Taurine

Blog taurine
Shares

Taurine, 2-amino-ethaansulfonzuur, is een bekend ingrediënt van energiedrankjes en pre-workouts en een van de meest voorkomende vrije aminozuren in ons lichaam (ongeveer 1 gram per kilogram lichaamsgewicht bij volwassenen). De grootste voorraden vind je in skeletspieren en het hart en de hoogste concentraties in cellen die betrokken zijn bij de afweer en het oog. Taurine is onder andere belangrijk voor hart, zenuwen en ogen, maar voor nog veel meer. Dit doet taurine in ons lichaam: 

  • beschermt en ondersteunt hart en bloedvaten
  • reguleert de mineralenbalans in lichaamscellen
  • houdt de bloedsuikerspiegel stabiel
  • ondersteunt het immuunsysteem
  • bevordert een goede functionerend zenuwstelsel
  • beschermt tegen de gevolgen van te veel calcium
  • ondersteunt het ontgiftingsproces
  • beschermt tegen vrije radicalen
  • voorkomt galstenen
  • ondersteunt goede oogfunctie

Waar zit taurine in?

Taurine maken we zelf aan uit de zwavelhoudende aminozuren l-cysteïne of l-methionine. Dit gebeurt hoofdzakelijk in de lever en in mindere mate in de hersenen met behulp van vitamine B6. Bij een tekort aan deze vitamine wordt er minder taurine aangemaakt.
We krijgen taurine ook binnen via onze voeding. Het zit vooral in eiwitrijke dierlijke producten, zoals gevogelte, vlees, vis en schaaldieren en vrijwel niet in plantaardige producten. Methionine- en cysteïnerijke producten, zoals noten, avocado, tarwekiemen, linzen, broccoli en spruitjes, dragen wel bij aan de eigen aanmaak. Verder zit het vaak in hoge doseringen in sport- en energiedrankjes.

Hoeveel taurine?

Voor taurine is een maximale veilige bovengrens vastgesteld van 3 gram per dag.

Wanneer een tekort?

Bij baby’s en jonge kinderen is het proces van de eigen aanmaak nog niet voldoende ontwikkeld. Zij krijgen het via borstvoeding of kunstmatige zuigelingenvoeding binnen. Ook bij volwassenen kan de eigen aanmaak tekort schieten bijvoorbeeld door lichamelijke uitputting, stress, ziekte of verwondingen.
Vegetariërs en veganisten hebben een vergrote kans op een tekort, indien zij niet voldoende l-cysteïne en l-methionine uit de voeding binnenkrijgen. Ook diabetici en hartpatiënten laten vaak een tekort aan taurine zien.

Waarom taurine?

Hart en bloedvaten

Taurine is een van de belangrijkste stoffen voor het hart. Het draagt bij aan een goede hartfunctie (sterke regelmatige contracties) en gezonde bloedvaten (bloeddruk en een elastische vaatwand). Hart- en vaatziekten worden in verband gebracht met een laag taurinegehalte. Hoe hoger het gehalte, des te lager de kans is dat er hart- en vaatziekten ontstaan. Taurine kan een ‘ziek’ hart beschermen tegen hartfalen.

Mineralenbalans

Taurine is van essentieel belang voor de mineralenbalans in onze cellen. Het zorgt voor een goede verhouding tussen kalium en magnesium in de cel, en natrium en calcium buiten de cel zodat de juiste elektrische spanning ontstaat die nodig is voor de zenuwgeleiding. Dit draagt bij aan een goede spierfunctie, onder andere die van het hart.

Bloedsuikerspiegel

Taurine heeft een stimulerende invloed op de insulinereceptoren waardoor er meer glucose door de cel wordt opgenomen. Vooral voor diabetici is taurine erg belangrijk. Een dagelijkse dosis van 1,5 gram taurine houdt de bloedsuikerspiegel in balans.

Immuunsysteem

Het is het meest voorkomende aminozuur in de witte bloedcellen die ons beschermen tegen bacteriën en virussen. Men denkt dat taurine de witte bloedcellen beschermt tegen aanvallen van door henzelf geproduceerde verdedigingsmechanismen en zo het immuunsysteem ondersteunt.

Zenuwfunctie

Taurine komt veel voor in weefsels die veel op prikkels moeten reageren. Dit is niet voor niets. Onze hersenen bevatten miljarden zenuwcellen die met elkaar communiceren via neurotransmitters. Taurine ondersteunt de aanmaak van de remmende neurotransmitter GABA (gamma-amino-boterzuur) en het heeft zelf een vergelijkbare werking. Deze remmende werking op het centrale zenuwstelsel is kalmerend en ontspannend en bevorderend voor een goede nachtrust.

Calcium

Calcium is een belangrijk mineraal, maar wanneer er te veel calcium in onze cellen blijft zitten wordt het een toxische factor en kan het de (zenuw)cellen beschadigen of zelfs tot celdood leiden. Taurine beschermt onze cellen tegen een teveel aan calcium.

Ontgifting

Taurine heeft een belangrijke rol in het ontgiftingsproces door een binding aan te gaan met giftige, lichaamsvreemde stoffen. De giftige stoffen worden via de gal uitgescheiden.

Vrije radicalen

Door allerlei processen die zich afspelen in onze cellen ontstaan vrije radicalen. Deze kunnen cellen en DNA beschdigen. Taurine remt een aantal processen waarbij vrije radicalen ontstaan. Zo neemt de kans op celbeschadiging af.

Galstenen

In onze lever worden galzuren gevormd die een belangrijke rol hebben in de spijsvertering. Taurine zorgt ervoor dat deze galzuren vloeibaar blijven waardoor de kans op het ontstaan van galstenen afneemt.

Oogfunctie

Aan de binnenkant van onze ogen zit het netvlies (retina). Dit is een sterk doorbloed, lichtgevoelig weefsel waarin zeer hoge concentraties taurine voorkomen. Het is nog niet helemaal duidelijk wat de functie is, maar bij een tekort neemt het zicht langzaam af.

Wanneer taurinesuppletie?

Als de inname via de voeding en de eigen aanmaak niet toereikend zijn kan men suppletie overwegen. Dit geldt onder andere voor vegetariërs en veganisten. Ook diabetici en bij indicaties met betrekking tot de hartfunctie wordt taurinesuppletie aanbevolen.

Taurine wordt vaak in grote hoeveelheden toegevoegd aan energiedrankjes. Op zichzelf levert het geen energie, maar in combinatie met cafeïne zou het prestatieverhogend werken. Overigens lijkt het weinig effect te hebben. Langdurige hoge doseringen taurine kunnen gevaarlijk zijn.

2 Reacties op "Taurine"

  1. Waar haal ik Taurine suppletie?

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares