstel je moeizaam? Ook te vaak grieperig? Dan zou je lichaam waarschijnlijk beter functioneren met een hogere inname van proteïnen. Proteïne is een lange ketting van bouwblokken die aminozuren heten. Deze aminozuren worden vervolgens in jouw lichaam verbruikt in o.m. hormonen en enzymen en ze helpen vooral bij het onderhoud en de vernieuwing van spierweefsel. Hard Body bevat precies de juiste hoeveelheid van de allerbeste weiproteïne met extra glutamine. Magnesium is goed voor het concentratievermogen, het geheugen en voor de leerprestatie. Groene thee geeft je extra energie om langer door te gaan met sporten. 
Shares

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares