Tandbederf voorkom je met magnesium in je voeding

Shares

Tot een aantal jaren geleden was het bijna een mantra dat je met goed poetsen tandbederf kon voorkomen. Inmiddels weten we beter. Je kunt poetsen wat je wilt, maar als je een (ongezond) westers dieet volgt – wat wij bijna allemaal doen – dan liggen tandproblemen op de loer. Dus: Snoep verstandig, eet een appel.… en pas vandaag nog je voedingspatroon aan:

  1. Verban voorbewerkte voeding en kies vers
  2. Neem extra magnesium
  3. Geef baby’s en kinderen langer vitamine D en K
  4. Eet vette vis met omega-3 vetzuren

Waarom veroorzaakt onze voeding tandbederf?

Eigenlijk associëren wij tandbederf alleen maar met de consumptie van slechte dingen: frisdrank, suiker, te veel zure sapjes. Het klopt ook wel, maar er is meer. Zo zitten er in bewerkte voedingsmiddelen te weinig vitamines en mineralen. Deze nutriënten hebben we in alle organen nodig en omdat tanden (en botten) niet als vitaal worden bestempeld, worden de reserves die zich hier bevinden voor de rest van het lichaam gebruikt. Een zwak gebit kan daar het gevolg van zijn.

Het fluoridefabeltje

Heel lang was het advies om tandpasta met fluoride te gebruiken voor sterke tanden, maar inmiddels is meer en meer bekend over dit zware metaal. Sinds dde jaren ’70 wordt het ook niet meer toegevoegd aan het drinkwater in Nederland, hoewel dit niet in te hoge dossering was. Het blijkt uit onderzoek dat door te veel fluoride het IQ met 7 punten verlaagd kan worden. Het is neurotoxisch en schaadt in te hoge doseringen de hersenen. Neem liever een tandpasta zonder fluoride.

Begin vandaag!

1-Verban bewerkte voeding en koop verse groenten en fruit

Voor de aanmaak van een gezond gebit heb je diverse mineralen nodig. Tanden worden opgebouwd uit calcium, maar magnesium is hierbij onmisbaar. Daarnaast spelen vetoplosbare vitamines en met name de omega-3 vetzuren EPA en DHA een belangrijke rol. Je kunt vandaag nog beginnen om tandvriendelijk te gaan eten en je gebit te remineraliseren. Hoe? Door het eten van verse groenten en fruit en voorbewerkte voeding (met veel suiker) uit je dieet te verbannen.

2-Extra magnesium

Bij de opbouw van tanden heb je calcium nodig, maar zonder magnesium begin je niks. Als zuivelliefhebbers hebben we trouwens meestal wel genoeg calcium, maar magnesium is ook nodig. Dit mineraal bevordert de opname van calcium uit de bloedbaan en het zorgt voor verbinding, als een soort lijm, van de bouwstoffen in tanden – en ook in je botten overigens. Bijna iedereen in ons land heeft een tekort aan dit mineraal. We krijgen ongeveer 300-400 mg per dag binnen en dat terwijl dit minimaal 500 mg moet zijn en liever nog 1000. Behalve goede voeding, is een supplement in veel gevallen een goed idee om te voorkomen dat de reserves vanuit je tanden en botten gebruikt worden.
Dit kun je eten: zeewier, groente, vlees, pompoenpitten, tarwezemelen, volkorenproducten, amandelen, cashewnoten, stroop, boekweit en paranoten.

3-Geef baby’s en kinderen langer vitamine D en K

Met name vitamine D en K zijnbelangrijk voor de ontwikkeling van gezonde tanden, en ook de andere vetoplosbare vitamines A en E. Het is dan ook een goed idee om baby’s en kinderen D en K extra in druppelvorm te geven en dit wat langer vol te houden dan tot nu toe wordt geadviseerd. Vitamine D-tekort wordt tegenwoordig steeds vaker gesignaleerd, waarschijnlijk omdat vooral jonge kinderen in grote steden veel te weinig buiten komen.
Dit kun je eten: lever, vette vis, boter, Goudse kaas, eieren en volle yoghurt bevatten de vitamines A en D. Vitamine E vindt je bijvoorbeeld in tarwekiemolie, amandelen, zonnebloemolie of –pitten, tomaten en mango’s. Bloemkool en bladgroenten bevatten veel vitamine K.

4-Eet verse vis met omega-3 vetzuren

Onderzoekers (tandartsen) van de Japanse Niigata University publiceerden in Nutrition dat hoe meer visvetzuren ouderen binnenkrijgen, des te meer van hun eigen tanden en kiezen ze nog hebben. Ze deden een onderzoek onder 55 Japanners van 74 jaar en volgden hen 5 jaar. Ze ontdekten dat vooral DHA het gebit beschermde. De ouderen met de laagste inname van DHA hadden 150 procent meer kans op het uitvallen van tanden of andere tandproblemen. Gemiddeld kregen de mensen 947 mg DHA en 635 mg EPA per dag binnen. Dat komt overeen met 5-6 1000 mg-visoliecapsules per dag.
Dit kun je eten: vette vis, zoals zalm of makreel of tonijn uit blik in olie, pompoenpitten, walnoten en algen.

Geef als eerste een reactie on "Tandbederf voorkom je met magnesium in je voeding"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares